Eltűnni a radar elől
A Beltronics Euro 330-on, Euro 550-en és a kísérleti, nem Euro, RX 65-ösön kívül egy Valentine One és egy Whistler fityegett az ablakon. Az igazi nagyágyú láthatatlanul, a motortérben lapult egy lézerdetektorral és -blokkolóval kiegészített Beltronics 966 formájában, láthatatlansága mellett még annyival jobb a többinél, hogy fémgőzölt és fűtött szélvédős autókban csak ilyet lehet használni. A Beltronicsok különböző fejlettségű, az európai radarozási szokásokhoz igazított detektorok, a Whistler, azaz Fütyülő, pardon, egy önálló gyártó meglehetősen elterjedt, de csak belépő modellnek számító készüléke. Az RX 65 egyelőre hivatalosan nincs forgalomban Európában, András szerint nem is lesz, mert nincs felkészítve egy-két nálunk elterjedt radarfrekvencia mérésére. Hiába jelzi ellenben az úgynevezett POP-radart vagy készenléti radart, ha ilyet csak Amerikában használnak. Valamennyi mobil műszer képes az egységesen 904 nm-en működő lézerkészülékek detektálására.
A közhiedelemmel ellentétben a lézerdetektornak is van értelme, ugyanis a Beltronics 550 a Fáma I-et már másfél kilométerről jelezheti, akár direkt rálátás nélkül is. Ehhez az kell, hogy a rendőrök már közeledésünkkor használják a lézert, tehát legyen szóródás, amit a műszer láthat. Kell, hogy normál távra, 300-1000 méteres zónában mérjenek (és rendszerint ezt is teszik), ekkor a detektor jelzésére még van időnk megállni, vagy ha szabad, akár megfordulni, még mielőtt begurulnánk a kamera számára az azonosítást lehetővé tévő 130-140 méteres távolságra. Mégis az a legjobb, ha megy valaki előttünk, és őt mérik, ilyenkor a szóródó jelet észlelve kényelmesen lelassíthatunk, mire ránk kerül(ne) a sor.
|
Aki még lassítani sem hajlandó a lézer előtt (amit személy szerint nagyon elítélek és helytelenítek), az alkalmazhat a detektorhoz csatlakozó lézerblokkolót is. A hűtőrács mögé vagy alá telepített lézerforrás aktívan sugározni kezd, ha észleli a mérősugarat, és létrehoz egy, az autó elejét elfedő lézernyalábot, ami a traffipax saját jelei közé keveredve értékelhetetlenné teszi a mérőműszer által kibocsátott, az autóról visszaverődő jelet. A tesztautóban lapító blokkoló ára százötvenezer forint. Blinder, azaz Vakító néven olyan blokkolórendszer is akad, ami hatalmas adóival akár egy kamion frontját is teljesen lefedheti.
A másik legenda a detektorokkal kapcsolatban a folyamatos téves riasztás. Nem alaptalan legenda ez, életem első traffipax-detektoros élménye egy jó pár évvel ezelőtti rövid autózás, amikor ismerősöm büszkén kapcsolta be az új csodát: "Ecsém, nekünk most már szabad a pálya!" Aztán úgy öt, folyamatos csipogással töltött perc elteltével káromkodva vágta a kesztyűtartóba az egészet. Azóta eltelt egy kis idő, kifinomult a technika. A letesztelt műszerek közül egyedül az ötvennégyezer forintos Whistler az, amit a forgalmazó nem ajánl fővárosi használatra.
A radardetektorokat megtévesztő legfőbb zavarforrások a mobilhálózatok átjátszó adói és a - közkeletű "fotocellás ajtó" kifejezés ellenére nem fotocella-, hanem radarelven működő - automata ajtók. Még a legjobb detektor is megbízhatóan jelzett előre minden OMV-kutat és PLUS diszkontot; ezek ajtónyitogatói sugároznak a legközelebb a 24,125 GHz-es Speedophot radar frekvenciájához. Ezért nem ajánlatos letiltani ezt a sávot, hiszen ekkor a Speedophot is észrevétlen marad. Egyébként ezek a radarok nem is tudnak mérni ezen szolgáltatóhelyek környezetében, a radarjelet elnyomja az ajtó. Nincs mit tenni: OMV-kút - lassítás, hiszen a - nálunk nem forgalmazott - RX 65 kivételével egyik detektor sem tud egyszerre több használt sávot kijelezni, így az erős K-sávon érkező téves jel mellett észrevétlen marad a gyengébb Ka, Ku vagy X-sávos mérősugár.
És végül a kellemesen borzongató vadászláz folyamatos jelenléte mellett szerzett mérési eredmények. A teszteléshez felhasznált Multanova radar hátulról mért, így a detektorok érdemben csak a visszavert jelből dolgozhattak. Szemből mindegyik készülék 800-1000 méterről jelentette a radart, de ennek most nem volt sok jelentősége. A beépített készülék, a száznyolcvanezres 966-os volt a legsikeresebb, ez folyamatosan működött a teszt alatt, és minden megközelítésnél 100-200 méterről már stabil jelzést adott. Érdekes módon az olcsó, csak csipogó és LED-eket villogtató Whistler is jól teljesített, jellemzően száz méterről jelezte a háttal álló ződskodát.
A 94 500 forintos 330-as Beltronics az első közelítésnél megbukott, csak a radar után jelzett, de aztán javított és 125 méterről már szólt. Drágább márkatársa, a 174 ezer forintot érő 550-es egy mérést szintén elsumákolt, de azután 80 méterről mindig jelentett - ráadásul ez a modell lágy bariton hangon szóban is közli, mit lát. Kipróbáltunk egy Valenine One-t is, ez 60 méterről szólt, viszont ennek volt a legcsúnyább hangja. Ellenben kis nyilakkal jelzi azt is, hogy honnan veszi a jelet: előlünk, mellőlünk vagy mögülünk.
Téves riasztást valamennyi készülék adott, de a radarra valahogy sokkal direktebben éreztek rá, mint az ajtókra-átjátszókra. A legtöbb zavarjel amúgyis a K-sávon érkezik, tehát ha Ka-n, Ku-n, vagy X-en kapunk jelzést, akkor szinte biztos, hogy valóban mérőautó lapul meg valahol.
Amit még érdemes tudnunk: a tiszafüredi rémet, a fehér Escortra szerelt, X-sávon üzemelő, 1972 óta szolgálatban lévő Stim Mestát csak az 550-es BEL szúrja ki. Ezt a radart a legnehezebb detektálni, mert kis jelerősséggel és nagy frekvencián működik.
A készülékekehez időről időre jár szoftverfrissítés, a zavarszűrés ugyanis folyamatosan fejlődik. A TravelTech márciusi indulása óta körülbelül 200 detektort adott el. Ha Ön is beáll a sorba, ne feledje: nálunk szabad használni a kütyüket, de a szabályozás országonként eltérő. Ausztriában radardetektort se használni, se birtokolni nem szabad, Németországban lehet ilyen az autónkban, de - elvileg - nem kapcsolhatjuk be.
Epilógus
Természetesen nem bírtam ki, és kölcsönkértem egy hétre egy készüléket. Az 550-es Beltronics került fel a Tipo szélvédőjére, és R2D2-ként hű társamul szegődött egy időre. Aranyos csipogásával, gyakori "K-A BAND DETECTED", vagy "LASER ALERT" bemondásaival és a dekoratív piros kijelzővel hamar megszerettette magát, még az állandó OMV-kút-jelzést is megbocsátottam neki. A lézert tényleg nagyon hatásosan, már jó messziről jelezte, ebben sosem tévedett. Valahogy egyszerre lesz nyugodtabb és zaklatottabb az ember ettől a csipogó kis vacaktól: igaz, hogy gyakran szól hiába, de legalább elűzi a rutinautózás unalmát. Az 550-es húzós árát egyelőre nem áll szándékomban kifizetni, de egy, a vidéki utakon jól használható Whistler megszerzésének vágya egyre erősebben nyomja el a CD-váltó-erősítő-mélynyomó projekteket a szívemben.