A nyolcvanas évek elejére, az egyre nagyobb repülőgépekhez, például a Boeing 747 Jumbo Jethez egyre nagyobb tűzoltójárművek is kellettek. A korábbi években olyan nagy teljesítményű, reptéri tűzoltóautókat építettek a tűzoltóautó-gyártók, amelyek valamilyen sorozatban készült nehéz teherautóra épültek. Ezzel szemben az osztrák cég olyan reptéri gyorsbeavatkozót mutatott be 1983-ban, amit már eleve reptéri tűzoltónak terveztek. Ez volt a Rosenbauer első, nehéz, repülőtéri gyorsbeavatkozó járműve a Simba járműcsalád
Fotó: Totalcar
A Panther közvetlen elődjének tekinthető Simba 6x6-osból a budapesti Ferihegyi repülőtéren kettő is szolgált, egészen a 2000-es évek elejéig. Az első 1984-es vásárlás után Ferihegyi állandó megrendelője lett a Rosenbauernek
Fotó: Totalcar
A Rosenbauer az újfajta tűzoltójármű tervezése során számos kritériumot felállított. Többek között a Panthernek minimum 10 000 liter oltóanyagot kellett tudnia szállítani, tartósan 135 kilométeres óránkénti sebességgel. A százat 25 másodperc alatt kellett elérnie, ehhez a gyorsuláshoz minimum 1000 lóerős motor kellett. A hatalmas és erős tűzoltójárműnek modern formatervet szerettek volna alkotni a mérnökök. A képen az egyik első vázlat a Panther formájáról
Fotó: Totalcar
A tervezést 1991 elejére fejezték be, a prototípust pedig még az év végén bemutatták. A fotón lévő protó Rosenbauer Panther 6x6-os 1992-től 2009-ig szolgált a genfi repülőtéren. Ezután adományként került vissza a Rosenbauerhez, majd a Panther No. 1-re átkeresztelt tűzoltójármű egy nagyobb felújítást követően a waldkraiburgi bajor tűzoltómúzeumban lett kiállítva
Fotó: Totalcar
A Panther tervezése során több modellt is építettek, amíg eljutottak a végső formatervig. Újításnak számított, hogy a jármű teljes tervezési folyamatát számítógépek segítségével végezték. Az első Panther újítása volt az is, hogy műanyag formaelemekkel burkolták a vezetőfülkét.
Fotó: Totalcar
Panther generációk Lipcse reptéri tűzoltósága előtt. A balra álló kettő, az első, a jobbra lévő kettő pedig már a második generációs Panther. A 1999-től gyártott második generáció fülkéje és felépítménye már alumíniumból készült, így könnyebb, ezáltal pedig mozgékonyabb lett a tűzoltó párduc
Fotó: Totalcar
A Rosenbauer Panther első USA-beli megrendelője az Egyesült államok hadserege volt. Az amerikai szabályok szerint csak olyan járműveket vásárolhatnak az állami cégek, amelyek legalább hatvan százalékban az USA-ban készülnek. Ezért a Rosenbauer 2000-ben nyitott egy összeszerelő üzemet Minnesotában, amely napjainkig 550 repülőtéri tűzoltóautót állított elő. A fotón az első amerikai Panther, amely később a légi nemzeti gárda portlandi repülőterén teljesített szolgálatot
Fotó: Totalcar
A Panther harmadik generációját 2005-ben mutatták be. Ez futotta be eddig, a legnagyobb karriert a Rosenbauer tűzoltóautói között. Ez nem is csoda, hiszen alig akad olyan nemzetközi repülőtér a világon, ahol ne teljesítene szolgálatot egy-egy Panther reptéri gyorsbeavatkozó
Fotó: Totalcar
A 2011-es Tranformers: Dark of the Moon mozifilm egyik szereplője, Sentinel Prime, egy második generációs Rosenbauer Panther volt, amely jármű kissé ellentmondásosan a negatív hősök csapatába került
Fotó: Totalcar
A ferihegyi repülőtérre 2005-ben, 2006-ban és 2011-ben is kerültek 3. generációs Panther tűzoltóautók. Napjainkban Lisztferihegy összes gyorsbeavatkozó egysége Pantherekből áll. A fotón a 2011-ben beszerzett két darab ferihegyi Panther, amelyek az akkor új ICAO szabályoknak megfelelően már sárga színűek lettek
Fotó: Totalcar
A maastrichti repülőtér, 2010-es gyártású, 6x6-os Rosenbauer Pathnere
Fotó: Totalcar
A legújabb generációs Rosenbauer Panther 2015-ben bemutatott prototípusa tesztelés alatt. Az új repülőtéri tűzoltót, ekkor még álcázó fólia alatt mutatta meg az osztrák vállalat
Fotó: Totalcar
A negyedik generációs Panther prototípusát, vagyis a Black Panthert 2015-ben mutatták be. Az új Panther legnagyobb, legerősebb 8x8-as változatát két Euro VI-os Volvo D16 típusú motor hajtja, amelyek összteljesítménye 1400 lóerő. A hatalmas tömegű jármű megmozgatásához kell is az erő, ugyanis a Panther oltóanyaggal (16 800 liter víz és 2000 liter hab) együtt 52 tonna
Fotó: Totalcar
Ma már nem csak a reptereken, de vegyiüzemekben, bányákban és más tűz- és robbanásveszélyes munkaterületeken is használnak Panthereket. A képen az egyik németországi olajfinomítóban szolgáló 6x6-os példány
Fotó: Totalcar
A párizsi Charles de Gaulle repülőtérre 2020-ban érkezett meg az első 8x8-as, 1320 lóerős motorral szerelt, oltókaros Rosenbauer Panther
Fotó: Totalcar
A budapesti Liszt Ferenc repülőtéren 2017-ben állt szolgálatba két darab, negyedik generációs, hőkamerás, oltókaros Rosenbauer Panther 6x6
Fotó: Totalcar