A japán terepjáró-legenda megújult változatai Párizsban mutatkoznak
be a nagyközönségnek. A két jelenlegi modell közül a kisebb 90-est egy
teljesen új típus váltja fel, míg a hatalmas 100-ason egyelőre csak
kisebb módosításokat hajt végre a Toyota.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kisebbik Land Cruiser előző változatából
szinte csak az arányok maradtak meg, részleteiben alaposan
átformálták a japán tervezők. Az autó külsejéről a jelenlegi Toyota
személyautók formai megoldásai köszönnek vissza: a nagyméretű,
vízszintesbe hajló első lámpatestek a Yarist idézik, a középen
alacsonyabb motorháztető pedig a Corolláról lehet ismerős.
A típus jellegzetessége a nagy krómozott hűtőmaszk a hatalmas
Toyota jelvénnyel, amely lecsapott alsó sarkaival az autó hátsó
oldalablakainak formájára rímel. Megmaradtak viszont a korábbi
típus vaskos sárvédő-ívei és a masszív benyomást keltő lökhárítók,
amelyek a korábbi típust is messziről azonosíthatóvá tették.
A Toyota szerint az autó megtartotta különlegesen jó
terepjáró képességét, de sikerült javítani az országúti
menettulajdonságain is, méghozzá a jól bevált alvázas
alapkonstrukció megtartásával. Az autóba az elődökhöz hasonlóan
állandó négykerék-hajtás került kapcsolható felezővel és központi
Torsen differenciálművel. A futóműhöz számos kiegészítő rendelhető,
így
akár elektronikusan vezérlésű félaktív futómű-elemeket (TEMS),
akár szintszabályzós hátsó légrugózást is kérhet majd a leendő
vásárló. Az autó vezetőjét terepen még néhány elektronikus eszköz
is segíti a továbbhaladásban: az egyik a DAC, azaz Downhill Assist
Control lejtmenetben akadályozza meg a megcsúszást, míg a másik,
amely a HAC, azaz Hill-start Assist Control névre hallgat, és
hegynek felfelé induláskor hivatott megelőzni az autó
visszagurulását.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motorválaszték egy már ismert és egy új
V6-osból tevődik össze. Az alapváltozat közös nyomócsöves 3 literes
turbódízel motorja ismerős lehet a jelenlegi modellből is, a 163
lóerős hathengeres 1.600-as és 3,200-as fordulat között jelentkező
343Nm-es nyomatéka bőven elegendő akár terepen, akár országúton a
nagydarab terepjáró dinamikus mozgatására. A Land Cruiser már ezzel
a motorral is egy kisebb családi autó menetteljesítményeit nyújtja:
végsebessége 165 km/h, és 12,7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t.
A nagyobb motor új a kínálatban,
a négyliteres benzines 250 lóerős, legnagyobb nyomatéka
pedig 382 Nm 3,200-as főtengely-fordulatnál. Ezzel a terepjáró 9,5
másodperc alatt képes felgyorsulni 100 km/h-ig, végsebessége pedig
175 km/h,
csak legyen aki mindezt ki is próbálja.
Az új Land Cruisert minden robusztussága ellenére elsősorban
polgári felhasználásra készült, ezt mutatja belső tér kivitele és
az elérhető extrák: a csúcsváltozatban többek közt bőr kárpitok,
elektromosan állítható ülések, kétzónás klímaberendezés, DVD-alapú
műholdas navigációs rendszer és hatlemezes CD-váltó várja az
utasokat. Az új modell dízelmotorral már 2002 novemberétől
megvásárolható lesz, míg a négyliteres benzines változat 2003
elején kerül a kereskedőkhöz.
