Lada Tuning 1.6-ról 1.7-re
Lada 2106 Fantasy 1.7GT
Tavaly tavasszal kezdtem. A lakatoltatás és a fényeztetés után biztonsági okokból szétkaptam az addig félretámasztva várakozó motort. Amikor kitoltam a dugattyúkat, apró darabkák hulltak ki az oldalaiból. Ezek voltak a dugattyúgyűrűk, hosszuk 1 és 5 cm között változott. Bepánikoltam: van egy jó kasztnim, de nincs bele motor. A helyzetet rontotta, hogy 180.000 km után fel lett fúrva, de elsőre máris a legnagyobb túlméretet választották.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az egész úgy indult, hogy volt egy húsz éves szétrohadt családi 21060-as Ladánk. A család már nem tudta fenntartani, nekem viszont autó kellett. Két lehetőségem maradt: kidobom vagy rendbe teszem. Az utóbbinál maradtam, mert nem volna szívem megválni imádott, hűséges autómtól.
Elkeseredetten keresgéltem a tuningcégeket, gépműhelyeket. Mindenki ellenem volt, azt mondták, nincs megoldás, a blokk használhatatlan, mehet a kukába. Néhányan felajánlották a perselyezés lehetőségét, bizonygatva, hogy a magyar kisipar jó kis 80,4 mm-es dugót önt. Nekem mindenképpen ez a blokk kellett, mert idegennek érezném a másik blokkot - és többletköltséget okozott volna az átírás is.
Nagy nehezen megfűztem egyik haverom, hogy kapjuk le a hengerfejet az 1.5-ös, elég friss kocka Ladájáról, elemzés céljából. Meglepődve tapasztaltam, a blokkban (21030) a hengerek falvastagsága igen csekély.
Ekkor jött egy végiggondolatlan, hirtelen, őrült ötlet: legyen a motorom 1.7-es.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Újra telefonvégre kaptam majd mindenkit az országban, aki Ladát tuningol vagy felújít. Újabb kérdést tettem fel nekik, most már konkrét elképzeléssel: 1.7. Az eredmény megint elkeserítő volt: csak azt mondták, hogy nem lehet, mert ... És különben is hülye vagyok, ne akarjak okos lenni, mert nem értek hozzá. Okos ötletek megint: perselyezés kisipari dugóval. Persze azért azzal vigasztaltak, hatszámjegyű magyar forintokért csinálnak ebből jó mocit, de nem mondanak semmiféle adatot a hogyanjáról. Mondanom sem kell, hogy ezektől égnek állt a hajam.
A rendelkezésemre álló Lada dokumentációk alapján elkezdtem vizsgálni a dugattyúkat. Eldöntöttem, mindenáron az 1.7 rulez, legfeljebb bukok az egészen néhány tízezrest. Valamint rádöbbenek, hogy tényleg nem értek hozzá. Azért is az 1.7 mellett szólt, hogy akkor legalább gyári Lada alkatrészekkel építhetem a mocit, így szervizelhető maradhat és nincs gond az alkatrészellátással sem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hazavittem egy laptopot és nekikezdtem számolgatni. Végül arra jutottam, ha nagyon kell, bele lehet szerelni a 82-es átmérőjű dugókat. A következőkben kitűztem a célokat: kis fogyasztás, nagy nyomaték és teljesítmény, hosszú élettartam kis karbantartási igényességgel és nem utolsósorban alacsony szennyezőanyag-kibocsátás. A gépmunka akkor is annyi, ha kicsi a sűrítés, meg akkor is, ha nagy. A blokkig meg volt tervezve minden, de utána kellett számolni a sűrítésnek. Olyan alacsony lett volna a sűrítés, mint a 71-es variánsé (Kínai Népköztársaság, 76 oktános benzinhez).
Nagy sűrítést akartam, hogy lehetőleg optimálisak legyenek motor paraméterei. A hengerfejnél adódtak a hibalehetőségek: a szelepek bele fognak érni a dugókba. Végül kiszámoltam, hogy gyári vezérműtengellyel (9,72 mm-es szelepemelés) még "éppen" nem érnek össze. Ez viszont az jelenti, hogy a vezérműlánc nyúlására nagyon oda kell figyelni, de nem veszélyes a helyzet. Mire mindent kiszámolgattam, kereshettem olyan gépműhelyt, ahol nem okoskodnak sokat és úgy csinálják meg, ahogy kérem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Találtam egy címet, ahová végül elvittem a motort. Átnyújtottam az ötoldalas megmunkálási útmutatót a pontos méretekkel. A pasinak hullámzott a homloka az adatok láttán. Azonnal íratott a kolléganőjével egy nyilatkozatot, aminek az volt a lényege, hogy megcsinálják, de felelősséget nem vállalnak, csak a megmunkálás pontosságáért. Nem tehettem mást, aláírtam. Egyébként úgyis mindenhol a felhasználóra fogják, ha mégis rosszul csinálják meg a motort, és besül. Ezért úgy érzeztem, az aláírással nem vesztek semmit.
Ez a papír maga után vonta, hogy nekem kell még átvétel előtt nagyon szigorúan ellenőriznem a vasakat. Összeraktam a blokkot, megforgatva nagyon tetszett. Helyére került a motor. Aztán akkor emelkedett fel az adrenalinszintem, amikor a frissen beszerzett automata szívatós 21053-1107010-61-es Solex karbival megtettem első indítási kísérletemet.
Beindult!!!
Szépen járt az 1.7-es, egyenletesen, csendesen, semmi rendellenesség, semmi fémes hang, semmi kopogás. Megnyugodtan vettem tudomásul, ezek után már nem lehet rossz.
Az autó megkapta fantázianevét: Lada 106 Fantasy 1.7GT. A Fantasy név talán érthető azok után, hogy az egészet - rajtam kívül - mindenki csak halott fantáziálásnak ítélte.
A motorról: 1689 cm3, 82 mm furat, 80 mm löket, 10,6:1 sűrítés, a teljesítmény és nyomatékadatokról csak számított adataim vannak, de jóval meghaladják az eredeti 21060 értékeit. Az illesztésekről annyit, hogy 0W-40-es olajra lett tervezve.
Tapasztalatok: szépen húz, már 50 km/h-tól használható az 5. fokozat. Bejáratás alatti városi fogyasztás 7,5 l/100 km-re adódik.
A pontos megmunkálási adatokat négy fő ok miatt még publikálom:
-a motor még csak alig ment (650 km), ebből adódóan a motor jósága még nem állapítható meg egyértelműen,
-jó sok időt töltöttem a motorral kapcsolatos rajzokkal és számításokkal, ezért egyelőre nem szeretném, ha valaki ilyen mocit csinálhatna töredék időráfordításból,
-nem szeretném, ha mostanában bárkinek is ilyen motor dohogna az autójában, elvégre ettől egyedi az autóm,
-nem szeretném, ha bármely tuningműhely, ahol engem lekoptattak az ötletemmel, 1.6-ról 1.7-re való átalakításról szóló hirdetését olvashatnám a publikálásom alapján.
Bocsi, ha valakit megbántanak ezen utolsó mondataim, de nekem fontosabb az őszinteség, mint mindenféle kamuval előállni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
