A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) hétfői határozatában elutasította az Orangeways Autóbuszos Közúti Közlekedési Zrt. jogorvoslati kérelmét, és kimondta, hogy a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. jogszerűen minősítette eredménytelennek a midibusztendert - a határozat a Közbeszerzések Tanácsának honlapján jelent meg.
A BKV még 2009 júliusában írt ki kétfordulós közbeszerzést 40 midiautóbuszra, évi 2,3 millió kilométer megtételére, illetve opcionálisan további 150 százaléknyi pluszkapacitásra. A felhívásra heten jelentkeztek, valamennyi jelentkezést elfogadta a BKV, de a második fordulóban már csak négyen tettek konkrét ajánlatot, egyet a BKV azonban érvénytelennek tartott.
A három, versenyben maradt ajánlattevő - a Vértes Volán, a VT-Transman és az Orangeways - közül a legutóbbi ajánlata volt a legolcsóbb. Míg a legdrágább Vértes Volán kilométerenként 610 forintot kért, addig az Orangeways mindössze 379 forintot. Az ajánlatkérő a kirívóan alacsony árra magyarázatot is kért, amelyet elfogadott, így az Orangeways lett a nyertes a tavaly november 19-i eredményhirdetésen.
A Vértes Volán azonban továbbra is kirívóan alacsonynak tartotta az árat, és jogorvoslatot kezdeményezett a KDB-nél. A BKV idén február 17-én új eredményt hirdetett: az eljárást eredménytelennek nyilvánította, mivel "elháríthatatlan külső ok" miatt nem tudta vállalni a szerződést. Ez ellen viszont az Orangeways kért jogorvoslatot a KDB-nél.
Az Orangeways azzal érvelt, hogy az ajánlatkérő valós ok nélkül mondta ki eredménytelennek a közbeszerzést.
A KDB elfogadta azt az ellenérvet, miszerint a Fővárosi Közgyűlés idén január 31-én határozatot hozott arról, hogy a BKV tisztán szolgáltató-üzemeltető céggé válik, amely a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megrendeléseinek tesz eleget. Miután a BKV feladatainak egy részét a tulajdonos elvonta, a közbeszerzésben szereplő szolgáltatás megrendelése többé nem a közlekedési társaság feladata. Ezért a teljesítésre nem képes, tehát jogszerűen nyilvánította eredménytelennek a tendert.
A BKV tavaly november 19-én jelentette be, hogy midibusz-üzemeltetési tenderét az Orangeways nyerte meg. A döntés ellen a BKV buszos szakszervezeteinek egy része tiltakozott, mert szerintük hosszabb távon romlanak a munkavállalók foglalkoztatási feltételei és romlik az utazóközönségnek nyújtandó szolgáltatás minősége. Három szakszervezeti szövetség közösen a tender végeredményének visszavonását követelte.
A BKV február 17-én nyilvánította eredménytelenné a midibusztendert. Ezt megelőzően a KDB januárban megsemmisítette az eredményt arra hivatkozva, hogy a BKV megszegte a közbeszerzésekről szóló törvényt, amikor nem győződött meg az Orangeways kirívóan alacsony ajánlati árának megalapozottságáról.
Az Orangeways Webasto S91 típusú, Euro 5-ös, alacsonypadlós, légkondicionált buszokkal pályázott, amelyek 2011 végéig fokozatosan állnának forgalomba, felváltva a jelenleg közlekedő 16 éves Ikarus 405 típusú midibuszokat. Az ajánlat szerint a buszok üzemeltetési költsége 379 forint kilométerenként, míg az Ikarusokat kilométerenként 541 forintból tartják fenn.
ghg gjé btiv bki