Annyira büntet, hogy betérdelsz!
A váltó maradt az eredeti, az illesztésről a speciális közbetét gondoskodik. A kipufogórendszer viszont teljesen egyedi. Erről leginkább a szomszédban lakó békés polgárok tudnának mesélni, mikor indításkor beremegnek az ablakok, és a leveseskanál nagyot csobban a tányérban.
A VW Hooligans társaság kizárólag bogarakkal
foglalkozó lelkes csapat. Beszélgetésbe bocsátkozni velük olyan,
mintha a vadász-sanyivadkan--sanyivadkan-vadász szótár néhány
oldalát olvasgatnánk. A belterjes kifejezések néha még érthetőek
is.
A sok-sok bogártuning után Jákim Tibi - a huligánok egyik "alapítója" - úgy gondolta, miután a bogártalálkozókon már minden díjból bezsebeltek legalább egyet, és a gyorsulási versenyeken is odapörköltek jó néhány Honda Vti-nek, ideje készíteni egy olyan buszt, amit eddig csak a ronggyá olvasott német eredetű VW-tuning szaklapokban látott.
A fotó a földön állva készült |
Állítása szerint kétféle VW buzizmus létezik.
Az amerikai elvet követők mindent gyári állapotban szeretnek,
maximum ronggyá krómozva a verdát, esetleg hatalmas V motor
beépítéssel. A huligánok a német irányzatot követik, ahol
olyan fokú átalakítást végeznek az autókon, ami jócskán túlmutat
a jármű fogalmán. Kiindulási alap az 1979-ben született
Transporter T2. A terv az autó teljes átalakítása, olyan brutálisra
amilyet még nem látott a világ. Ha valami nem néz ki rajta elég
durván (nem büntet eléggé), akkor ki kell találni valami újat, hogy
mindenki rögtön lássa: ez nem babzsák.
A kezdeti lépésekben a bogarakon már bevált
ötletekkel kezdték. Levágták az ereszt, azt már tudták, hogy
előbb-utóbb itt megreped majd a gittezés-fényezés, mert itt ér
össze a tetőlemez az oldalsóval, ezért végigvezettek az
összeeresztésnél egy 5 cm széles lemezcsíkot és azt precízen végig
is ponthegesztették a teljes hosszon. Ennek később a fényezők
örültek. Eltüntették elölről a szellőző lukakat,
az összes ajtóról lekerültek a kilincsek, a hátsó lámpák
helyét is eltakarták.
Közben a beépítendő motoron törték a fejüket.
Fanatizmusuk megkívánja, hogy csak és kizárólag VW alkatrészeket
használjanak, de most ennek határt szabott a pénztárca.
A megfelelő VW TYP4 motor közel egy gurigába kerül. A
beszerelt Ford 2.8 V6 viszont a komplett (ProTechnik) tuninggal
együtt sem nagyon haladta meg a két kilót. Hűtéséről kettő darab
hűtő gondoskodik, az egyik egy öreg Opelből származik a másik VW.
Levegőhöz a némileg átszabott hátsó-oldalsó rostélyokon jutnak.
Míg folytak a műveletek, nyilvánvalóvá vált,
hogy rengeteg apró alkatrész hiányzik. Semmi értelme naponta a
bontókba rohangálni, ezért inkább vettek donornak egy másik,
szintén romos állapotú T2-t. Ezzel megfogták az isten lábát,
ugyanis a 30.000 Ft.-ért bevásárolt verda alatt vadiúj,
állítható magasságú Koni sportfutómű-szettet találtak.
A belső tér teljes bőrkárpitozást kapott. A
Recaro üléseket és a tetőt kárpitos szakember húzta át, míg az
összes többi a két megszállott keze munkája. Még a műszerfalat is
beborították, bár ez nem lehetett nehéz, mivel
mindössze egyetlen (Porschéból származó) fordulatszámmérőt
tartalmaz. A középkonzolon látható ugyan néhány további műszer,
de csak hogy ne legyen olyan sivár a beltér.
Apropó középkonzol. Ilyen ugye eredetileg nincs
a buszban, ott ugyanis a váltókar és a műszerfal alól kihúzható
kézifék van. Ezek átkerültek a személyautóknál megszokott,
kézreálló helyre.
A váltókart egyszerűen rövidebbre vágták, így nemcsak
hátrébb került, de a sebességek közti útja is lecsökkent az eddigi
30 cm-ről 5 cm-re. A kézifék már nehezebb dió. Teljesen egyedi
csigás-bowdenes rendszer alakítja- és viszi át a mozgást a felfelé
húzható kartól a fékekig.
A forgalmiban 9 személyesnek titulált buszba
csak 7 személy számára van ülőhely, a sofőrrel együtt. A többiek
vagy állhatnak, vagy bebújhatnak a hátsó ülések alatti
csomagtartóba. Utazásuk úgysem lesz hosszú, hiszen az
erősítős-mélyládás hifi percek alatt kiüríti az utasteret. Ez nem
távolsági busz,
a városban való büntetésre készült: max. két személy
lehúzott ablakokkal, üvöltő hifivel és kipufogóval alázza a
pórnépet a piros lámpáknál. Valljuk be, ha ezt meglátjuk a
visszapillantó tükrünkben, és a mellkasunkat dobogtatja a kipufogó
menydörgése, egy pillanatra tátva marad a szánk.
De nézzük tovább az apróságokat.
Az első lámpák sötétítettek, hatalmas szemekre emlékeztetve.
Az index, mivel az eredeti helyén nemcsak ocsmány, de nem is
"büntet" eléggé, a fényszóróban kapott helyet. Foncsor kifúr,
indexizzó lukon bedug és beragaszt, csere elölről.
Az ablaktörlő DTM-es felállítása már unalmas
volt Tibinek. Minden bogarukon így van, de ekkor Maschicz Sanyi(a
huligánok névadója) javaslatára mellé helyeztek még egyet. Így most
a kettő párhuzamosan mozogva törli az égből hulló nedvességet,
alapállapotban pedig "iszonyatosan büntet".
A hátsó lámpák az egyes Golf első indexéből készültek,
természetesen sötétítve. Van bennük villogó, és a kétszálas izzóval
a helyzetjelző és a féklámpa is működik.
Mivel egyetlen ajtón sincs kilincs és zár, a
gyújtáskapcsoló sem maradhatott a helyén. Az ajtó nyitása és
a motor indítása így egyetlen távirányítóval megoldható, nem
kell mindenféle kulcsokkal mászkálni. Az ajtónyitó gomb
megnyomására a megfelelő ajtó diszkréten kilökődik kicsit, így már
be lehet jutni. A távirányító 150 méter hatótávolságú, így
előfordulhat, hogy a parkolóban álló autó motorja egyszercsak
beindul, a nyálát csorgató nézőközönség legnagyobb ámulatára.
Persze csak elméletben, mert az agyontuningolt motor gázadás nélkül
nem indul.
Mivel a srácok hétköznap víz-gáz-fűtés
szereléssel foglalkoznak, a "kicsikén" csak hétvégén van idejük
kendácsolni. Hétvégén is csak ha van hozzá kedvük. Ezért
a teljes elkészülés 3 évet, és valamivel több, mint egymillió
forintot vett igénybe,. A bálna az interjú napján állt ki
először a garázsból, és e sorok írója is megtapasztalhatta, micsoda
hatással van a hétköznapi autósokra.
Azon 10 perc alatt, míg a fotókat készítettük, minden második arra haladó autó lelassított, a bent ülők térdig lógó állal bámulták a "nagy kékséget", majd lassított felvétel-szerű haladással mentek tovább (ez a jelenség a "betérdelés"). A huligánok mája ilyenkor a kétszeresére dagad, és érzik, hogy igen, érdemes volt dolgozni. A VW találkozók közönsége még csak ezután jön. Szegények még nem is sejtik mi vár rájuk...