Ez a világ első elektromos, létrás tűzoltóautója
A BMW-motoros, hibrid RT és a Volvo-alvázas logisztikai tűzoltójármű után a leodingi tűzoltógyártó most egy újabb Volvo-alapú, full elektromos, létrás tűzoltóautót mutatott be. A már sorozatban gyártott 32 méteres, L32A-XS típusú létrát szerelték rá egy Volvo FE alvázra. Összesen három villanymotort kapott, kettő a jármű- egy pedig a létraszerkezet mozgatásért felel.
Az áramellátásról három, egyenként 66 kWh-s akkupakk gondoskodik. A teljes 198 kWh kapacitást a tűzoltójármű fedélzeti számítógépe mindig optimálisan osztja be. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy ha például 12 kilométerre van a káresemény a tűzoltólaktanyától, akkor a számítógép 30 kilométeres távolságot számít az oda-vissza úthoz. Így egy ilyen bevetés során a létra még tud két emelési műveletet, öt létramozgatást és egyórányi árbocműködést. Minden művelet befejezéséhez tartalékol áramot az eszköz, hogy a mentések biztonságosan befejezhetőek legyenek. Az energiafelhasználásról és az elvégezhető, maradék műveletről egy nagy méretű kijelzőn keresztül a gép folyamatosan tájékoztatja a kezelő tűzoltót. A jármű külső áramforrásra, vagyis generátorra is csatlakoztatható, ez esetben csak a létra mozgatását tudja ellátni a jármű.
A Rosenbauer Európában Karlsruhéban, az Egyesült Államokban pedig Freemontban gyárt létrás és emelőkosaras tűzoltóautókat, amelyek mentési magassága 20 és 64 méter közötti. Az osztrák gyártócsoport 2020-ban 280 darab magasból mentő járművet adott át, ami a Rosenbauer teljes bevételének több mint 14 százalékát adja. A tervek szerint az L32A-XS az első képviselője lesz az új elektromos, létrás járműcsaládnak, amelyet hamarosan az Egyesült Államok piacára is bevezetnek. Az új tűzoltólétra koncepciót a Rosenbauer tervei szerint 2022 nyarán mutatják be a nagyközönségnek, majd a prototípus jármű az egyik zürichi mentőszervezethez kerül, ahol tartós és éles tesztüzem vár az L32A-XS-re.