Harc a tükörtojás ellen

2001.05.25. 10:56

A fejlődés, mint olyan, megállíthatatlan: a mosóporok egyre hatékonyabbak, a mobiltelefonok egyre kisebbek, az autók izzói egyre trükkösebbek. A TotalCar megkapta az Osram legfrissebb fejlesztéseit. A H4-es Silver Star és a H3-as (ködlámpába való) Allseason Super mellett még egy nagyon spéci index-izzót is kaptunk kipróbálásra.

Cikkünk, mivel csak egyetlen gyártó termékeit mutatjuk be, könnyen reklámnak tűnhet. Az Osram azonban egy petákot sem fizetett, ellenben kérésünkre azonnal reagáltak, és tesztelésre rendelkezésünkre bocsátották az izzókat és a kapcsolódó háttéranyagot. A Tungsram marketingese négyszeri megkeresés után, több, mint egy hónap elteltével sem hívta vissza a szerzőt, a Philips-nek pedig gyakorlatilag nincs magyar autó-izzó üzletága, a Magyarországon forgalmazott Philips izzókat csak esetileg importálják.

 
   
   

Hogy az utóbbival kezdjük, az Osram Diadem index izzó a tükörtojás-effektust igyekszik kiküszöbölni. Brosúrája szerint a Németországban ma futó autók 40 százalékának már dögös, fehér vagy áttetsző burájú irányjelzője van. Minthogy a KRESZ továbbra is borostyánsárga indexet ír elő, a gyárak borostyánszínü izzókkal szerelik ezeket a modelleket. Így készül a motorizált tükörtojás: az indexburára nézve fehér háttér előtt felsejlik egy narancssárga félgömb.

Vannak, akik ezt az apró optikai diszkrepanciát sem hajlandóak tolerálni. A Diadem ránézésre színtelen fejű izzó (na jó, van egy kis halovány sejtelmes-kék árnyalata) , de ha világít, akkor előírásszerű borostyán fényt bocsát ki.

A Diadem egyértelműen optikai tuning felszerelés, ára is ennek megfelelően borsos. Aki leszurkolja a párért az 5940 forintot (áfás ár), az azonban - szintén a gyár adatai szerint - csak fele olyan gyakran kényszerül izzócserére, mint a hagyományos típust használók.

 
   
 

Sokkal több gyakorlati haszna van a Silver Star fényszóróizzónak. Az úton mérve akár 50 százalékkal is több fényt ad, mint egy hagyományos H4-es égő: +30 százalékos izzót többen is kínálnak már, de a Silver Star teljesítménye ma még egyedülálló. Az izzó ránézésre nem különbözik a sarki autósboltban már 400 forintért kapható testvérétől, legfeljebb puccos csomagolása sejtteti: kérem, mink a fényszóróizzók arisztokráciájához tartozunk.

A magasabb fényerő mellett az izzók színezése a fejlesztés fő csapásiránya. A Cool Blue divatos kék fényt áraszt, az Allseason fantázianevü pedig a ködös és párás időben remeklő kadmiumsárga árnyalattal világít. Az Allseasonnak létezik +30 százalékos változata, ezt Allseason Supernak hívják. Ez a típus most már ködlámpákhoz is megvásárolható, H3-as formátumban.

Szubjektíve

Silver Star (7150 ft/pár)

Ennyi pízért valami rendkívülit vártunk a Silver Startól - és tulajdonképpen fel is nőtt a várakozásokhoz. Egy hónapon és háromezer kilométeren keresztül használtam, mindenféle utakon, mindenféle közlekedési körülmények között.

Az elején precízen beállíttattam a fényszóró-geometriát: ezt egyébként minden jövőbeli Ezüstcsillag használónak melegen ajánlom. Az nem fair, hogy mi jobban látunk, miközben a szembejövőknek pedig kiégetjük a szemét.

Nem mondanám, hogy már az első pillanatban szemencsapott az új izzó fényözöne. A Silver Star sem világít távolabbra, mint a hagyományos izzók--ez magán a fényszórón múlik, tehát az autó adottsága. Erőssége abban rejlik, hogy használatával a megvilágított területen mintha nappali fényviszonyok uralkodnának. Jól beállított reflektorokkal egyenletes és fényes a megvilágítás. Ha például a csajunk szeméből az úttestre esne ki a kontaktlencse sötét éjszaka, a Silver Starral lenne némi esélyünk megtalálni.

Külön élmény volt a távfény. Egy különösen sötét, de legalább forgalommentes éjszakán Szegedről hazafelé jövet szinte végig hosszúfénnyel lehetett közlekedni. Az éjszakai vezetés szükségszerű stresszének nyoma sem volt, a megnövelt fényerő miatt kényelmesen és tempósan lehetett autózni.

A Silver Star egyetlen problémája az ára. Ennyi pénzért már a Mafilm filmezéshez használható reflektorait is illene megszorítania, erről márpedig szó sincs. A számok kivételesen korrelálnak a szubjektív érzettel. Ha egy sima izzó teljesítményét 1 egységnek vesszük, a +30-as izzók ugyebár 1.3-at, a +50-esek pedig 1.5-öt hoznak. A plusz harmincas és ötvenes között a különbség tehát korántsem hatalmas: mindössze 15%. Ez észlelhető is és sokan bizonyára fizetnének is érte-- de nem a +30-asok árának kerek háromszorosát. (Állítólag hamarosan komoly árcsökkenéssel lehet számolni, és egy pár Silver Star-t már négy lepedőért megkapunk.)

Tanácsunk: ha csak a maximum az elégséges, az sokba fog kerülni. Ha kompromisszumkészek vagyunk, maradjunk valami márkás +30-asnál, állíttassuk be precízen a fényszórókat, tartsuk mindig tisztán a fényszóró üvegét és drukkoljunk, hogy minél hamarabb kezdődjön meg a high-tech termékeknél szokásos árzuhanás.

Allseason Super ködlámpaizzó (2160 ft/darab)

A ködlámpák beállítása nem egyszerű, de a márkaszervizt nem érte váratlanul a feladat, így a jutányos 500 forint kifizetése után biztosak lehettünk benne, hogy nem fogjuk a szembejövőket vakítani.

Fényes nappal is látszott, hogy az izzónak erősen sárgás fénye van és hogy fényereje nőtt az addig használt mezei H3-ashoz képest. Az éjszakai próba meggyőző volt: az úttestet az autó közelében teljes szélességében erős fénnyel világította meg az Allseason Super. A fénycsóva képe kevésbé volt sárgás, mint azt a lámpába nézve vártuk volna. Egy némileg vakmerő próba azt is megerősítette, hogy extrém balszerencse esetén egy ideig akár a főfényszórót is pótolhatja (ha a két fő izzó netán egyszerre égne ki, amire mellesleg volt már precedens, élettartam-tervezés rulez).

A prospektus állításával és várakozásunkkal ellentétben esős, párás időben nem sokat segített. A helyzet utólagos elemzése arra vezetett, hogy a tesztautóban az úttesthez közel elhelyezett ködlámpa a nedves úton gyorsan bepiszkolódott és a sárgás fény ugyan remek, kontrasztos képet adna, de a koszos lámpaburán kevésbé jut át mint az egyszerű fehér fény. Az eredmény így sem volt rossz, de többet vártunk.

Az Allseason Super ködlámpaizzó fő versenyszáma alighanem a száraz, de ködös idő lenne, csakhogy ilyen látási viszonyokat Esőisten még a TotalCar kedvéért sem produkált. Még úgy sem, hogy éjszakánként kis kerülőt téve rendszeresen autóztunk a 6-os út Budapest és Érd közötti szakaszán, ahol - amikor nem kéne - iszonyú, tejfelszerű köd szokott lenni.

Tanácsunk: az Allseason Super ködlámpaizzó nem jó annyira, hogy miatta kiszórjuk a még működőképes H3-asainkat. Ha viszont természetes halállal kimúlnak, a pótlásukra ésszerű választás a spéci izzó. A sárgás fény és a megnövelt fényerő önmagukban is megérnek egy kis extra kiadást, de így hogy az Allseason Super 2-in-1 módon hozza a két opciót, csak jó vételnek nevezhető.

Fôszerkesztônk - Winkler úr - megjegyzése:

 
   
   

A világító szívű Szűz Mária és a bólogató övesállat után sem állhat meg az ember, az optikai tuning soha nem, ér véget. A Golf-kendácsolók szaklapját, a brit Performance VW-t olvasva tűnt fel, hogy a sárga indexbúra őskori kényszermegoldás, meg kell szüntetni, bármi áron. A Szabolcs utcai Hella mintaboltban szerencsére nem kaptam füstszínű hátsó burát - szerencsére, mert ha van, 50 ezer alatt nem úszom meg. Viszonylag könnyű szívvel fizettem hát 14 ezret a két színtelen elsőért, és az első kutyasétáltatás alkalmával be is próbáltam a helyére - sikertelenül. Váratlan szerencse: a bura a '89 utáni, nagy lökhárítós Golfokba való. Visszavittem, kicserélték, a régebbi modell csak hatezer forint.

 
   
 

Viszont mindkettőt hagyományos izzókra kalibrálták, tehát nem színtelenek, belül van egy sárga plexilemez. Így pedig nem az igazi, mert bizonyos szögekben kívülről is látszik a sárgaság. Hiába, a tökéletes megoldás a csak villogáskor sárga izzó. Égő Ákos webszerkesztő bicskával kifarigcsálta a sárga lemezt, ami napszemüvegnek is jó lenne, csak nincs hozzá keret, úgyhogy a monitor szélén végezte, a tökmaghéjas csótányinstalláció mellett.

Nyugalmi állapotban szerintem sokkal kékebb, mint a Stevie állítja, ettől aztán van egy kis rendőrmotor-jellege, ami összahasonlíthatatlanul dögösebb, mint a tükörtojás. Ez persze csak a maroknyi beavatott szektatag veszi észre.