![]() |
|
![]() |
![]() |
A Goodwoodban mutatkozott be az új luxusautó,
amellyel a BMW a királyok autóinak hagyományait szeretné folytatni.
Az új modell fejlesztése már jóideje folyik, sőt, az első példányok
már tavaly szeptemberben elkészültek , de a VW-el kötött szerződés
értelmében a BMW csak 2003 január elsejétől használhatja a
Rolls-Royce márkanevet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az új modell a Phantom nevet kapta a
keresztségben, ami azt jelzi, hogy a BMW már a névválasztásban is
igyekezett tiszteletben tartani a márka hagyományait. Az autó
formaterve is ezt a törekvést tükrözi:
az új Rolls-Royce formaterve egyszerre több korábbi modellt is
idéz. A karosszéria íveit és határozott éleit a tervezők
bevallása szerint a '60-as években gyártott Silver Shadow ihlette,
a hosszú orr és a nyújtott C-oszlop inkább a korábbi Silver Cloudot
idézi, míg a hátrafelé nyíló hátsó ajtók még régebbi korokat
idéznek. Sajátos hangulatot kölcsönöz a típusnak a két kis
négyszögletes lámpa közt elterülő hűtőmaszk, amely formájában ugyan
hűséges a hagyományokhoz,
de méreteiben felülmúlja az összes korábbi Rolls-Royce
orrdíszt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Phantom pontos méreteit egyelőre nem közölte
a gyártó, de a fotók alapján úgy tűnik, hogy az autó e tekintetben
is a legnagyobbak közé tartozik. A nagyság azonban nem öncélú: a
Phantomba való beszállás nem lehet mindennapi élmény. Az alacsony
padló, a magas tető és a hihetetlen méretű lábtér lehetővé teszi,
hogy
az utas szabályosan besétáljon, majd odabent kényelmesen
leüljön, akár egy kisebbfajta szalonban. A belső teret egyszerű, de
ugyanakkor elegáns megoldások jellemzik, mindenhol a fellelhető
legjobb anyagokkal és a legfinomabb kézi munkával találkozhatunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az óriási testben a legigényesebb technikai
megoldások bújnak meg: az alumínium karosszéria térrácsos alumínium
vázszerkezeten nyugszik, a futómű elöl dupla keresztlengőkaros,
hátul többlengőkaros megoldású, a lágy ringatózást pedig
szintszabályzó funkcióval ellátott légrugók és magas profilú
gumiabroncsok biztosítják. A gumik egyébként a Michelin defekt-tűrő
PAX családjából valók, így
nem fordulhat elő, hogy a sofőrnek az út szélén kelljen kereket
cserélnie.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Phantomba egy új V12-es került, amely - talán
szintén hagyománytiszteletből -
ugyanúgy 6,75 literes, mint a Rolls-Royce utolsó saját
fejlesztésű motorja. A motor 460 lóereje ugyan kevesebb, mint a
konkurencia által kínált teljesítmény, de ahogy azt a 3.500-as
fordulaton jelentkező 720 Nm-es nyomaték is jelzi, gyakorlatilag
bármilyen fordulatszámon elegendő vonóerőt biztosít. Emellett az
autó méreteihez képest könnyű karosszériának köszönhetően
sportkocsikat is megszégyenítő menetteljesítményekhez segíti a
Phantomot. Az autó 5,9 másodperc alatt képes felgyorsulni 100
km/h-ra, a végsebessége pedig az elektronikus leszabályozásnak
köszönhetően 240 km/h. Láthatóan az új modell motorizáltságára is
igaz a Rolls-Royce régi szlogenje:
"A teljesítmény több mint elég".
