Így működik 32 henger
A W32-es motort nem valamelyik nagyobb autógyár követte el, hanem egyetlen megszállott, elképesztő mennyiségű munkával. A szerkezet mozog, bár égés nem zajlik benne – azt aligha bírnák ki az apró alkatrészek.
Az apró, sokhengeres motorok reprodukálása kicsiben nem új hobbi, láttunk már néhány köbcentis V8-as és V12-es motort is működés közben – a W32-es viszont a műfaj új csúcsának tűnik. Nem tévedés, 32 hengeres, négy hengersoros és 64 szelepes gépről van szó, amely összesen 47,5 köbcentis. A készítője egy bizonyos Jesus Wilder, aki durván 2520 munkaórát töltött el a mintegy 850 alkatrész elkészítésével és összeszerelésével. A precíziós szerkezet, amely mindössze 47,5 köbcentis, tökéletesen kiegyensúlyozottan jár, ami önmagában is elképesztő teljesítmény, viszont sűrített levegő hajtja, üzemanyagból energiát előállítani nem tud. Ennek nyilván több oka is akad, az egyik, hogy egy ilyen apró és komplikált szerkezet megfelelő hűtését megoldani szinte lehetetlen lett volna, anélkül viszont percek alatt összesülne a műremek. További gond lenne az egyenletes keverékképzés megoldása.
Eleve ilyen nagy hengerszámú motor is kevés akad, bár az 1940-es években készült néhány monstrum, például a B36-os bombázók négykoszorús csillagmotorjai 28 hengeresek voltak, az ellendugattyús Napier Deltic mozdonymotorban pedig 18 égéstérhez 36 dugattyú tartozott. Ám azzal aligha tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, ilyen komplikált motort egyetlen épeszű autógyártó sem építene, sőt, a bolondok is aligha – a Bugatti is megállt 16 hengernél, pedig a Veyron négyturbós W motorjánál mostanság nemigen készült bonyolultabb szerkezet az elmúlt három-négy évtizedben.