Mindent a luxusér'
Az amatőröket kielégíti a mezei famintás öntapadó tapéta, de a profik igazi fát akarnak. Igényes autós a fabetétes műszerfal elkészítésével teszi fel az optikai tuning-koronát.
Ma már nem biztos, hogy így lenne, de annak idején mindenképpen fa műszerfal után vágyakoztam. Az eleganciához elengedhetetlen extra. Ebben a nagy gyártók is megerősítenek, amikor látom, hogy még az új autók is igényesebbnél igényesebb műanyag faborításokkal kápráztatják el a luxusra szomjazókat.
Feltérképeztem a lehetőségeket. Sok típusra kapható utólag felragasztható fa utánzatú borítás, aranyáron. Az én húsz éves autómhoz hál' istennek nem volt. Most már találtam az Interneten olyan helyet, ahonnan megrendelhető, de az ára határt szab az eszeveszett optikai tuningolásnak. Ráadásul az sem fa. A Wartburgokban megszokott famintás tapéta szóba sem jöhetett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az intarziások használnak vékony,
pár tized milliméter vastagságú furnérlemezt, amit
megfelelônek gondoltam. Sokan tévesen furnérnak hívják a pozdorja
lemezeket. A furnért rönkfából hántolják. Készül egzotikus, vagy
hagyományos fából. Nagyon szép színű és erezetű lemezek.
Természetesen nem egy rétegben kell alkalmazni, mert akkor hiába
ragasztom fel profin, a legkisebb párára felpúposodik.
Rövid nyomozás után megtaláltam az intarziások ellátó helyét, ahol kötegekben állt a szebbnél szebb mintázatú faanyag. Egy köteg három kamion borításához elég. Sajnos ennyi a vásárolható minimum. Miután elmondtam, mi a célom a faanyaggal, furcsán néztek, majd megkönyörültek rajtam és hátul, a megbontott kötegek közül válogathattam. Többféle mintájú törékeny lemezekkel tértem haza. Sok egyben is maradt.
A mahagóni mellett döntöttem. Szép volt, ráadásul ez hangzott a legjobban. "Mahagóni műszerfal." Persze nem vagyok sznob, á...
![]() |
|
![]() |
![]() |
A lemezeket három rétegben szálirányra
merőlegesen ragasztottam össze, hogy kevésbé repedjen és legyen
rendes vastagsága. Tisztességes fa ragasztóval dolgoztam, és a
préselést
klasszikus módon könyvekkel, lexikonokkal végeztem. Nem
tökéletes megoldás, mert még a "Szovjetunió képekben" is kicsinek
bizonyult.
Az összeragasztott, immáron másfél milliméter vastagságú lemezre rajzoltam rá a műszerfal formáját. Szerencsés helyzetben voltam, mert az eredeti leszedhető, és sablonként lehetett használni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez után következett a hihetetlen
összpontosítással elkövetett kivágás. Erős nyomással,
éles pengével minden nehézség leküzdhető. Alig kellett utána
reszelgetni. A műszerfalat a lakásba vittem, így állandó ellenőrzés
mellett csiszolgattam. Egy-két helyen ismét ragasztgatnom kellett a
nem tökéletes préselés hiányosságait. Az éleket lekerekítettem, és
lelkileg felkészültem a lakkozásra.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Minden műveletet a szobában végeztem, de a
lakkozásra a konyhaasztal a legalkalmasabb. Több rétegben fújtam,
flakonos színtelen lakkal. Egy-egy vastagabb lakkréteg után egy
napos száradás, majd polírpapíros csiszolgatás következett.
Ez volt a gyártási folyamat
legutálatosabb szakasza.
Aztán végre elkészült: a huszadik lakréteg után
elegem lett.
Az elkészült remeket óvatosan Palmatex univerzális
ragasztóval ragasztottam a helyére.
Boldog voltam.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Lassan egy éve, hogy elkészült, és
bírja a strapát, néha egy kis bútortisztítóval lekenem.
Ha újra nekikezdenék, más módszer szerint készülne.
A fa réteg alá
erős hordozó réteg kell. A többrétegű fa nem elég szilárd.
Ha nincs tökéletesen felragasztva, hullámossá válik. Ha esetleg
vékony műanyag lenne alul, megoldaná a problémát. A lakkozáshoz
inkább magas fényű parkettalakot használnék.
Aztán persze azon is érdemes elgondolkodni,
hogy
szép ez egyáltalán???
