![]() |
|
![]() |
![]() |
Két második generációs JTD motort is bemutatnak
Párizsban, amelyek közös jellemzője a hengerenkénti négy szelep és
a Multijet befecskendezés. Az 1,9 literes változat az Alfa Romeo
147-es és 156-os modelljeiben mutatkozik be, míg a teljesen új 1,3
literes négyhengeres csak
a későbbiekben lesz elérhető a Fiat és az Opel kisebb
modelljeiben. Az előbbi változat 140 lóerőt teljesít, és a
korábbi 1,9 literes JTD egységekhez képest mintegy 10 %-os
fogyasztáscsökkenést ígér, míg az utóbbi 70 lóerős és 170 Nm-es
maximális nyomaték leadására képes 2000-es percenkénti
főtengely-fordulatszámon.
A Multijet befecskendezési rendszer a közös nyomócsöves JTD
szerkezet továbbfejlesztése, amely
az elégetendő üzemanyagot több kisebb adagban fecskendezi be
az égéstérbe, ezzel teszi még egyenletesebbé az égési folyamatot. A
befecskendezett adagok számát és az egyszerre bejuttatott
tüzelőanyag-mennyiséget a motorelektronika szabályozza a
szükségleteknek megfelelően. Az új, 1400 bar nyomáson üzemelő
rendszer nem csak alacsonyabb fogyasztást és magasabb teljesítményt
garantál, de
csendesebbé is teszi a motor működését.
A Fiat új rendszere hamarosan szélesebb körben is
elterjedhet, hiszen a hírek szerint az olasz négyhengeresek váltják
fel a közeljövőben az Opelnél alkalmazott Isuzu dízelmotorok egy
részét, sőt a kis 1,3 literes Multijet JTD kerülhet egyes Európában
forgalmazott Suzuki modellekbe is.
