Román melós a soron
Ford gyárlátogatás, Románia
A magyarországi Ford a jó kapcsolatok miatt elintézte, hogy egy hazai majmokból álló kontingens megszemlélje a romániai gyárát és alkalomadtán bele is kontárkodjon a munkába. Elvileg mi voltunk a tesztcsapat, ha sikeresnek ítéltetik a dolog odafönt, más nációkat is meghívhatnak hasonló programra. A Ford (full és plugin) hibridjeivel, S-Maxokkal, Kugákkal és Explorerekkel autóztuk végig a festői M5-öst, aztán Nyugat-Romániát, le egészen a bolgár határ melletti Krajováig. Tesztünk már mindegyikről készült, ezeket a cikk végén találjátok.
Áll a soron a román munkás. Adelina 24 éves lányka, cukrászpult mögé képzel ilyet az ember, orrán liszttel. Egy Havasalföld közepi zsákfaluban nőtt fel, a Duna messze, a Kárpátok messze, Bukarest messze, ennyire vidéken nem sok munka kínálkozik a földeken és a postán kívül. Cserébe vannak kamionok. Monoton, egyre sűrűbb libasorban hozzák-viszik az árut a kétsávos főúton, autópálya erre nincsen. Az elmúlt években különösen az autószállítók szaporodtak meg, hátukon kicsi városi terepjárók, Ford Pumák és Ecosportok, a térség központjából hozzák őket. Krajova egy odvas faluból nézve Bukarest a maga 250 ezer lakosával, lassan szívja fel a környék munkaerejét, köztük sok olyan fiatalt, mint Adelina, aki inkább tanult, és elment a Ford által támogatott szakképzőbe, minthogy kapanyelet markolásszon egész életében.
A Ford-gyár a TIR-terminálhoz képest bársonnyal kivert kultúrszalon. A gerince öreg, a csarnokok 50 éves pilléreken nyugszanak, a göcsörtös festékrétegek, mint évgyűrűk a fán. Az elsőt még a francia tervek után mázolták fel rájuk, a szalagokon Oltcitek és Citroënek készültek, előbbi román kiadása az utóbbinak, a név felét az Olt folyótól kölcsönözték. A márka '91-ben távozott. Pár év önállóság után jöttek a dél-koreaiak a Daewooval, majd 2008-ban a Ford vette át a román államtól. Előbbieknek alig maradt néhány képviselője, az utak mellett is leginkább tyúkóli minőségben látni egy-két Clubot és Ticót.

Mindent letarolt a Dacia (gyárlátogatás itt), újautóként arra volt/van pénz. Fordra, pláne Pumára nem nagyon, helyben, a gyárvárosban sincs belőle kimondottan sok, inkább nyugati fizetések alá pozícionált termék. Pedig Adelinának is bejön, lendületes, csinos autón dolgozik, olyanon, ami a brosúra szerint a falutábla után sem botlik meg, és az az úton szétkent állatokat is örömmel lehet vele kerülgetni. Belőlük van bőven, a szállítmányozás nem kíméli az útmenti elővilágot.
Lenyúlod csajodtól, anyádtól is
Két, agyba-főbe imádott autó szellemét idézi meg a Puma – egyik sem Ford, mert mindkettő japán. Meg kicsit a névadóét is.

A munka monoton, mint a kamionok vonulása, a körülmények cserébe kifogástalanok, látszik, hogy nem csak a gyártósorokat hozták nyugatról, de a sztenderdeket is. Rend van, a gyár ad kesztyűt, munkavédelmi cipőt, utóbbi elvileg az üzem területén kötelező is, sokan mégis egyszerű sportcipőben és kényelmes utcai ruhában melóznak, közben kürt jelzi a rövid, pár perces szüneteket. A cigaretta jog.
A dolgozók közel fele nő. A Ford Romania igazgatója és a gyár vezetője, Josephine Payne is nő, brit. Konyhásnéninek tűnő asszonyok kormányoznak targoncákat lehetetlen pontossággal, villámkezű, tetovált negyvenesek illesztenek alkatrészeket és kezelik a nullgravitációs rakodógépeket legalább olyan szikár rutinnal, mint a férfitársaik, aztán együtt cigizik az egész kompánia kint a csarnok melletti bódékban. A végső tesztfázisnál mondjuk inkább fiatalabb srácok ugrabugrálnak az autókból ki-be, hosszú távon, 30 év fölött bárkinek megterhelő lenne az ilyesmi.

Adelina folyadékokkal tölti fel az autókat, a töltőegység az autóval együtt, egy felül rögzített sínen mozog. Amint végez, magától visszasorol a stáció elejére. Csöveket rádug, csavarokat meghúz, csöveket levesz, kupakokat felteker, mindezt nagyjából egy perc és 8 méter alatt, a padlón színes ragasztószalag jelzi, hogy mettől meddig tart a munkaterület. Jönne a következő darab, de a műszakvezető félreinti, kényszerpihenő.
Valami külföldiek érkeztek fordos kardigánokban, bilétákkal a nyakukban. Délelőtt már lehetett őket látni, kisvasúton hordták őket körbe a csarnokon, fotóztak is serényen, mint a japán turisták a 80-as években. Az egyik kolléga oldalba löki Adelinát, hallod? Magyarok. Egymás után állnak be adott részfolyamatokba, de felnőtt férfi létükre szerencsétlenkednek. Nyilván nem tépik olyan merészen a csavarokat, meg a tömlőket, mint az, aki 10 éve csinálja ezt napi 12 órában.
Ha a kezdetektől itt volt valaki, több mint 1 millió Fordon (Transit Connecteken, B-Maxokon, Pumákon és Ecosportokon) dolgozott már, úgy nyilván könnyű fitymálni. Később, a szünetben derül ki, hogy újságírók, meg néhány fordos fejes, és direkt olyan helyekre állították be őket, amiket nehéz elrontani. Alvázszámot üttettek be géppel, vákuumos fogóval adogattak első szélvédőt a KUKA robotnak, először indították el a kész autókat, egy-ketten még azt a nagy műanyag teknőt, a Megaboxot is betették a Pumák hátuljába, de az már magas volt nekik, állt is miattuk a szalag percekig. Látványproletárok.

A munkamenet nem túl fárasztó, de állandó stresszforrásként minden sor között/fölött ott szuggerálnak Josephine szemei, azok a képernyők, amiken a célszámoktól való elmaradást, a legutóbb bekövetkezett leállás vagy géphiba óta eltelt időt látni. Az egyik újságíró elmereng rajtuk, valami találó, kapitalizmust ostorozó, marxista metaforán töpreng, rajta kívül nem nagyon foglalkozik a monitorokkal senki. Adelina is inkább a munkájára figyel, dolgozik tisztességesen, a termelési mód miatt egyébként se lemaradni, se sietni nem lehet.
Évtizedek alatt belátták a gyártástechnikusok, hogy az emberi hibák miatt nem érdemes túlfeszíteni a tempót, egy jól eltalált, stresszmentes balansz összességében eredményesebb. Selejt így is akad, ezekkel külön csapat foglalkozik a sor végén. Ideális esetben így is sikerül napi ezer autót és még több motort legyártani, ez 67 másodpercenként jelent egy új Pumát/Ecosportot, és 47 másodpercenként egy Ecoboost motort, utóbbiakat egy másik épületben szerelik. 6000 ember kezén megy át mindez, de valószínűleg további ezrek munkáját végzi 600 robot, a karosszériás részen 90 százalékos az automatizáltság.
Amilyen gyönyörű, olyan jó is
Néha sajnálom, hogy ilyen későn születtem. Mert például, ha harminc évvel öregebb lennék, most pontosan tudnám, milyen autót vegyek.

Akármennyire kiszámított pontossággal, másodpercre lebontva, a munkások mozgását, a szerszámok és alkatrészek toleranciáját figyelembe véve működik is az egész gyár az első préstől az utolsó megpakolt vasúti kocsiig, az elv közel száztíz éve változatlan. Autós közhely, de az ötletet a mészárszéken húskampókra lógatott marhák ihlették (a kulcsfigura egyébként nem Henry Ford volt, hanem William "Pa" Klann): amilyen hatékonyan darabjaira lehet szedni az állatot, olyan hatékonyan össze is lehet rakni egy autót.

Forradalmi felismerés volt, hogy nem a szerelőt, hanem a szerelendőt kell mozgatni, a másik pedig az, hogy le kell bontani a szakemberséget. Az 1910-es évekig évtizedes tapasztalatot felhalmozott, az egész autót az utolsó csavarig ismerő emberek dolgoztak a gyárakban, a szakértelem viszont drága és lassú. Villámgyorsan avultatta el ezt Ford tömegtermelése: a leghatékonyabb, ha a gyári munkás csak azzal a pár mozdulattal foglalkozik, ami be van neki tanítva, a mesterek meg építgessék csak a brit luxusautókat.
Tisztaság van, igaz, nem egy McLaren-labor, ahol a takarítók is minimum habilitált professzorok - de Európa szegényebbik szélén, egy sokszorosan megörökölt telepen így is kiemelkedő a rend. Az elhagyott sarkokban, oszlopok tövében összegyűlik azért némi szemét, kávés poharak és maszkok leginkább, de Ceaușescu-DNS is lapulhat még itt-ott. A sorok mellett pihenő asztaloknak is jut hely, szigorúan járványügyi plexikkel elválasztva, rajtuk oldaltáskák, üdítős dobozok és kipakolt ebédek utalnak hús-vér emberi jelenlétre.

Adelinának nyilván fogalma sincs az Ipar 4.0-ról, meg arról, hogy a villanyautók gyártása jóval kisebb munkaerőt igényel majd, és középtávon a robotok elvehetik és odaadhatják a munkáját azoknak, akik beprogramozzák és karbantartják őket. Pedig már most is javában folyik egy 300 millió dolláros beruházás, új épületet húznak fel a telepen, jövőre villanyfurgont kezdenek gyártani Krajovában is.

A már működő egységekben is vannak az emberekkel együttműködni képes cobotok és egyéb autonóm kisgépek, utóbbiakra tábla figyelmeztet. Azt sem nehéz elképzelni, hogy a sorokat alapanyaggal és alkatrésszel ellátó sofőröket is simán kiváltják nemsokára, de amilyen kiszámított pontossággal nyulkálnak a 4-5-6 csukló körül forgó hegesztő-, ragasztó- és rakodó karok, a most még nagyon is emberi munkafolyamatok automatizálása sem lehet már messze.
Az üzemen kívülről nézve, ahol közlekedési lámpák nélkül egymásra eresztett sugárutakon anyáznak a szétrohadt Loganekből, persze mindez elképzelhetetlen. Harminc kilométerrel odébbról, ahol 2022-ben is rozsdás kiskordén húzza a cigánygyerek a tejeskannát, ahol égetik a tarlót, és ahol cikornyás putrikastélyban meg lefingott német limuzinban mérik a státuszt, egyenesen szájenszfiksön.
A meggyőző, teljesen kulturált Ford Kuga FHEV tesztünket itt találod:
Jó ez, de van jobb
Minden adott, hogy a sima hibrid Ford Kuga jó legyen, hiszen a Toyotától jön a bevált és hatékony hajtási elv, a Fordokat meg általában jó vezetni. De...
A bumburnyák, piacot tévesztett plugin Ford Explorerét itt:
Az erősebb kutya
Vennél Fordot BMW X5 helyett? És ha nagyobb, erősebb, jobban felszerelt, hibrid és beváltható rá a nagycsaládos támogatás is?
A SUV-k racionális ellenszérumáról, az S-Maxról pedig itt olvashatsz:
Mire ideért, már csak hibrid maradt belőle
Ülésből akár hét is lehet benne, hajtásláncból azonban csupán egyetlenegy.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
