Inspiration, az önmagát vezető kamion
A Freightleiner, a Daimler AG amerikai leányvállalata mutatta be az Inspiration tanulmányt, az első önvezető kamiont, amely hivatalosan is részt vehet közúti közlekedésben. A beépített Highway Pilot rendszert már tavaly tesztelték a Mercedes Future Truck tanulmányában, de azt még csak lezárt autópálya-szakaszon tesztelhették.
Az Inspiration nem más, mint egy áramvonalasabb orrú Freightliner Cascadia vontató, sok kék LED-del. Önmagában nem is tűnik különösen érdekesnek – ami azzá teszi, az a Highway Pilot rendszer, amely autópályán beavatkozás nélkül képes vezetni a kamiont. Valamint az a tény, hogy két példány engedélyt kapott Nevada államban, hogy részt vegyen a forgalomban. Korábban, teszt gyanánt 16 ezer kilométert tettek meg a típussal a németországi Papenburg tesztpályán, de a nyilvános tesztek csak most jönnek.
Az összetett, kamerás-radaros rendszer elvben tökéletesen képes igazodni a forgalom ritmusához, azaz autópályára érve a sofőr aktiválhatja, és onnantól a rendszer tartja a sebességkorlátozást, a sávját és a körülötte levő forgalommal együtt gyorsul-lassul, azaz teljes egészében átveszi a sofőr feladatait. Az önvezető kamionnal kapcsolatban persze még mindig kérdéses, hogy hosszú távon mit okozhat, hisz a gép nem vállalhat felelősséget, ugyanakkor arra bátorítja a sofőrt, hogy bekapcsolva az automata pilótát, egyszerűen hátramenjen pihenni – ez a lehetőség pedig még akkor is ijesztő, ha a Highway Pilot programja valóban hibátlan. A mérleg másik oldalán persze ott van a program számtalan előnye: takarékosabban vezet, mint az emberi sofőr, nagyobb biztonsági rátartással, és soha nem alszik el a volánnál.
Most persze még csak a tesztelés indulhat Nevadában, innen még évekbe telhet, mire a Mercedes és Freightleiner kamionokba bekerülhet a Highway Pilot szériaváltozata, de a teljes iparág ebbe az irányba halad, így valószínű, hogy az évtized végére a drágább kamion-típusokban a szériafelszerelés része lehet az autópályán használható robotpilóta.