Wartburg betonozva, vakolva
Szemből megdöbbentő a látvány, mert ki van felkészülve egy páncélozott harcjármű és egy Wartburg keresztezésére? Sokakat foglalkoztat a kérdés, mi is borítja az autót?
- Hát házvakolat! -feleli a tulaj. Miután az egész jórészt beton, ez tűnt a leglogikusabbnak!
Földig eresztett lökhárítójú koromfekete Golf
mellett nem kevésbé szerényen spoilerezett fakósárga miautónk
Suzuki. Mérges kinézetűre tuningolt Twingo mellett szolídnak tűnő
piros Civic. És mindezek mellett néhány igazán érthetetlen kinézetű
autófurcsaság. Körülöttük a plázák megszokott népe szemlélődik,
bámészkodik. Nem vagyunk sokan, vastag fiúk kevés hajjal,
emeltcipős utánfutó lányokkal. Elszánt tekintetek, kevés szó.
Az idei első dB Drag Racingen, vagyis hangnyomásversenyen járunk. Azon gondolkodom, mi hozott ide. Egy tévében elkapott Curling meccs (nagy nyeles követ kell becsúsztatni a jégen az előírt helyre, miközben veszettül sepernek előtte) több adrenalint pumpál belém, mint egy ilyen verseny. Talán ha én is versenyeznék? Talán. De addig marad a kötelező szakmai kíváncsiság.
Alaposabban szemügyre véve az autókat, jól
látszanak a kategóriák.
Mindennapi autók, dögösebb szubládákkal, ez az amatőrök
világa. Még mindig utcai autók, de már rafináltabb megoldásokkal,
sokszázezer forintnyi hangszóróval-erősítővel, ez már a profik
világa. És van 3 autó, ami semmi másra nem jó, csak hogy bennük
kedvére tombolhasson a minél nagyobb hangorkán: a megszállottak
kategóriája.
A nap fénypontja minden bizonnyal egy furcsa
ciklámenes színt magára öltött Wartburg. Aki egy pillantást vet rá
hátulról, nyomban megérti mit is jelet a kerékterpesztés fogalma.
Az autóra nem igazán jellemző a könnyűszerkezetes építésmód.
Pillanatnyilag 3 és fél tonnát nyom a szerkezet; több beton van
benne, mint az M7-es éppen felújításra váró Balatonra vivő
útpályájában. Az ajtózáró szerkezetet pedig alighanem egy
atomtengeralattjáróról lesték el.
Hátul nyolc aprónak tűnő erősítő, amikről
kiderül, hogy csak négy üzemel, mert így is képesek meggyilkolni a
hangszórókat. Az akkumulátor furcsa szerzet. Méretre valami bolgár
targoncából származik. Szemből megdöbbentő a látvány, mert ki van
felkészülve egy páncélozott harcjármű és egy Wartburg
keresztezésére? Sokakat foglalkoztat a kérdés,
mi is borítja az autót?
- Hát házvakolat! -feleli a tulaj. Miután az egész jórészt
beton, ez tűnt a leglogikusabbnak!
Kezdek lelkesedni. Már ennek a Wartburgnak a látványáért
megérte kijönni.
Közben elkezdődik a selejtező. Minden autó szép libasorba áll, és nyom egyet. Begurul a zsűriasztal elé, mérőmikrofon bekerül az anyósülés elé, pontosan kimért helyre, ajtó becsukódik, és usgyi. 30 másodperc van arra, hogy valami jó nagy hangerőt mérjen a műszer. Az amatőrök és a profik itt is jól elkülönülnek. Az előbbiek a 30 másodperc alatt próbálják megkeresni azt a számot, ahol a leghangosabban szól az autó, ide-oda ugrálnak a mérőlemezen. A profik pontosan tudják, melyik számmal kell próbálkozniuk.
A mezőny szép folyamatosan halad, egy
virágládán egyensúlyozok, hogy lássak is valamit. Röpködnek a
számok. 136,4, 141,2, 139.1 Figyelmezetetem a versenyzőket,
140 decibel felett tilos az autóban tartózkodni, mert akkor
azonnali kizárásra kerül a versenyző! Ettől néhányam megijednek,
hogy akkor most hogy is lesz a mérés az ő autójukban, és sebtében
távirányítók után kezdenek nézni. A profiknál ilyen gond nincs.
Náluk szépen kivezetékelve minden, a kocsi mellett állva a kezükben
tartva a fejegységet mehet a mérés.
Az igazi nagyágyúk a vége felé jönnek. Fiat
Panda, ez is hangnyomásautónak építve, bár kevésbé extrém módon,
mint a Wartburg. Két hangszóró, 162 decibel. Ez igen tisztes
eredmény, a közönség tapsra ragadtatja magát. Érkezik a Wartburg.
Itt nem megy egy pillanat alatt az előkészület.
Az ajtó oly brutálisan zár, hogy a mérőmikrofon zsinórján
maradandó folytonossági hiányt okozna, ezért külön csatlakozó
került beépítésre az egyik oldalablakba. Kis pultocska kerül elő a
csomagtartóból, ez csatlakozik az erősítőkre. Mérés indul, 165
decibel. Jesszus! Ebből semmit nem hallani, nem úgy, mint a jó 20
dB-vel halkabb installációk morajlásából. Működik a rengeteg
beépített zaj és rezgéscsillapító beton.
Wartburg ki, érkezik a verseny legnagyobb járműve. Egy barátságosra matricázott Bedford busz. Elsőre semmi rendkívüli nem látszik rajta, de aki alaposabban megnézi, észreveszi, hogy a hátsó laprugó visszafelé hajlik, akárcsak az első lengőkarok. Csillapítóanyag itt is van bőven. Egy felettébb izgatott, aranyszívű kidobófiúra emlékeztető fiatalember foglalatoskodik a természetesen itt is előkerülő távirányító pultnál. Kész? - kérdezik a zsűriasztaltól, és egy ideges fejbólintás a válasz. Indul a mérés.
156.4 decibel jelenik meg a kijelzőn. Hát ez
nem valami sok. Pláne egy ilyen spéci autótól. Rövid szünet,
matatás a fejegységen, majd az eredményjelzőn új szám jelenik meg.
168.1 Százhatvannyolcegészegy, kiáltja a mikrofonba az egyik
rendező, de
mintha maga sem hinne a szemének. Még van tíz másodperc a
mérésre szánt harmincból, de már nem foglakozik vele senki. Apró
örömünnep tör ki a vezérlőpult körül.
Van is miért. Az a 168.1, az bődületesen közel van az Európa-csúcshoz, és az idei év legjobb eredménye, legalábbis az Internet szerint. A magyar hangnyomásversenyzés találkozása az európai élvonallal. Látta kábé 200 ember.
Miután a Bedford kigurult, rövid szünet következik. A versenyzők, ki csalódottan, ki megelégedve egymás járműveinek felderítésére indulnak. Az újsütetű rekorder felé ballagok én is. Belül semmi extra, 6 jókora hangszóró egy méretes lapra szerelve. Semmi extra doboz, fifikás reflexnyílás.
Ti freeairben nyomtok?- hangzik egy elképedt versenyzőtárs kérdése,
de a busz egyik tulaja, aki a Pimpa becenevet viseli, csak szelíden
mosolyog. Mint megtudtam, az erősítők fele csak előző nap érkezett,
ezért még igazi finomhangolásra nem is volt lehetőség.
- Szerintem a buszban benne van a 170 dB!- mondja nem kis
elszántsággal. És akkor irány az EB!
A szünetnek vége, most már két autó áll a
zsűriasztal előtt, és egymással versenyeznek. Amelyik hangosabb, az
továbbjut a következő fordulóba. A hangulat fokozódik, akadnak
bizony egy tized decibeles különbségek is. Kezdem elveszteni a
fonalat, ki milyen kategóriában is indul, hogy is áll a verseny.
Talán a versenybíróság is így van ezzel, ezért
idő előtt hívják párbajra a két nagyágyút, a Bedfordot és a
Wartburgot. Nyer az előbbi, 168.2 decibellel. A Wartburgban
elszállt egy mélynyomó, így nem tudta megismételni a selejtezőbeli
eredményét.
Ez volt az első verseny, a következő 2001 június 9. Pécs, 6-os út Tesco áruház.