Üzemanyagcellás tűzoltóautó a Peugeot-tól

2002.09.10. 13:03

 
   
   

A Peugeot H 2O tanulmányautó elsőre egy fura kisméretű tűzoltóautóra emlékeztet, ám elsődleges célja mégis a Peugeot új technológiájának bemutatása. Az autó formaterve sem a hétköznapi autók, sem a tűzoltókocsik közt nem nevezhető mindennapinak: az autó eleje a korábbi Peugeot tanulmányautókról már ismert markáns, jól azonosítható arcot kapta, amelyen a széles, felfelé húzódó lámpák, a motorháztető archaizáló domborulata és a kis hűtőrácsban elhelyezett monstre oroszlán uralkodik.

 
   
   

Az összhatást a vigyori szájat formázó hatalmas légbeömlő teszi teljessé. A meglepetés a B oszlop mögött kezdődik, ahol egy hatalmas tartály és a felette húzódó létra teszi egyértelművé, hogy miért is festették tűzoló-pirosra a 4,2 méteres járművet. A márkakultuszt persze itt sem hagyták elsorvadni, a tartály végén újra feltűnik a Peugeot oroszlánja. Az autó belsejében is visszaköszön a tanulmány-tűzoltóautó fura kettőssége: a gondosan megtervezett divatos formákat egyszerűséget sugalló fekete műanyagból és matt alumíniumból kivitelezték, az ajtókon pedig kárpit helyett a karosszéria színére fényezett felületek uralkodnak. A belső felszerelés egyszerre hivalkodó és praktikus: az autóban GPS, mobiltelefon, és két nagy LCD kijelző található, az egyiken a szokott navigéciós és kommunikációs funkciók jeleníthetők meg, míg a másikon akár nagy épületek alaprajzai is megjeleníthetők. A fülkében emellett természetesen elhelyezte lélegeztető készülékeket is, amelyek egy valódi tűzben elengedhetetlenek volnának.

 
   
   

Azt nem árulták el, hogy a H 2O valóban használható-e tüzek eloltására, de az autó műszaki érdekességeiről annál többet tudunk. A tanulmány hajtásláncának alapját a Peugeot Partner elektromos változatából emelték át, azaz az autó alapesetben akkumulátorokról üzemel, ám a hatótáv kiterjesztésének érdekében egy üzemanyagcellás egység gondoskodik az akkumulátorok megfelelő töltöttségéről. A rendszer érdekessége, hogy az üzemanyagcellákat tápláló hidrogént helyben állítja elő folyékony nátrium-borohidridből (NaBH 4) egy katalizátor-egység segítségével, így a hidrogént nem kell nagy nyomáson hűtve tárolni, és az utántöltés is egyszerűbb.

 
   
   

A megoldás nagy előnye, főképp egy tűzoltóautó esetén, hogy az üzemanyagcellás egység egyben mobil áramforrásként is használható, amely a beépített oxigén-tartályoknak köszönhetően akár oxigénszegény környezetben, például alagút- vagy mélygarázs-tüzeknél is alkalmazható. Ráadásul a hidrogén-tárolás módja miatt egyszerre legfeljebb 2,5 g tiszta hidrogén van jelen a rendszerben, ami nem csak könnyebben kezelhető, de jóval kevésbé tűz- illetve robbanásveszélyes is.

Kevéssé valószínű, hogy a H 2O valaha is megjelenik valamely ország tűzoltóságának járműparkjában, de megoldásainak egy részével bizonyosan találkozhatunk a Peugeot későbbi modelljein.