A Netflix szerint szexista, szerintünk meg ütős a lett a Rust To Glory előzetese

2023.09.25. 10:10 Módosítva: 2023.09.25. 12:52

Ma délelőtt került ki a Rozsdától a dicsőségig (Rust To Glory) című autós kaland dokumentumfilm első előzetese a Youtube-ra. A film producerével, rendezőjével, a Budapest-Bamako alapítójával Szabó Gál Andrással (Villám Géza) beszélgettünk.

A trailer nagyon igéretesének tűnik. A film is ennyire izgalmas lesz?

A film sokkal jobb lesz. Sok trailert ha megnézel, láttad az egész filmet. Itt épp, hogy csak egy-két szösszenetet mutattunk be. Nagyon sok mindent préseltünk bele a moziba. Akció, kaland, kétségbeesett pillanatok, boldog momentumok, fájdalom, humor, meghökkentő kalandok. Tényleg izgalmasra és érzelmesre sikerült a film, olyan igazi old school mozi, amin sírni, nevetni és drukkolni is lehet.

Miről szól a Rust To Glory?

A tavalyi Bamako rally ócskavas kategóriájában induló három autó és három csapat történetét mutatja be. Két szlovák lány egy 120-as régi Skodából, két indiai srác egy Hindustan Ambassador nevű indiai vasból és jómagam egy 40 éves Renault 20-as bontószökevényből próbálunk autót varázsolni és végig menni a közel 10,000 kilométeres távon. Rengeteg bonyodalmon és megpróbáltatáson megy át mindhárom autó és csapat Budapest és a sierra leonei Freetown között. Az, hogy ki és hogyan ér oda, majd derüljön ki a filmből. Nem akarok spoilerezni.

Azt beszélik, hogy a Netflix elutasította a filmet, mondván, hogy túl szexista és hogy nem elég píszí. mi az igazság?

Több amerikai producer és ügynök is megnézte a filmet és azon az állásponton voltak, hogy a Netflixnek nem lehet jelenlegi formájában eladni hiszen a női főhősök negatív karakterként mutatkoznak meg. A női esemény szállal az emancipáció, a nők szerepének megerősítése lett volna a célom. Sajnos ez a tervem megbukott és a valóságban rengeteg viccbéli szőke nő sztereotípiát kaptunk az erős, leleményes, strapabíró nők helyett.

Egy Oscar díjas producer kérte, hogy vágjuk újra a filmet vagy hagyjuk ki a lányokat teljes egészében. Ehhez nem volt gyomrom. Nem akartam, hogy a film ne legyen őszinte önmagához és a közönséghez még ha ez azzal is jár, hogy a Netflix nem veszi meg. A film a valóságot adja vissza még ha az nem is teljesen pécé.

A film ismertetőjében azt írjátok, hogy 12 országban forgott a film 3 év alatt. Ez milyen kihívásokkal járt?

Az autók és a csapatok storyjait Pesten, Pozsonyban és Új Delhiben kezdtük el forgatni még Covid alatt. A filmen hét operatőr dolgozott 10 kamerával a futam közben és sokszor nagyon zord körülmények között. Este a sivatagban lightos homokviharban lementeni a napi forgatott snitteket és még enni, inni és aludni, majd másnap újra kezdeni az egészet elölről nagyon nagy kihívás volt.

A BBC-n a Top Gear nem sokkal utánunk fogatott hozzánk hasonlóan három autót Mauritániában. A stábban 49 kísérő autójuk volt és közel 100 fős csapatuk. Nekünk csak egy autónk volt egy 4 fős stábra.

Ők vissza tudtak menni és újra feltudtak venni jelenteket, ha erre volt szükség, nekünk viszont gyakran csak egy snitt maradt és az állandó mozgás, hogy beérjünk az esti célba. Kemény meló volt.

na, de hol lehet majd megnézni a filmet, ha a Netflixen nem?

 Az Egyesült Államokban az Amazon Prime-on lesz majd látható. Az európai és az indiai terjesztésről jelenleg készül a megállapodás, de nem akarom elkiabálni, amíg a tinta meg nem szárad a lap alján. A magyar nézők október 16-án egy budapesti, premier előtti vetítésen nézhetik majd meg moziban a filmet. A vetítés időpontját és helyszínét a Budapest-Bamako Rally instáján és Facebook oldalán jelentjük be.