A bakancs
1958-ban a francia autós újságok óriási szalagcímekben közölték: valami készülődik a Renault háza táján. A fotósok lencsevégre kaptak egy hatalmas hátsó ólajtóval ellátott prototípust, amely radikálisan különbözött a francia cég addig gyártott bármelyik típusától. Nyílt titok volt, hogy a Dauphine és a Floride mellé szükséges egy új kisautó, ha a Renault nem akar lemaradni.
A francia autógyárak közt ősi a rivalizálás. A második világháború után sorra szűntek meg a patinás márkák, amelyek luxusjárművek készítéséből próbáltak megélni. A csata új területen folyt tovább: a kisautók között. És a Renault az ötvenes években vesztésre állt. A 4CV okos lehetett, de szép nem a divatos Citroen 2CV-vel szemben. A Renault vezetői is tudták ezt.
Végül 1961. szeptemberében megjelent az R4,
amelynek első tagját
stílusosan R3-ra keresztelték. Jellegzetesen franciás
megoldás: ötajtós autó, amelynek típusjele elvben 4, valójában 3.
Míg az R4-t 750 köbcentiméteres, 26 lóerős motorral szerelték, az
R3-t csupán 600 köbcentiméteressel. Gyorsan el is tűnt a
palettáról.
Az új családi autó a 4CV egyik legnagyobb
hibáján rögtön úrrá lett: jóval több hely jutott a benne ülőknek. A
Citroen "Kacsa" mellett hamarosan a Renault 4 is
tekintélyes rajongótáborra tett szert: a fiatalok imádták, a
farmerek a kishaszonjármű-változat láttán indultak be, mások
egyszerűen a család mindenesének tekintették.
A Renault 4-t több mint harminc éven keresztül
szinte változatlan formában gyártották. Fanatikusok persze rögtön
kifogásolhatják, hogy ugye
lecserélték a kilincset, más lett a fényszóró és a modell
életének vége felé már 950 köbcentiméteres motorral árusították. A
sziluett maradt, a belső kiképzés maradt - egyszóval radikális
átalakításra nem került sor. Csak 1985-ben kapott tárcsafékeket
előre.
Végül 1992-ben álltak le a gyártással, mivel az
egyre
szigorodó biztonsági előírásoknak az adott kereteken belül
képtelenség volt megfelelni. Ráadásul a környezetvédelmi
rendszabályok sem ígértek túl sok jót. Több, mint nyolcmillió darab
készült. Pályafutása során többször próbálták meg lecserélni,
először a Renault 6-tal, majd a Renault 5-tel. Utóbbi is csupán 2-3
évvel élte túl. Jelenleg a Twingo tölti be az űrt.
A Renault 4 viszonylag gyorsan eljutott
Magyarországra. Azon kevés nyugati autók egyike volt, amelyet
forintért is megvásárolhatott, akinek szerencséje és jó
összeköttetései voltak. Ezen kívül a rendszerváltás során is egyre
másra hoztak be Renault-hívők szép számmal Négyeseket. Ma már
márkaklub fogja össze az érdeklődőket, ők ajánlották ezt a tűzpiros
furgont is.
A körülmények szerencsétlen összejátszása
folytán szakadó esőben lefotózott Renault 4 Fourgonette alig hét
éve került Magyarországra. Pályafutását,
mint belga postajármű kezdte, majd nyugdíjazása után
hazánkban árucipelésre fogták be. Három évvel ezelőtt azonban
megérett a döntés: az autó többet érdemel.
Meg is kapta. Minden karosszériaelemet homokfújtak, újrafényeztek, a belsőteret újrakárpitozták. Sor került motorgenerálra is, a motortér csak úgy csillog a sok krómfelülettől.
A Renault 4 egyik legfurcsább jellemvonása a
váltó. Van ugye padlóváltó, kormányváltó -
szóval ez akkor műszerfalváltó. A műszerfal közepéből kilóg
egy kar, amellyel a váltás műveletét végezhetjük el. Kell egy kis
idő, míg az ember hozzászokik. A 26 lóerős motor nem egy erőmű, a
zajszigetelés ebben a kategóriában soha nem élvezett prioritást, a
gumik vékonyak, így azután már 50 km/h-nál is úgy tűnik, tiszta
erőből száguldunk.
Mivel furgonról van szó, nem meglepő a tágas rakodótér, de senki nem gondoljon a Kangoo-ra. Igazából csupán magasabb a hátsó doboz, és leheletnyivel szélesebb. Arra nem volt mód, hogy a szokásos nő-a-csomagtartóban tesztet előadjuk, viszont mivel egyre több ismerősöm választja áruszállítónak a Renault 4-nek ezt a változatát, valószínűsíthető, hogy az autó negyven év után sem veszített vonzerejéből.