Az elektromos autók forradalmának küszöbén egészen különleges érzés visszatekinteni a múltba, és felidézni akár saját, akár szüleink, nagyszüleink emlékeit az autózásról. Most a Nemzeti Fotótár segítségével utazunk vissza a hatvanas évekbe. A nyitóképen Medveczky Ilona revütáncosnő, táncművész pózol egy Ford Thunderbird motorháztetején - finoman szólva sem az efféle autók határozták meg a hazai utcaképet
Fotó: Pálfai Gábor / MTI / Nemzeti Fotótár
Ahonnan minden elindult: a Merkur Személygépkocsi-értékesítő vállalat telepe. Itt zömében Wartburgok, Trabantok várnak gazdájukra, a fotó 1967-ben készült, a Merkurt 1964-ben alapították. Egyes típusokra többet, másokra kevesebbet kellett várni, és egyáltalán nem volt biztos, hogy azt kapjuk, amit rendeltünk
Fotó: Urbán Nándor / MTI / Nemzeti Fotótár
Vasúton érkeznek az országba a Trabantok, méghozzá kétszintes vagonokon. Ha a Trabant márkanevet halljuk, legtöbbünk a 601-esekre gondol. A pöfögő kétüteműekhez sok-sok magyar autósnak kapcsolódnak kedves emlékei, a típust 1963-tól 1990-ig gyártották
Fotó: Lajos György / MTI / Nemzeti Fotótár
Hol volt még a mostani rendszámformátum? Nemhogy az uniós, de a három betű-három számos is ismeretlen volt akkoriban. A hatkarakteres táblákat 1958-tól vezették be: két betű, négy szám. Éppen egy ilyet szerelnek fel átadás előtt a Trabira
Fotó: Lajos György / MTI / Nemzeti Fotótár
Itt éppen a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) Autófelügyelet Gépjármű Vizsgabizottságának Népligeti irodájában készítik elő az új, CM-es rendszámokat 1965-ben. A CL-esek kifogytak
Fotó: Lajos György / MTI / Nemzeti Fotótár
Átadás előtt egy mosás sem ártott
Fotó: Urbán Nándor / MTI / Nemzeti Fotótár
A Merkur szakembere a Skoda 1000 MB kezelését magyarázza el az újdonsült tulajdonosnak 1969-ben. Egyébként ez volt a modell gyártásának utolsó éve. A korai prototípusok közt voltak orrmotorosak és faros bokszeresek, végül azonban az autó farába beépített sornégyes 998 köbcentis mellett döntöttek
Fotó: Kácsor László / MTI / Nemzeti Fotótár
Szintén egy 1000 MB, de korábbi a kép: 1964 őszén készült, a járókelők pedig érdeklődve figyelték a tavaszi Budapesti Nemzetközi Vásáron még nem szereplő autót
Fotó: Kácsor László / MTI / Nemzeti Fotótár
Egy Pobjedát vett át éppen új tulajdonosa a XIII. kerületi Merkur-telepen. 1965-ben itt már autóbizományi szolgáltatás is létezett, vagyis bármilyen gyártmányú személyautó értékesítésében segítettek 4,5 százalékos jutalékért
Fotó: Kácsor László / MTI / Nemzeti Fotótár
Egy más világ: nyugati autók, Volkswagenek a Városligetben megrendezett 1968-as BNV-n. Előtérben a Bogár, hátul egy busz, a két szélen pedig a Typ3 (balra éppen 1600 TL) limuzin és kombi változatai
Fotó: Urbán Nándor / MTI / Nemzeti Fotótár
Egy GAZ M20 Pobjedát tankolnak éppen az ÁFOR-kúton. Akkoriban nem fenyegetett a 600 forintos benzin réme
Fotó: Sziklai Dezsõ / MTI / Nemzeti Fotótár
Rendőr irányítja a forgalmat az egykori Tanács körút (ma: Károly körút), valamint a Deák tér és Engels tér (ma: Erzsébet tér) csomópontjában. Az Ikarus 630-as busz is említést érdemel
Fotó: Lajos György / MTI / Nemzeti Fotótár
Nem volt ám mindenkinek saját autója: éppen utasra vár egy pécsi taxis
Fotó: Tormai Andor / MTI / Nemzeti Fotótár
Meglehetősen kifacsart pózban a Tatra a III. Békéért-Barátságért Nemzetközi Autórallye ügyességi versenyén a Dózsa György úton. Háttérben a ledöntött Sztálin-szobor talapzata
Fotó: Mikó László / MTI / Nemzeti Fotótár
Az autózás persze nem volt mindig zökkenőmentes. Itt éppen a 70-es úton, Budapest és Zamárdi között cserélnek kereket egy 311-es, avagy púpos Wartburgon 1964-ben. A keletnémetek 1965-ben váltották le a modellt a 312-esre
Fotó: Lajos György / MTI / Nemzeti Fotótár
Ahol a szükség, ott a segítség: a Magyar Autóklub Segélyszolgálatának munkatársai figyeli a főút forgalmát a Balaton északi partján
Fotó: Lajos György / MTI / Nemzeti Fotótár
Fiatalok próbálják betolni a svéd diáklányok elromlott Volkswagen Bogarát
Fotó: Molnár Edit / MTI / Nemzeti Fotótár
Balesetek - sajnos - már akkor is voltak. Itt éppen egy Pobjeda találkozott a 44-es villamossal
Fotó: Kovács Gyula / MTI / Nemzeti Fotótár
Ikarus 55 autóbusz ütközött személyautóval, a Moszkvicsot vezető orvost és három utasát súlyos, életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba
Fotó: Friedmann Endre / MTI / Nemzeti Fotótár
Nemrég vették ezt az autót, csak pihenni szálltak ki Gyöngyös közelében, ez volt a szerencséjük: egy másik kocsi egy hirtelen felbukkanó gyalogost kikerülve belerohant
Fotó: Lajos György / MTI / Nemzeti Fotótár
Egy balesetet szenvedett Moszkvics kaszniját próbálják egyengetni egy karosszériás műhelyben
Fotó: Urbán Nándor / MTI / Nemzeti Fotótár
Egy új autószerelő műhely dolgozója mossa a Wartburg 311-est
Fotó: Kovács Sándor / MTI / Nemzeti Fotótár
Éppen egy személyautó gyújtását ellenőrzi az autószerelő egy szervizben
Fotó: Urbán Nándor / MTI / Nemzeti Fotótár
Ha már úgyis többször szerepelt 1000 MB a válogatásban: itt a fényszóróját állítják
Fotó: Urbán Nándor / MTI / Nemzeti Fotótár
Ismét Skoda 1000 MB, ismét műhely - de ezúttal fékhatásmérés
Fotó: Urbán Nándor / MTI / Nemzeti Fotótár
Vizsgáznak a Munkaügyi Minisztérium 9. számú Ipari Tanuló Intézetének autószerelő tanulói az Autószerviz Vállalat tanműhelyében. Az ipari tanulók számozott karszalagot viselnek, hogy a vizsgabizottság tagjai munka közben is ellenőrizni és értékelni tudják munkájukat
Fotó: Percze Lajos / MTI / Nemzeti Fotótár
A Lemezárugyárban rengetegféle játék készült, naponta sok ezer példány, ezek például lendkerekes autók
Fotó: Kácsor László / MTI / Nemzeti Fotótár
Naná, hogy ez a kisfiú is autókkal játszik
Fotó: Hadas János / MTI / Nemzeti Fotótár
Hölgyek és autók már a hatvanas években is szerepeltek sok-sok reklámban. Itt például a RÖVIKÖT divatharisnyája van a középpontban. Az eredeti képaláírás szerint viselője éppen egy Skoda 1000 MB motorterébe hajol, de ez ebben a formában téves - a típus farmotoros volt, elöl a csomagtartó kapott helyet
Fotó: Sziklai Dezsõ / MTI / Nemzeti Fotótár
Ezúttal pedig egy exportra készült ruhát mutat be a manöken, valamiért ebben a furcsa, egy lábbal küszöbön állós pózban. A fotó Ózdon készült, a Debreceni Ruhagyár helyi egységében évi 700 ezer ruhát készítettek exportra
Fotó: Mizerák István / MTI / Nemzeti Fotótár