Újra él a torinói szörnyeteg
A Fiat S76-os 104 év után ismét működik, ami önmagában is hatalmas eredmény. Az azonban még érdekesebb, ahogy a szecessziós versenyautó szól. Lélegzetelállító, még így videón keresztül is.
Az S76-ost 1911-ben építették az abszolút sebességi világrekord megdöntésére, amelyet akkoriban a Blitzen Benz tartott. Erre a célra építettek egy elképesztő méretű motort, amelyet egy egyszerű létraalvázba építettek be, és alumíniummal burkoltak. A hatalmas, 28,5 literes négyhengeres felülfekvő vezérműtengelyt kapott, hengerenként négy szelepet, és nagyjából 300 lóerős volt. Meg is futották vele a 200 km/h-t Brooklandsben, ami egy ilyen virsligumis, magas és keskeny autóval nem is lehetett egyszerű.
Most, több mint 100 évvel később az autó maradéka Duncan Pittaway-hez, egy neves brit restaurátorhoz került, aki már az idei Goodwood Festival of Speedre el szerette volna vinni a kész rekordautót, de nem készlt el vele. Cserébe készített egy videót az építésről és az első indításról. Ijesztő látni, hogy a gigászi motor milyen törékeny szerkezetbe kerül, ahogy ahhoz is kellett némi bátorság, hogy valaki megpróbálja átforgatni ezt a hatalmas motort – ha csak egy henger visszalő, az garantált kartörés.
Itt még csak az első, kipufogó nélküli motorindítás látható, de ez talán többet mond az olasz rekordautó karakteréről, mint bármi más: menydörgő motorhang, egyenesen a hengerfejből kicsapó lángnyelvek – ez valóban egy szörnyeteg lesz. A tervek szerint februárra készül el a restaurált jármű, így a 2015-ös Festival of Speeden valószínűleg már működés közben lehet megnézni az első világháború előtti időszak egyik leggyorsabb autóját.