A GM tervezői elkottyantottak néhány részletet újabb kompakt
kategóriás versenyzőjükről, amelyeket az Auto Motor und Sportnál néhány
fantomképpel és pletykával egészítettek ki.
Az információk magját az Opel brit
főtervezőjének, Martin Smith-nek a szavai jelentik, aki elmondta,
hogy az új Astra a G90, a Signum 2, és a Zafira Snowtracker
tanulmány, illetve az új Vectra által kijelölt formai irányzat
újabb képviselője lesz: élesen megrajzolt vonalak,
hátul kupészerűen ereszkedő övvonal, és a jellegzetes Opel
hűtőmaszk jellemzik majd az autót. Smith azt is elárulta, hogy a
Vectrán a hátsó lámpákat összekötő krómcsík az Astrán is megjelenik
majd. Lassan már az sem titok, hogy milyen Astra változatok
várhatók: először az ötajtós jelenik meg Frankfurtban 2003 őszén,
azután a kombi 2004 elején és végül 2005-ben a háromajtós változat,
amely
Smith szerint hasonlóan sportos lesz, mint manapság az Alfa
147-es. A további típusváltozatok közt lesz egy kabrió, és
talán - bár ez még nem biztos - egy négyajtós limuzin is, valamint
emlegetnek egy kisebb hobbi-terepjárót, amely az öreg Fronterát
váltaná le legkorábban 2005 végén. Az ötajtós alapváltozat -
tekintve, hogy az autó a jelenlegi modell továbbfejlesztett
padlólemezére épül - méreteiben nemigen különbözik majd a jelenlegi
modelltől, Smith szerint aki nagyobb helyet akar, az kénytelen
megvárni a mintegy 100 mm-rel megnövelt tengelytávú kombit.
A belső tér is alaposan megváltozik, a tervező szerint
minőségben - illetve minőségérzetben - a VW és az Audi
legigényesebb modelljeinek színvonalát célozták meg. A
kezelőszervek egy részét egy új fejlesztésű, könnyen kezelhető
fedélzeti számítógéppel szeretnék kiváltani, amely az eddiginél
jóval letisztultabb és átláthatóbb műszerfalat eredményez. Smith
azt is elárulta, hogy a következő Astra
legalább hét felszereltségi szinttel érkezik majd, így lesz
a végletekig egyszerűsített és minden luxussal felszerelt változat
is.
A műszaki részletekről nem beszélt a főtervező,
így e tekintetben az eddig kiszivárgott információkra kell
hagyatkoznunk. A motorválaszték eleinte négy benzines és két
dízelmotorból áll majd. Az 1,4 és 1,6 literes benzinmotorok
hengerenként két kipufogó-csatornás (Twin-Port) megoldású
közvetlen befecskendezéses egységek lesznek, amelyek elsősorban a
fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából jelentenek
előrelépést a jelenlegi motorokhoz képest. A két négyhengeres a
becslések szerint 75 illetve 100 lóerőt teljesít majd. A nagyobb
modellekbe a már jól ismert 1,8 literes 125 lovas illetve a
kétliteres 190 lóerős turbós motorok kerülnek. Eleinte
dízel-fronton sem várható nagy előrelépés: az autóba egy 75 és egy
110 lóerős közös nyomócsöves turbódízel kerül, előreláthatóan az
Isuzu választékából. Később három új motor bemutatása várható: a
benzinesek közt megjelenik egy 2,2 literes 150 lovas közvetlen
befecskendezéses motor, míg a dízelmotor-palettát két,
a Fiattal közösen fejlesztett egység egészíti ki: egy kétliteres
150 lóerős, és egy 1300 köbcentis különlegesen alacsony fogyasztású
darab, amely az Astra ECO következő generációjába kerül.
Az autó egyéb megoldásait tekintve a konzervativizmus és a
csúcstechnika kettőssége jellemző. Nem fejlesztenek például új,
bonyolultabb, de igényesebb hátsó futóművet, mint a VW, helyette
megmarad az egyszerű csatolt lengőkaros megoldás, állítólag
elsősorban a kisebb helyigénye miatt. Lesz viszont ESP, amely már
önmagában is sokat javíthat az autó menettulajdonságain, és
vadonatúj elektro-hidraulikus kormányszervó. Hogy mindez elegendő
lesz-e a Ford Focus, az új VW Golf, valamint a japánok és a
franciák kompakt nagyágyúi ellen, azt nem tudni, de az Opelnél
mindenesetre bíznak az új modell sikerében.
Kép: AMS