Itt az új katonai URAL!

2015.07.11. 09:07

Sokan ikonként tisztelik a minden akadályt leküzdő, robosztus URAL 375-öt és utódját, a 4320-at. Ez utóbbinak a megújult változatát mutatta most be a GAZ-csoport. Az URAL Nextnek igencsak jól sikerült, agresszív formát rajzoltak az orosz formatervezők.

A katonai vagyis, ahogy az URAL-nál hívják Military változat (fotó: defence-blog.com)
A katonai vagyis, ahogy az URAL-nál hívják Military változat (fotó: defence-blog.com)

Nem csak hazájában és több nyugati országban, de Magyarországon is igazi kultuszautóvá vált az ős 375-ös URAL. A hazai rajongótábor kialakulásához persze nagyban hozzájárult az is, hogy a Magyar Honvédségnél sokáig rendszerben volt jó néhány URAL teherautó. Akik még abban a szerencsés helyzetben voltak, hogy kiskatonák lehettek, biztos hallottak valami már-már hihetetlennek tűnő történetet a 375-ös és a 4320-as képességeiről, amiknek azért valljuk be, bőven van alapja.

Ősszel és tavasszal sok út sártengerré válik a tajgán. Ilyen helyeken, lehet hasznos az URAL Next busz változata (fotó: GAZ Group)
Ősszel és tavasszal sok út sártengerré válik a tajgán. Ilyen helyeken, lehet hasznos az URAL Next busz változata (fotó: GAZ Group)

A hatvanas évek elején mutatták be az URAL 375-ös prototípusát. Az utódot, a 4320-ast is már idestova negyven éve, 1977-től gyártják sorozatban. Ez idő alatt több mint egymillió készült az először Kamaz, majd később a JaMZ motoros változatból. Még néhány évvel ezelőtt is olyannyira nagy volt a kereslet az URAL 4320 különböző változatai iránt, hogy például 2007-ben 13 400 darabot gyártottak belőle az uráli autógyárban. Azóta sok víz lefolyt az Ural-folyón és napjainkra már csak pár ezer 4320-ast gyárt a GAZ-csoporthoz tartozó vállalat.

Az első négy változat bemutatója (fotó: GAZ Group)
Az első négy változat bemutatója (fotó: GAZ Group)

A GAZ-csoport vezetése elérkezetnek látta az időt, hogy majd ötven esztendő után teljesen megújítsa a legendás, nehéz teherautót. A néhány hete bemutatott, teljesen önálló fejlesztésű új URAL a nem túl kreatív Next nevet kapta a keresztségben. Szerencsére a marketingosztálynál a formatervezők jobban dolgoztak és valami igazán stílusos, agresszív és ezzel együtt modern dizájnt sikerült alkotniuk. Az is igaz, hogy nagyon nem kellett megerőltetniük magukat, ugyanis a vezetőfülkével nem sokat bajlódtak, hiszen az a 2013-as Gazelle Next-ről származik.

Persze nem csak a külső, de a műszaki tartalom is megújult a 4320-ashoz képest. Elsősorban a már idejétmúlt alvázat vették kezelésbe a mérnökök és több mint ötven ponton módosították azt. Ezzel elérték, hogy az első tengely terhelhetősége a korábbi 5,3 tonnáról 6,5 tonnára változott. A jármű teljes terhelhetősége a korábbi nyolcról 13 tonnára emelkedett, így az össztömeg 22,5 tonna a 4320-as 18 tonnájával szemben. Az URAL Next, ha vontatmányt is kap, akkor maximum 38 tonnával tud megbirkózni.

A sima platós (fotó: GAZ Group)
A sima platós (fotó: GAZ Group)

Hiába lett nehezebb az új URAL az elődhöz képest, - a gyártó szerint legalábbis - az új JaMZ motoroknak és a légellenállás csökkentésének köszönhetően a Next nyolc százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a 4320-as.

Az új URAL-t épp ezekben a napokban vezették be az orosz piacra, első körben csak az Euro V-ös, 6,7 literes, sorhatos, dízel JaMZ-536-os motorral, amit háromféle, 240, 285 és 312 lóerős változatban kínálnak a Nexthez. Mindhárom motorváltozat elérhető CNG hajtással is.

Önrakodó Palfinger daruval (fotó: GAZ Group)
Önrakodó Palfinger daruval (fotó: GAZ Group)

A korábbi négy - billencs, platós, tartályos és busz - változathoz megérkezett a 4320-as igazi utódja, a katonai változat is, azaz a Next Military. Ebből az orosz hadsereg előbb tízet, majd alig néhány nappal később újabb húszat rendelt, természetesen a legerősebb 312 lóerős motorral, hogy minél előbb megkezdhessék a csapatpróbákat az új katonai teherautóval. Amiből, ha minden a tervek szerint alakul, több ezret is rendelhet az orosz hadsereg.

A billencses (fotó: GAZ Group)
A billencses (fotó: GAZ Group)

A GAZ-csoport elnöke, Sorokin Vadim szerint elsősorban nem a katonai, hanem a polgári alkalmazásra gyúrnak rá, mert a volt szovjet köztársaságokban nagy szükség van egy korszerű, jó terepjáró képességgel rendelkező, mindenes teherautóra. Vadim elmondta azt is, hogy nemcsak a volt KGST országokból érdeklődnek az URAL Next után, hanem nyugat-európai államokból is. Ezért hamarosan Euro VI-os motorral szerelt változatokat is kifejlesztenek, amiket szeretnének bevezetni az EU-s piacokra is. Így könnyen előfordulhat, hogy nemsokára magyar rendszámmal is láthatunk URAL Nextet az utakon.