Így még a pöcés autó is illatosabb
A Scania bemutatta az első Euro 6 motorral szerelt kommunális járművét, egy szennyvíztisztító gépkocsit. A moduláris gyártási rendszernek köszönhetően bármilyen járműhöz specifikálható a Scania Euro 6 motorja. Ráadásul az Euro 6 motor alkatrészei nem foglalnak el több helyet az alvázon, mint a korábbi motorok.
A négytengelyes Euro 6-os szennyvíztisztító jármű a felépítményezés szempontjából egy igazi műremek: a felépítmény elhelyezésére a tengelyek között rendelkezésre álló helyet használták fel. A Scania helytakarékos Euro 6 megoldásának eredményeképpen a kipufogódob mérete megegyezik az Euro 5-nél használt kipufogóegység méretével, így a felépítménygyártók könnyű helyzetben vannak, mivel nincs szükség a felépítmény átalakítására.
A kompakt méret ellenére a kipufogórendszer minden olyan elemet és részegységet tartalmaz, ami az Euro 6 normának megfelelő utókezelési folyamathoz szükséges. A kipufogógázok először egy oxidációs katalizátoron mennek keresztül, amely előkészíti őket a folyamat következő lépésére, a részecskeszűrőn történő áthaladásra, azaz a szilárd részecskék eltávolítására. A gázok innen a két párhuzamos SCR-katalizátorba jutnak a nitrogén-oxidok eltávolítása végett, majd a folyamat végén az utóoxidációs katalizátorban a kipufogógázban maradt ammónia eltávolítása történik meg. Minderre a kipufogórendszeren belül kerül sor.
„A Scania Euro 6 motorral szerelt alváz ilyen komplex felépítményezése viszonylag egyszerű feladat volt.” – nyilatkozta Brian Stage, a dániai J Hvidtved Larsen A/S felépítménygyártó vállalat ügyvezető igazgatója. „A felépítmény teljes mértékben megegyezik azzal, amit Euro 5 motorú alvázakra szereltünk. Ez nagy előnyt jelent a költségek és átfutási idő szempontjából.”
A szennyvíztisztító jármű egy Scania G 480 8x2 alváz dupla kormányzott első tengellyel és egy hidraulikusan kormányzott segédtengellyel a hajtott tengely mögött. A 480 lóerős 13 literes Euro 6 motor nyomatéka 2.500 Nm, amely bőven elegendő a jármű meghajtására valamint a segédberendezések működtetésére.
A Scania egy évvel ezelőtt mutatta be Euro 6 motorjait, lehetővé téve ezáltal az előrelátó üzemeltetőknek, hogy egy magasabb környezetvédelmi normának megfelelő járművet használjanak. Azóta az Euro 6 járműveket számos ügyfél választotta, illetve a nemzetközi szaksajtó is tesztelte. Mindkét részről pozitív visszajelzések érkeztek.
Az Euro 6 károsanyag-kibocsátási norma 2012. december 31-én fog életbe lépni az új jármű modellekre vonatkozóan, majd egy évvel később már minden eladott új járműre érvényben lesz. A törvényi szabályozások elfogadása után a Scania esetében már most lehetőség van Euro 6-osként regisztrálni a járműveket. A hatóságok néhány európai országban már dolgoznak a lehetséges ösztönző-rendszereken, amelyek segítséget nyújtanak az üzemeltetőknek, hogy a jelenleg rendelkezésre álló legtisztább technológiába fektessenek be.