Az utcakép fölötti uralmat szép lassan átvették a Ladák, Skodák, Wartburgok és Trabantok. Az autó az élet minden területén szerepet kapott. A Nemzeti Fotótár képei.
Legutóbb azt idéztük fel, milyen volt az autózás a hatvanas évek Magyarországán. Most lépünk egy évtizedet, és a hetvenes évekbe utazunk vissza. Ennyi idő alatt is nagyon sokat változott nemcsak az autópark, hanem a járművek szerepe is az életünkben. Persze volt állandóság is: ha valaki új autót akart, akkor továbbra is a Merkurnál kezdődött minden. 1965-ben még alig tízezer, 1973-ban viszont már több mint hetvenezer autót értékesítettek
Fotó: Jászai Csaba / MTI
Az ország több városában is volt persze Merkur-telep. Ez itt például a debreceni, amelyet 1977. március 1-jén avattak fel. A keleti országrész vásárlóit szolgálták ki innen
Fotó: Balogh P. László / MTI
Ez már a csepeli telep, ahol a százezredik Zsigulit veszi át Lennert Ferenc, a Bakony Művek üzemvezetője. Ünnepélyes keretek között adták át a jubileumi Ladát, amelyhez olyan csodálatos extrák jártak, mint az autórádió, az üléshuzat, na meg két év garancia
Fotó: Fehér József / MTI
Mára egészen hozzászoktunk, hogy a futballisták mindenféle luxus- és sportautókkal furikáznak. Nem volt ám ez mindig így. Ezen a képen Tichy Lajos, a Honvéd legendája, 72-szeres válogatott támadó, többszörös magyar gólkirály edzésre tart Ladájával. 1973-at írunk éppen, ekkoriban Tichy a Honvéd ifjúsági csapatát edzette
Fotó: Kovács Gyula / MTI
Ő pedig már Nyilasi Tibor, a Ferencváros, majd az Austria Wien játékosa, Európa-válogatott is volt. Az 1978-as fotó készítése idején még a Fradiban játszott, és a kép tanúsága szerint Wartburgot hajtott. De már nem púpost, hanem 353-ast, amit 1966-tól 1989-ig gyártottak. Egy másik Fradi-legenda, Kű Lajos mondta nemrég egy sportlapnak, hogy a hetvenes években még egy Trabantra is öt-hat évet kellett várni - neki, ferencvárosi játékosként másfél percet
Fotó: Németh Ferenc / MTI
Az egykori Dobi István úti (ma: Albertirsai út) autópiacon nézelődnek az emberek. Az előtérben egy Lloyd LP 250-es, amelyet Brémában gyártottak. Az utcaképet finoman szólva sem ilyen autók határozták meg
Fotó: Érczi Kovács Gyula / MTI
A felnyitott motorháztető egy Dacia 1300-hoz tartozik, amelyet a Szervita téri autószalonban vizsgálnak az érdeklődők. 102 ezer forint volt az ára
Fotó: Lajos György / MTI
Az autókhoz kiegészítők is tartoztak, a hölgy egy Videoton autórádiót tekerget. A székesfehérvári gyárban a hagyományos rádiók mellett elkezdték az URH-s készülékek gyártását is a Zsigulikhoz. Ha pedig már Videoton: sokan emlékezhetnek az olvadós Autoboxokra, amelyekből később készült tartósabb változat
Fotó: Hámor Szabolcs / MTI
Az egyes autótípusok magyarországi forgalomba helyezését tesztelés előzte meg. Ez az 1974-es kép akkor készült, amikor a KERMI (Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézet) Gépjármű Osztályának munkatársai vizsgálták a Polski Fiat 126p-t, vagyis a Kispolszkit. Magyarországon nagyon kedvelt volt a típus, ma már veteránnak is jópofa
Fotó: Jászai Csaba / MTI
Ez már egy igazi nyugati autó, méghozzá abból sem túl gyakori: BMW E9. 1968-tól 1975-ig gyártották, az E3-as sorozat kupéjaként. Kizárólag hathengeres benzinmotorokkal készült. Itt éppen a fényszórókat ellenőrzik vagy állítják, a BMW frissen megnyílt központi szervizében, a Bécsi úton
Fotó: Hadas János / MTI
Íme, az E9-es hátulról. Mellesleg a rendszáma sem magyar. Ma már állapottól, motorizáltságtól függően 40 és 200 ezer euró, azaz durván 15 és 70 millió forint közt mozog az ára Németországban
Fotó: Hadas János / MTI
A modellek egy Puli 751-essel pózolnak. A Győri Mezőgazdasági Gépjavító Vállalat (Győri Mezőgép) készítette el a prototípust, a cél egy főként a mezőgazdasági munka során használható szállítójármű megalkotása volt
Fotó: Hadas János / MTI
Főként fiatalok beszélgetnek a parkoló autók mellett a Széchenyi téren, Pécsett. Az utcaképet jórészt Trabantok, Ladák, Wartburgok határozták meg
Fotó: Farkas Tamás / MTI
Egy Polski Fiat 125p, vagyis Nagypolszki orránál pihen a demizson és a hűtőtáska, míg a szőlőt kapálják és öntözik az abasári tsz tagjai. Az autó munkaeszköz, valamint a munkába járás eszköze is ezekben az években
Fotó: Fehérváry Ferenc / MTI
De nemcsak a szürke hétköznapokban számítanak az autókra az emberek. A kikapcsolódáshoz, utazáshoz, nyaraláshoz is szükség volt rá. Itt egy idősebb házaspár pakolja a csomagokat a Citroen DS-be. A DS egy igazi legenda lett az évtizedek során, különlegessége volt az egészen áramvonalas forma, és persze a hidropneumatikus futómű
Fotó: Horvát Péter / MTI
A nyaralás célja változatos volt, de azért az egyik legkedveltebb mindenképpen a Balaton. A sátrak és lakókocsik Balatonfüreden sorakoznak, közöttük feltűnnek Skoda S100-asok, MB1000-esek, kilóg egy Zsiguli-far, de akadnak Volkswagen buszok, Citroen 2CV, alias Kacsa, DS, no meg MZ ES-ek
Fotó: Bisztray Károly / MTI
Nem mindenkinek feküdt a balatoni nyüzsgés. Ez a család inkább a Duna-partra kirándult a Ladával
Fotó: Szlukovényi Tamás / MTI
A horgászok a tassi Duna-ágat vették célba. Egy jó pecás bármibe bepakol, így a fa árnyékában bujkáló Trabant is kiváló célszerszám, de azért a rend kedvéért kombit is bevetettek
Fotó: Kácsor László / MTI
Egy keletnémet Trabant kombit intett le a kutyájával sétáló gulyás a Hortobágyon, hogy tüzet kérjen
Fotó: Balogh P. László / MTI
Igazi legendák: Ferjáncz Attila és Zsembery Jenő kettőse a Renault R12 Gordiniben. Éppen a 12. Taurus Rallyt nyerik meg. Ferjáncz Attila eredményes pályafutása során két Európa-bajnoki bronzérmet szerzett, 23 Eb-futamot nyert, harminckétszeres - és örökös - magyar bajnok. 2016-ban hunyt el
Fotó: MTI
Ma már nagyon ritka az ilyen jelenet egy lakótelepen. Aztán hogy ez örömteli, vagy kedves nosztalgiával visszagondolva inkább sajnáljuk, azt mindenki döntse el maga. Mindenesetre egy Opel Rekord P2-t bütykölnek Újpalotán, két Skoda - egy S100-as és egy MB1000-es - által közrefogva
Fotó: Horváth Péter / MTI
Az autók persze nemcsak a kikapcsolódás, a munkába járás vagy a sport eszközei voltak, hanem olykor életmentők is. A képen 1970 januárjában az Országos Mentőszolgálat Nysa N59-ese gördül ki a bicskei mentőállomásról
Fotó: Kovács Gyula / MTI
A mentők mellett természetesen a rendőrség munkájához is elengedhetetlenek voltak az autók. Itt éppen egy szabálytalankodó teherautó-sofőr kap bírságot, a Lada mellett álló DAF jobbkormányos, és jól látható a brit felségjelzés is (GB)
Fotó: Soós Lajos / MTI
Angyali Trabantok - és egy kakukktojás. A Magyar Autóklub segélyszolgálatának autói, a Sárga Angyalok sorakoznak. Többségük Trabant 601-es, Limousine vagy Universal kivitelben, de elbújt köztük egy Steyr-Puch 500-as is. Az első Sárga Angyalok egyébként éppen ilyen Puchok voltak, az osztrák ÖAMTC-től érkeztek, ezeket váltották a Trabik
Fotó: Horváth Péter / MTI
A hetvenes években sem volt mindig felhőtlen az autózás. Itt éppen a Dunából emelnek ki egy Trabantot hatalmas érdeklődés mellett. Az autó eléggé lerongyolódott, a sofőr viszont a korabeli képaláírás szerint könnyebb sérülésekkel megúszta
Fotó: Benkõ Imre / MTI
Kiselejtezett Nysák hervadoznak a MÉH alsónémedi roncstelepén. Apropó, mit is takar a MÉH rövidítés? A válasz: Melléktermék és Hulladékhasznosítási Tröszt
Fotó: Ruzsonyi Gábor / MTI
Az utcakép fölötti uralmat szép lassan átvették a Ladák, Skodák, Wartburgok és Trabantok. Az autó az élet minden területén szerepet kapott. A Nemzeti Fotótár képei.