És ha igen, miért nem?
Több autó hátsó rendszámtábláját zörgeti valami "dufta-dufta" műfajba sorolható zenemű, mint mondjuk szimfonikus zenekari fortissimo. Talán mert a komolyzenére hangoltak kisebb hangerővel is beérik, de az sincs kizárva, hogy valóban elenyészően kevesen tesznek be komolyzenei CD-t autóban.
Magukkal a készülékekkel nem lehet baj: tavaly ősszel a legvájtabb fülű hifisták éves dzsemboriján, a margitszigeti High-End Show-n egy autóhifis cég, a Pardi Soundesign is kiállított. A többmillióba kerülő szobai berendezések közé vitték saját, ezeknél lényegesen olcsóbb cuccaikat: a zene JVC fejegységről, Chronic erősítőkről és Massive Audio hangszórókból épített hangdobozokon szólt. Az autóhifit elvből lenéző (de azért nem félsüket) látogatók orcájáról lefagyott a mosoly: a precíz beállítást követően az autóhifisek bemutatóján a hang legalábbis partiban volt a high-end guruk gyakran tízszer annyiba kerülő szobai termékeiével. A hardverrel tehát nincsen gond.
Az akusztika más tészta. Nem nehéz belátni, hogy egy Puntóban nem éppen olyan az akusztika mint a Zeneakadémia nagytermében, de még az otthoni nagyszoba is ezerszer ideálisabb zenehallgatásra. Az autóhifi készülékek gyártói - meg persze a felkészültebb beszerelőműhelyek - rengeteg apró trükköt tudnak, amivel az akusztika anomáliáit kivédhetik.
A rezgéscsillapítás, a különböző pozícionálókeretek és ajtópanelek, a forgatható magassugárzók és ha minden kötél szakad, az autóhifis terminátor, a digitális hangprocesszor (DSP) majdhogynem csodákra képesek: az autóban is elölről, a műszerfal magasságából érkezik a hang; a timpani a bal visszapillantó mellett, a bőgősök a jobb visszapillantó mellett, az énekesnő középen .
Tulajdonképpen nem is lenne baj, ha az autót alapvetően nem az A-pontból B-pontba eljutásra találták volna ki. Ülne az ember a garázsában, feltekerné a volumét és jöhetnének a madrigálok, motetták és egyéb fülbevalók. Ehelyett be kell indítania az autót, és onnan kezdve a keletkező motor-, szél-, futóműzajok elfedik a halk részleteket. (A dufta-dufta zene szerencsésebb: ugyebár nincsenek halk részletei.)
Ennél is nagyobb gond azonban, hogy a komolyzene befogadása intellektuális folyamat. A műélvezet jó része a zenemű struktúrájának, építkezésének felismeréséből, az apró részletek dekódolásából származik. Márpedig autózás közben célszerű a forgalomra, a közlekedés többi résztvevőjére koncentrálni -kevesen ismerik fel egy melléktéma modulált visszatérését, miközben a KRESZ-tesztlapok legdurvább jelenete zajlik, egyenrangú útkereszteződéssel, indexelő villamossal, megkülönböztető jelzéseit használó tűzoltóautóval, satöbbi.
Az autóban komolyzene-hallgatás hasonlít arra, mintha otthon próbálnánk elmerülni a műélvezetben, miközben a szomszéd folyamatosan vécét huzigál és falat fúr egyszerre, valamint Vágó István szegez a mellünknek megválaszolandó fogós kérdéseket .
A helyzet nem teljesen reménytelen, de azért be kell látni: a műsorválasztás és a katarzis terén nagyfokú kompromisszumkészségre van szükség.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Dauner Nagy István |
Dauner Nagy István , volt Zeneműtár igazgató, a nagyhírű Hifi Magazin
komolyzenei szakírója, a
Café Momus című, on-line
komolyzenei magazin főszerkesztője:
"Magam is gondolkodtam már azon, hogy lehet-e autóban komolyzenét hallgatni. Válaszom is van rá: az autóban nem lehet komolyzenét hallgatni - viszont muszáj!
Rossz darabot ne válasszunk, mert miért pont a kocsiban hallgassunk ilyeneket.
Jót se válasszunk, mert arra oda kell figyelni, és így esetleg veszélybe sodorjuk magunkat - és másokat.
Ne vigyünk magunkkal halk ópuszokat, mert az a menetzaj hátterében inkább zavar, mint szórakoztat.
A szélsőséges dinamikájú művek sem jók, mert akkor hol nem hallunk semmit, hol pedig megsüketülünk.
A komolyzenei alkotások általában lényegesen hosszabbak, mint a slágerlistás nóták. Rosszul fog esni, ha megérkeztünkkor nem tudjuk megvárni a finálét, és menetközben kell kiszállnunk. (Talán ezt hívják evakuáció praecoxnak!?) Ha rádiót hallgatunk, akkor ehhez még hozzájön a bosszankodás - sosem tudjuk meg mit hallottunk, ha nincs időnk megvárni a bemondót.
Akit nem tartott vissza a bevezető, az kezdje összegyűjteni kazettán vagy CD-n a kifejezetten autóba szánt zenéit. Legyenek jó és többé-kevésbé ismert felvételek. Ha ezekből tekintélyes listánk van, nem fenyeget a veszély, hogy túlságosan eltereli a figyelmünket, de unatkozni sem fogunk.
A régi zene hívei kivételesen tekintsenek el az archaikus előadásoktól, és döntsenek a tradicionálisabb, de teltebben hangszerelt változatok mellett. A régi zene dinamikai viszonyai egyébként (talán az oratorikus kompozíciókat leszámítva) viszonylag kiegyenlítettek. Barokk versenyműveket például korlátlan mennyiségben vihetünk magunkkal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Beethoven az autóban??? |
Klasszikus szimfóniákat ugyan hallgathatunk, de szintén az
előző okból jobban járunk a kamarazenével. Különösen a zongorás
triók szólnak szépen és kiegyenlítetten az autóban is. Melegen
ajánlom Beethoven Op.1-es sorozatát. A zongora hangzása egyébként
kifejezetten kellemes az autóban. A belvárosi csúcsforgalom okozta
stressz ellen én mindig tartok a kocsiban egy-két kazettányi Mozart
zongoraversenyt.
Sajnos kerülnünk kell a kórusműveket, a teljes operákat, és általában a romantikus zenét. Ha valaki pontosan ezeket szereti, még korai csüggednie. Teljes operák helyett szólhatnak például a nyitányok -- Weber különösen jó választás, Rossinit pedig azt hiszem fölösleges ajánlanom.
A romantikus nagyzenekar esetében Richard Strausst inkább kerüljük, mert szélsőségei még otthoni körülmények között is próbára teszik a készülékeket. A Don Juan-t, vagy a Zarathustrát inkább koncerten élvezzük. De próbálják ki, mondjuk Sosztakovics "ötödikjét". Nem fogják megbánni."
