Az Empire State Building kilátóján pózolt az új Mustang
Ahogy korábban ígérte, egy közel ötvenéves mutatvány megismétlésével ünnepelte a Mustang fél évszádos múltját a Ford. Az Empire State Building 86. emeleti kilátójába csütörtökön épp olyan körülményesen jutott fel az új sárga Mustang, mint anno fehér elődje.
Ötven év hosszú idő egy modelltípus életében. A Mustang ezalatt öt generációt élt meg, a tavaly bemutatott hatodik generáció jövőre érkezik. Az amerikai autógyártás tán legismertebb ikonjára valamelyest kisebb az érdeklődés korábbiakhoz képest, mondjuk a tíz évvel korábbiakhoz képest, amikor a jelenlegi kétszerese, 130-160 ezer fogyott belőle évente az USA-ban. A gazdasági világválság, az Egyesült Államokban egyre népszerűbb európai prémiumok nem tettek jót az izomautók piacának. Talán ezért nyúlnak vissza olyan régi reklámeszközökhöz, mint amilyen ez felhőkarcolós trükk a hatvanas évekből. A Mustangot az 1964-s Világkiállításon mutatták be, amely akkor New York Queens kerületében zajlott. Egy évvel később újra városban igyekeztek népszerűsíteni, akkor egy fehér kabriót vittek fel az Emire State Building egyik kilátójába.
443 méterével az Empire State Building négy évtizedig volt a világ legmagasabb épülete. Habár az évek alatt többen túlnőtték a városban, ez az art deco stílusú felhőkarcoló máig New York egyik fő jelképe. Az egyik legtöbbet fotózott látnivaló a városban, kilátóit ezrek keresik fel minden nap. Április 17-én csütörtökön azonban turisták tömege helyett egy sárga Mustang foglalta el az épület szűk alsóbb, 86. emeleti kilátóját. Ez volt a megismételt produkció.
Logikus megoldásnak tűnne helikopterre akasztani az autót, a kupola és a kilátó szűk alapterülete miatt azonban ez itt nem járható út. Mivel a daruknak túl nagy a magasság, nem maradt más megoldás, minthogy darabokra szedjék az autót, majd a lifttel felvitt elemeket fent újra összeillesszék – épp úgy, ahogy 49 évvel ezelőtt. Ahogy a gondos mesteremberekhez illik, mi is kétszer mértünk, mielőtt egyszer vágtunk volna, hogy biztosak lehessünk benne: most is fel tudjuk vinni a Mustangot a 86. emeletre – mondta a projektről Dave Pericak, a Mustang főmérnöke. Annyi különbség volt mindössze, hogy az új Mustang 18 centiméterrel hosszabb és 10 centiméterrel szélesebb, mint fél évszázaddal ezelőtti őse.
Azt sajnos nem tudni, hogy mi lesz a szétvágott autó sorsa most, hogy lehozták a tetőről. A legvalószínűbb, hogy múzeumi darab lesz belőle.