Lada Tuning 1.6-ról 1.7-re

Lada 2106 Fantasy 1.7GT

2000.07.25. 12:03

Tavaly tavasszal kezdtem. A lakatoltatás és a fényeztetés után biztonsági okokból szétkaptam az addig félretámasztva várakozó motort. Amikor kitoltam a dugattyúkat, apró darabkák hulltak ki az oldalaiból. Ezek voltak a dugattyúgyűrűk, hosszuk 1 és 5 cm között változott. Bepánikoltam: van egy jó kasztnim, de nincs bele motor. A helyzetet rontotta, hogy 180.000 km után fel lett fúrva, de elsőre máris a legnagyobb túlméretet választották.

 
   

Az egész úgy indult, hogy volt egy húsz éves szétrohadt családi 21060-as Ladánk. A család már nem tudta fenntartani, nekem viszont autó kellett. Két lehetőségem maradt: kidobom vagy rendbe teszem. Az utóbbinál maradtam, mert nem volna szívem megválni imádott, hűséges autómtól.

Elkeseredetten keresgéltem a tuningcégeket, gépműhelyeket. Mindenki ellenem volt, azt mondták, nincs megoldás, a blokk használhatatlan, mehet a kukába. Néhányan felajánlották a perselyezés lehetőségét, bizonygatva, hogy a magyar kisipar jó kis 80,4 mm-es dugót önt. Nekem mindenképpen ez a blokk kellett, mert idegennek érezném a másik blokkot - és többletköltséget okozott volna az átírás is.

Nagy nehezen megfűztem egyik haverom, hogy kapjuk le a hengerfejet az 1.5-ös, elég friss kocka Ladájáról, elemzés céljából. Meglepődve tapasztaltam, a blokkban (21030) a hengerek falvastagsága igen csekély.

Ekkor jött egy végiggondolatlan, hirtelen, őrült ötlet: legyen a motorom 1.7-es.

 
   

Újra telefonvégre kaptam majd mindenkit az országban, aki Ladát tuningol vagy felújít. Újabb kérdést tettem fel nekik, most már konkrét elképzeléssel: 1.7. Az eredmény megint elkeserítő volt: csak azt mondták, hogy nem lehet, mert ... És különben is hülye vagyok, ne akarjak okos lenni, mert nem értek hozzá. Okos ötletek megint: perselyezés kisipari dugóval. Persze azért azzal vigasztaltak, hatszámjegyű magyar forintokért csinálnak ebből jó mocit, de nem mondanak semmiféle adatot a hogyanjáról. Mondanom sem kell, hogy ezektől égnek állt a hajam.

A rendelkezésemre álló Lada dokumentációk alapján elkezdtem vizsgálni a dugattyúkat. Eldöntöttem, mindenáron az 1.7 rulez, legfeljebb bukok az egészen néhány tízezrest. Valamint rádöbbenek, hogy tényleg nem értek hozzá. Azért is az 1.7 mellett szólt, hogy akkor legalább gyári Lada alkatrészekkel építhetem a mocit, így szervizelhető maradhat és nincs gond az alkatrészellátással sem.

 
   

Hazavittem egy laptopot és nekikezdtem számolgatni. Végül arra jutottam, ha nagyon kell, bele lehet szerelni a 82-es átmérőjű dugókat. A következőkben kitűztem a célokat: kis fogyasztás, nagy nyomaték és teljesítmény, hosszú élettartam kis karbantartási igényességgel és nem utolsósorban alacsony szennyezőanyag-kibocsátás. A gépmunka akkor is annyi, ha kicsi a sűrítés, meg akkor is, ha nagy. A blokkig meg volt tervezve minden, de utána kellett számolni a sűrítésnek. Olyan alacsony lett volna a sűrítés, mint a 71-es variánsé (Kínai Népköztársaság, 76 oktános benzinhez).

Nagy sűrítést akartam, hogy lehetőleg optimálisak legyenek motor paraméterei. A hengerfejnél adódtak a hibalehetőségek: a szelepek bele fognak érni a dugókba. Végül kiszámoltam, hogy gyári vezérműtengellyel (9,72 mm-es szelepemelés) még "éppen" nem érnek össze. Ez viszont az jelenti, hogy a vezérműlánc nyúlására nagyon oda kell figyelni, de nem veszélyes a helyzet. Mire mindent kiszámolgattam, kereshettem olyan gépműhelyt, ahol nem okoskodnak sokat és úgy csinálják meg, ahogy kérem.

 
   

Találtam egy címet, ahová végül elvittem a motort. Átnyújtottam az ötoldalas megmunkálási útmutatót a pontos méretekkel. A pasinak hullámzott a homloka az adatok láttán. Azonnal íratott a kolléganőjével egy nyilatkozatot, aminek az volt a lényege, hogy megcsinálják, de felelősséget nem vállalnak, csak a megmunkálás pontosságáért. Nem tehettem mást, aláírtam. Egyébként úgyis mindenhol a felhasználóra fogják, ha mégis rosszul csinálják meg a motort, és besül. Ezért úgy érzeztem, az aláírással nem vesztek semmit.

Ez a papír maga után vonta, hogy nekem kell még átvétel előtt nagyon szigorúan ellenőriznem a vasakat. Összeraktam a blokkot, megforgatva nagyon tetszett. Helyére került a motor. Aztán akkor emelkedett fel az adrenalinszintem, amikor a frissen beszerzett automata szívatós 21053-1107010-61-es Solex karbival megtettem első indítási kísérletemet.

Beindult!!!

Szépen járt az 1.7-es, egyenletesen, csendesen, semmi rendellenesség, semmi fémes hang, semmi kopogás. Megnyugodtan vettem tudomásul, ezek után már nem lehet rossz.

Az autó megkapta fantázianevét: Lada 106 Fantasy 1.7GT. A Fantasy név talán érthető azok után, hogy az egészet - rajtam kívül - mindenki csak halott fantáziálásnak ítélte.

A motorról: 1689 cm3, 82 mm furat, 80 mm löket, 10,6:1 sűrítés, a teljesítmény és nyomatékadatokról csak számított adataim vannak, de jóval meghaladják az eredeti 21060 értékeit. Az illesztésekről annyit, hogy 0W-40-es olajra lett tervezve.
Tapasztalatok: szépen húz, már 50 km/h-tól használható az 5. fokozat. Bejáratás alatti városi fogyasztás 7,5 l/100 km-re adódik.

A pontos megmunkálási adatokat négy fő ok miatt még publikálom:
-a motor még csak alig ment (650 km), ebből adódóan a motor jósága még nem állapítható meg egyértelműen,
-jó sok időt töltöttem a motorral kapcsolatos rajzokkal és számításokkal, ezért egyelőre nem szeretném, ha valaki ilyen mocit csinálhatna töredék időráfordításból,
-nem szeretném, ha mostanában bárkinek is ilyen motor dohogna az autójában, elvégre ettől egyedi az autóm,
-nem szeretném, ha bármely tuningműhely, ahol engem lekoptattak az ötletemmel, 1.6-ról 1.7-re való átalakításról szóló hirdetését olvashatnám a publikálásom alapján.

Bocsi, ha valakit megbántanak ezen utolsó mondataim, de nekem fontosabb az őszinteség, mint mindenféle kamuval előállni.

Az oldalról ajánljuk

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

4 órája
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44