Nagyon büszkék a német gyáróriásnál arra, hogy micsoda innovációt találtak ki néhány éve, amikor elkezdték az áramszedős kamionokat tesztelni. Persze nincs új a nap alatt, hiszen az amerikaiak és az oroszok a mai napig használnak áramszedős teherautókat.
A Siemens eHighway projektje 2010-ben indult azzal a céllal, hogy minél nagyobb mértékben csökkentsék, lehetőleg nullára a teherautók károsanyag-kibocsátását az autópályákon, ugyanis a kamionok útjaik során túlnyomórészt az autópályákat használják. Így a német szakemberek egy, az USA és Oroszország külszíni szénbányáiban már évtizedek óta működő ötletet melegítettek fel. Sőt! Az oroszok odáig is eljutottak az ötvenes években, miszerint nemcsak a bányákban kellene használni ezt a megoldást, hanem az olyan helyeken is, ahol már vannak kiépített trolibuszvonalak.
Visszatérve a Siemens modern megoldására, a német cég 2011-ben a Mercedes-Benzzel karöltve kezdte meg kísérleteit a trolinak látszó teherautókkal, ehhez építettek is egy 6,4 kilométeres tesztautópályát Berlin mellett. A pénz az építésnél nem számított, hiszen a német kormány és az Unió is támogatta a környezetbarát kísérletet. A teszthez két Mercedes Actrost alakították át áramszedősre. Egy évnyi kísérletezés után a Mercedes úgy látta, hogy az ötlet nem életképes, hiszen hatalmas mennyiségű pénzbe kerülne a nyugat-európai autópályákat felsővezetékkel ellátni.
Persze a másik nagy európai kamiongyártó, a Volvo sem maradhatott ki ebből a buliból, de ők más megoldást választottak. Egy Göteborg melletti autópálya 400 méteres szakaszának úttestébe építették be a tápvezetéket, a vontató hátuljába pedig a lehajtható áramszedőt. Így ők nem a trolibuszok megoldását vették mintául, hanem a metrókét. Ez a kísérlet 2013-ban kezdődött és jelenleg is tart, de ez sem tűnik igazán életképesnek, persze a Volvo kutatási igazgatója MatsAlaküla igen optimista: A jövő fenntartható közlekedési rendszereinek megteremtéséhez rengeteg kutatást és pénzt kell befektetnünk. Meg vagyok győződve arról, hogy néhány éven belül megfogjuk találni a költséghatékony módját annak, hogy elektromos árammal működő járműveket állítsunk forgalomba a távolsági fuvarozásban.
Persze a Siemens sem adta fel a harcot a Mercedesszel való szakítás után. Két évvel ezelőtt ők is arra a megállapításra jutottak, hogy az autópályák mellé telepített oszlopok horribilis összegbe kerülnének, ezért új ötlettel rukkoltak elő.
Mégpedig azzal, hogy inkább az iparterületek, repterekkel, kikötőkkel, bányákkal és logisztikai központokkal összekötő útjaira kellene telepíteni a vezetéktartó oszlopokat. Ebben már a Volkswagen AG is látott fantáziát, hiszen jóval olcsóbb, mint az eredeti elképzelés. A Siemens 2013-ban a Scaniával karöltve felelevenítette a programot, amit a svéd kormány is támogatott. A korábban megépült kísérleti autópálya szakaszon öt átalakított R Scaniát kezdtek el nyúzni. A teherautók nem tisztán elektromos hajtásúak, hanem hibridek. A tervek szerint, amikor azok egy-egy felsővezetékkel ellátott iparterületre érnek, felemelik az áramszedőt és onnantól tisztán elektromos hajtással közlekedhetnek.
A kísérlet nemrég újabb szakaszba lépett, ugyanis a svéd kormány jóváhagyta a GävleElectricRoad projekt támogatását. Ez egy új két kilométeres felsővezetékkel ellátott szakasz építését jelenti Gävle kikötője és Storvik között az E16-os autópálya mentén. Az itt közlekedő teherautókba a Scania elektromos hibrid hajtását szerelik, ami 80-90 százalékos üzemanyagmegtakarítást is eredményezhet. Az új útvonalon egyébként, az első teherautók 2016 elején jelenhetnek majd meg.
Mivel azonban a hibridhajtás nehezebb, mint a hagyományos dízel, főleg az akkupakkok miatt, ezért a teherautók tengelyterhelése jóval kisebb, mint a hagyományosaké, így jó pár tonnával kisebb a teherbírásuk is, ezért valószínűleg a fuvarozók nem nagyon fognak majd rajongani az új megoldásért.
Mindenestre is a Scania kutatási igazgatója Nils-GunnarVågstedt szerint: A villamosítással jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el, és ez a technológia a fosszilis energiaforrásoktól mentes közúti fuvarozás egyik sarokköve lehet. Az elektromos utak révén a meglévő úthálózat felhasználásával a fuvarozás környezetkímélőbb formája valósítható meg.Hogy igaza van-eaz majd idővel bizonyára kiderül.
Az viszont bizonyos, hogy az ElectricRoadsProject azaz az Elektromos Utak Projekt az Európai Unió egyik kiemelt programja és az eddigi legnagyobb innovációs projekt Európában, így az elkövetkező években hatalmas mennyiségű pénzt fognak erre költeni az öreg kontinensen.