Lassan elkezdett cserélődni az autópark, egyre több nyugati autó jelent meg az utakon. A hazai autógyártás az Opel, a Suzuki, majd az Audi révén pörgött fel egyre jobban. De nemcsak ezeket, hanem taxisblokádot is hozott a kilencvenes évek.
Meleg júliusi szombat, egyenesen 1990-ből. Tömött sorokban haladnak az autók a Balaton felé, és még azért mindig túlsúlyban vannak a szocialista gyártmányok. A Ladák, Skodák, Daciák, Trabantok közt feltűnnek Volkswagenek, hátul BMW is érkezik
Fotó: T. Asztalos Zoltán / MTI
Az ÁFOR új szolgáltatásaként benzinkutakon ingyenesen mérték a kezelők a kipufogógáz CO-tartalmát. Itt éppen egy Skoda 120 GLS az alany
Fotó: Bartos Gyula / MTI
Még mindig 1990, a helyszín a Nagykőrösi úti autópiac. Az érdeklődők itt is főleg szociautók közt válogathattak. A Kispolszkira talán már meg is alkudtak, a Wartburg Tourist viszont még vár új gazdájára
Fotó: Földi Imre / MTI
A Vidámvásár úti autóügynökség telepén a használt autók mellett karambolos kocsikkal is találkozunk, nyugati autók is előfordulnak. Az érdeklődők Fordot vizslatnak
Fotó: Földi Imre / MTI
A debreceni autóvásáron valakinek nagyon megtetszett az első generációs Fiat Uno. De van ott még Opel Kadett, a háttérben Renault 5-ösök is
Fotó: Oláh Tibor / MTI
Ugyanazon a vásáron vagyunk, itt a Peugeot 405 került éppen a figyelem középpontjába. Igen széles motorpalettával készült a francia nagykocsi
Fotó: Oláh Tibor / MTI
Ha már modernizálódó járműpark. Kis-Benedek Gyula gyöngyösi feltaláló mutat egy négyüteművé alakított Trabantot. Hasonló kezelést csapatával Wartburgokon és Barkasokon is végeztek
Fotó: Kerekes Tamás / MTI
A környezetbarát Trabi iránt mindjárt érdeklődtek is az emberek
Fotó: Kerekes Tamás / MTI
Persze a négyütemű Persze a négyütemű Trabant nemcsak háztáji megoldásként létezett. Zwickauban gyári 1,1-es Trabantok készültek, itt éppen egy ilyet vizsgál a KERMI munkatársa. Őt egyébként Ágó Béla kollégánk fel is ismerte: Nagy Iván, aki Moszkvics 407-esével manapság is sok eseményen feltűnik
Fotó: Balaton József / MTI
Az 1,1 literes motor Volkswagen-licenc alapján készült, a négyütemű Trabit viszont csak rövid ideig, 1990-ben és 1991-ben gyártották. Ezen a képen éppen azt láthatjuk, ahogy a Merkurhoz gördülnek be az első darabok
Fotó: Oláh Tibor / MTI
Mennyire más világ: a rákospalotai Mercedes-szalon munkatársa száll ki egy W124-esből. Egy Trabantból nézve szinte felfoghatatlan hipertérugrás egy ilyen autó
Fotó: H. Szabó Sándor / MTI
Modernizál a rendőrség is: Szabó Márta rendőr törzsőrmester éppen egy Renault 19-re helyezi fel a villogót. Az autó egy hónapos teszten volt a bűnüldöző szervnél
Fotó: Bartos Gyula / MTI
A mentőknél az elavult Nysák között feltűnik egy Toyota. A Hiace H100 igen strapabírónak bizonyult, hosszú ideig szolgáltak ilyen autók, a következő generációból pedig még pár éve is sok futott kék lámpával
Fotó: Bartos Gyula / MTI
Nemcsak új autókat, hanem új rendszámot is hoztak a kilencvenes évek. Ez már a három betű-három szám formátum, amit ma is használunk. Igaz, már nem sokáig, és egy ideje európai uniós formában
Fotó: Oláh Tibor / MTI
Egy Alekóra szerelik fel éppen a szép új rendszámot. A nyilvántartó szerint az ABK-615-tel ma már nem fut autó a hazai utakon
Fotó: Oláh Tibor / MTI
Csőtörés miatt vízben állnak az autók az Astoriánál
Fotó: Kleb Attila / MTI
Szélvédőmosó gyerekek szorítják szerszámaikat
Fotó: Bartos Gyula / MTI
Itt pedig már munkában: egy olasz rendszámos Fiat Regata üvegeit varázsolják átláthatóbbá
Fotó: Bartos Gyula / MTI
De persze nemcsak gyerekek végeztek ilyen munkát. Opel Omega szépül éppen, mögötte már Peugeot 205 is feltűnik
Fotó: Bartos Gyula / MTI
Ezek a fiatalok ellenben már nem mosni viszik a Ladát. A Piknik 2000 környezetvédő csoport aktivistái az úttestre emelik vissza a járdán parkoló Kockát
Fotó: Mónos Gábor / MTI
Pléh rendőrautó vigyázza a forgalmat a 47-es út Szeged és Hódmezővásárhely közötti szakaszán. A rengeteg baleset miatt vetették be ezt az eszközt a hatóságok
Fotó: Németh György / MTI
Előtérben egy kocka-Lada rendőrautó, miközben szabálytalanul parkoló kettes Golfot szállítanak el
Fotó: Soós Lajos / MTI
1990 októberének végéhez közeledve komoly benzináremelést jelentettek be, ezek az autók éppen egy benzinkút előtt sorakoznak, kihasználva az utolsó pillanatokat
Fotó: Földi Imre / MTI
Történelmi jelentőségű kép. A mintegy 65 százalékos benzinár-emelkedés ellen tiltakoztak a taxisok, ezt azóta is csak taxisblokádként emlegetjük. A képen a Szabadság hidat zárják éppen
Fotó: Honéczy Barnabás / MTI
Nemcsak a fővárosban, hanem számos más településen megmozdultak a taxisok. Ez egy pécsi kép, egy kerek lámpás Lada taxival a főszerepben
Fotó: Kálmándy Ferenc / MTI
Még mindig Pécs: egy forgalmas csomópontot bénítanak meg a blokád részeként
Fotó: Kálmándy Ferenc / MTI
Ez pedig egy teljesen más demonstráció. A KIOSZ (Kisiparosok Országos Szövetsége) győri szolgáltató alapszervezete kezdeményezésére a kisiparosok és kiskereskedők 450 személy- és tehergépkocsival vonulnak végig Győr város utcáin és követelik a pénzügyminiszter lemondását. Egyébként bőven voltak, akiknek még másfél évtizeddel később is a Kispolszki volt csak elérhető
Fotó: Matusz Károly / MTI
Újabb tüntetés, de már 1997-ből. Traktorokkal demonstráltak a gazdák Debrecen határában a 4-es főúton a kormány biztosítási, adó- és gazdaságpolitikája miatt
Fotó: Oláh Tibor / MTI
Vissza 1990-be. Transzparens előtt elhaladó Trabant
Fotó: Kozma István / MTI
Autógyártás Magyarországon! 1992 januárjában próbaszerelések zajlanak az Opel Astra gyártósorán, Szentgotthárdon
Fotó: Czika László / MTI
1992. március 13-án le is gördült az első Astra F a gyártósorról. Antall József miniszterelnök ült be a volánhoz, hogy az ünneplők elé kormányozza az autót
Fotó: Kovács Attila / MTI
Ezzel az Astra lett az első, magyarok gyártotta modern személyautó
Fotó: Kovács Attila / MTI
De nem az Opel volt az egyetlen! Miért fotózza az úr ilyen elszántan a Suzuki Swiftet? Mert ekkor, 1990-ben jelentették be, hogy megszületett a megállapodás, a japán gyártó Esztergomban épít üzemet
Fotó: Balaton József / MTI
Ez pedig az első hazai Suzuki-szalon, de még nem hazai gyártású autókkal. 1991-ben a budapesti Spirál Autószervizben alakították ki a Suzuki-bázist, a hazai gyártás viszont csak később, 1992-ben kezdődött
Fotó: Mónos Gábor / MTI
Szuzuki Oszamu, a Suzuki Motor Corporation elnöke 1991. április 24-én elhelyezi az emlékkövet az épülő Suzuki-gyárban
Fotó: Mónos Gábor / MTI
1992. augusztus 28-án pedig már el is készült az első Swift, amelyet Lepsényi István, a Magyar Suzuki Rt. vezérigazgatója és A. Shinohara vezérigazgató-helyettes avatott fel
Fotó: Mónos Gábor / MTI
Egy évvel később, 1993 szeptemberében már exportra is termeltek. Ezek a Swift Sedanok Kínába indulnak éppen
Fotó: Mónos Gábor / MTI
Igen gyorsan, már 1993. október 15-én elkészült a tízezredik Suzuki Esztergomban. Ezt Göncz Árpád köztársasági elnöknek adományozták
Fotó: Mónos Gábor / MTI
Harmadiknak beszállt az Audi is. 1994. október 12-én átadták Győrben a napi 750 motor összeszerelésére alkalmas motorgyárat
Fotó: Matusz Károly / MTI
A százezredik motor 1995. november 29-re készült el. A képen azt állják körül a győri üzem dolgozói
Fotó: Matusz Károly / MTI
Később mintegy kilencmilliárd forintos befektetéssel megteremtették a járműgyártás feltételeit, immár nemcsak motorok készülhettek Győrben. 1998-ban megkezdődött az Audi TT Coupé sorozatgyártása
Fotó: Matusz Károly / MTI
Újabb fotó Győrből, immár 1999-ből: ekkor már Audi TT Roadstereket is szereltek össze
Fotó: Matusz Károly / MTI
Jöjjön egy kis versenysport. Az ötödik Magyar Nagydíj rajtjára készül Ayrton Senna. A brazil legenda akkor a McLaren-Honda színeiben versenyzett. A negyedik helyről indulva másodikként látta meg a kockás zászlót
Fotó: Földi Imre / MTI
A rajt pillanatai. Elöl a belga Thierry Boutsen, mögötte csapattársa, az olasz Riccardo Patrese. A két Williams-Renault indulhatott az első sorból, Boutsen meg is nyerte a futamot. Patrese negyedik lett, Sennán kívül a benettonos Nelson Piquet is megelőzte. Micsoda nevek, micsoda ikonok!
Fotó: Németh Ferenc / MTI
A Forma-1-es hétvége betétfutama volt a veterán túrakocsik versenye. Éppen egy Porsche 911 Carrera hasít a Hungaroringen
Fotó: Honéczy Barnabás / MTI
Jana Minarova és Jozef Syndra - cseh páros Skodával a Nike-DKV Rallye egyik gyorsaságiján, a hajmáskéri lőtéren. A versenyt Ferjánczék nyerték a Lanciával
Fotó: Arany Gábor / MTI
Roncsderbi Somogybabodon
Fotó: Németh Ferenc / MTI
Bizony, még gyorsaságimotoros-vébéfutamokat is rendeztek a Hungaroringen. Ez itt éppen az 1990-es hétvége 125 köbcentis futama. Elöl 7-essel a német Stefan Prein, hátrébb 2-essel a holland Hans Spaan. Nem túl ismerős nevek? A futamot - és végül a vébét - az olasz Loris Capirossi nyerte. Ugye, ő már megvan?
Fotó: Németh Ferenc / MTI
A Superbike-vébé mezőnye is megfordult nálunk. Akkor még nemcsak a Hungaroring volt fiatal, a sorozat is csak harmadik szezonjában járt. A magyar hétvége első versenyét az amerikai Fred Merkel, a másodikat a francia Raymond Roche húzta be. Utóbbi a Ducatival végül egészen a világbajnoki címig száguldott
Fotó: Németh Ferenc / MTI
Na, és egy kis motorcsónak? Forma-3-as futam Dunaújvárosban. A győztes az akkori bajnoki címvédő Andy Elliot - aki tavaly sajnos elhunyt. Az egyetlen hazai versenyző, Mihaldinecz Rudolf hajója léket kapott és elsüllyedt. Ő egyébként a Forma-1-et is megjárta
Fotó: Honéczy Barnabás / MTI
A Magyar Honvédség MI-8-as harci helikopterei a veszprémi naplementében
Fotó: Mónos Gábor / MTI
A rendőrség Komondor antiterrorista csoportjának páncélozott járműve őrködik a MALÉV Tu-154-es utasszállító repülőgépe mellett a Ferihegyi repülőtéren
Fotó: Kisbenedek Attila / MTI
A hölgy éppen a kegyelet virágaival kezében csetteg a temetőbe mindenszentek napján. Járműve egy Robi Rekord 251 TIC - ezekbe már Briggs&Stratton motorokat szereltek
Fotó: H. Szabó Sándor / MTI