9,3 literes Lamborghini-motort a Balatonra, illegálba?
A Lamborghinit az átlagember kizárólag a sportautókkal azonosítja, az eggyel avatottabbak az olaszok mezőgazdasági vontatóiról is tudnak, a Motori Marini Lamborghinit azonban még kevesebben ismerik: a gyártó és a tenger közös története több mint 50 éve kezdődött, amikor Ferruccio Lamborghini belepróbálta az Espada motorját az Eugenio Molinari-tervezte új hajótestbe, majd ugyanez a motor a Riva Aquaramába is bekerült, amelyet a classicdriver cikke szerint maga Ferruccio kormányzott egy adriai versenyen.
A Lamborghini azóta is szállít motorokat gyorsasági- és luxushajókhoz, így bőven van tapasztalatuk a nagy lökettérfogatú V12-esekkel. Az L900-at is ők jegyzik, ami egy 9,3 literes szívó V12-es közel 770 lóerős teljesítménnyel. Éppen eladó a 029-es sorozatszámú darab, amihez minden működéshez szükséges alkatrész és egy kiállításra alkalmas tartószerkezet is jár, ámbár hajó pont nem. A motor a Giotto Bizzarrini által tervezett eredeti V12-esek leszármazottja, az L900-as a karburátor verziót jelöli, míg L802-es a befecskendezős típust, ez alig 8 literes, cserébe 900 lóerőre van kalibrálva.
Az interneten nevelkedett autóbuzinak rögtön a motorcsere sejlik fel, végülis ha az LS7-et bekanalazták már mindenbe, és tankmotoros Suprát is láttunk már, miért ne. Ezt a motort azonban valamivel bonyolultabb lenne sportautóba építeni: 449 kilogrammot nyom, amivel inkább egy nagyobb terepjáróba kívánkozik, egy olyanba, amitől az Urus is behúzott farokkal oldalog haza: a legenda szerint a Rambo Lambo LM002-höz is lehetett rendelni hasonló motort, bár nem pontosan ezt, hanem a 8,2 literes L804-est, de ténylegesen ebben a kombinációban megépített autóról nem tud senki.
A most eladásra kínált L900-as 2016-ban esett át teljes felújításon, egy-egy olasz nyelvű plakett mutatja a gyújtási sorrendet és a szezon utáni karbantartási teendőket. Hat ikertorkos Weber 44 DCNF karburátor és egy Daytona vízi használatra szánt váltó jár hozzá, a blokk aranysárga fényezése viszont talán már egy kicsit túlzás, de biztos van olyan környezet, amihez illik. Jelenleg 32 ezer dolláron (~10millió forint) áll a licit, én azt mondom, csapjon le rá egy honfitárs, a kutyák királya lehetne vele a Balatonon.
Olvasói félreértés miatt ide is ideírom: a balatonos megjegyzés irónia, belső égésű motoros jachtok és egyebek amúgy sem engedélyezettek a tavon.