Futóműre gyúrás
Az élményautózáshoz a lóerőkön kívül (sőt, részben azok helyett is) dögös futóműre van szükség: az élményautókban az autó pontos irányíthatósága fontosabb, mint a komfortérzet. A kiálló csatornafedelek ugyan össze-összekoccantják a fogakat, de a Lágymányosi híd budai lehajtóját be lehet venni ezerrel.
fotó: Tuning & Stereo |
Minden tuning lényege a meglevő rendszer
teljesítményre történő optimalizálása. A motoroknál a jobb
teljesítményt eredményező megoldások egy részét (pl. sportlégszűrő,
sport kipufogórendszer) azért nem alkalmazzák a gyárak a
szériamodellekben, mert azoknak
az átlagautós számára negatív tulajdonságaik is vannak (az
említett példákban ilyen a magasabb zaj). Drágább előállításuk is
csökkentené a modell piacképességét. Ha azonban nekünk megfelel,
illetve mit megfelel, egyenesen tetszik az érces kipufogóhang vagy
a szívózaj, némi felárért kihozhatjuk a motorból a maximumot.
fotó: Tuning & Stereo |
A futóművek tervezésénél ugyanezeket a
szempontokat veszik figyelembe a gyárak: egyrészt igyekeznek
költségtakarékos megoldásokat és alkatrészeket használni, másrészt
az átlagvásárló átlagigényéhez hangolják a futóművet.
Márpedig az átlagvásárló is szereti ugyan, ha az autója precízen
követi a kormánymozdulatokat, de fontos elvárás, hogy a Kőbányai
úton végig tudjon menni anélkül, hogy a kalaptartón elhelyezett
bólogató kutya feje lerepülne az állandó pattogástól. A futómű
hangolása a gyári stabilitás/kényelem kompromisszum felülbírálása.
fotó: Tuning & Stereo |
Ahogy a motortuningnak is vannak fokozatai a
direktszűrőtől a módosított vezérműtengelyen keresztül mondjuk az
utólag beépített turbóig, a futóműtuning is megvalósítható
lépésenként. Ha valaki csak kicsit nagyobb kanyarsebességre
törekszik, de a menetkomfortból nem akar sokat feláldozni,
viszonylag veszélytelen és olcsó megoldással operálhat: elég a
gumikat
egy mérettel szélesebbre és egy mérettel peresebbre
cserélnie, máris bátrabban vághat neki a mátrai kanyaroknak.
Ha viszont valaki ugyanezen az útvonalon új pályacsúcsot akar felállítani, szélesebbre kell nyitni a pénztárcát. A nagyobb átmérőjű, extra széles és peres gumi csak a kezdet: a gyárinál jobb minőségű, keményebb hangolású lengéscsillapítóra, rövidebbre és keményebbre vett rugókra, esetleg toronymerevítő(k)re, nyomtávszélesítőre, módosított stabilizátorrúdra is szüksége van. Az ilyen autó várhatóan tényleg sínautóként viselkedik a kanyarokban, de máskülönben iszonyú kényelmetlen: városi utakon a "pattogás", és "rázás" szavak összes szinonimáját könnyen lehet vele demonstrálni.
fotó: Tuning & Stereo |
A fullos futóműtuningot nemcsak kifizetni
drágább, de fenntartani is: a lényegesen merevebb felfüggesztés
kevésbé nyeli el az autót érő erőhatásokat, azokat csillapítatlanul
közvetíti a futómű utáni alkatrészeknek. Az még hagyján, hogy a
(módosítatlan) kerékcsapágyak, toronycsapágyak és más, kopásnak
kitett alkatrészek árából fogja a kedvenc alkatrész-kereskedőnk
végrehajtani a bolt teljes felújítását, de szélsőséges esetekben
egészen váratlan dolgok történhetnek: hallottunk már
járdázás közben végigrepedt műszerfalról, éles kanyarban berobbant
szélvédőről, dobbantó után kiszakadt felfüggesztésről. A sima
futóműállítást sem tudja többé megcsinálni a sarki futóműves.
fotó: Tuning & Stereo |
A futóműtuningnál azt is illik figyelembe
venni, hogy az autó futóműve önálló rendszer, amit nem lehet
tetszőlegesen módosítani, mert felborulhat a rendszer
kiegyensúlyozottsága. Az egy-két számmal méretesebb gumik
használatának még kicsi a kockázata, de a komolyabb beavatkozást
mindenképp szakemberrel kell megterveztetnünk és elvégeztetnünk. A
futómű sufnituningja szó szerint életveszélyes, hiszen a futómű
nemcsak az autó stabilitásáért felel, de a fékezésben is szerepet
játszik.
Az ízlésünknek megfelelően hangolt, profi módon
kivitelezett futómű viszont
egészségesen serkentheti az adrenalin-áramlást,
bizseregtetheti a megfelelő receptorokat. A sorozat következő
részeiben a futóműtuning különböző fogásairól osztjuk majd az észt.