A Ford négy új koncepció-autóval igyekszik felvázolni jövőbeli terveit a Detroit Motor Show közönsége előtt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Első pillantásra a Freestyle FX tanulmány a legkevésbé formabontó a négy autó közül, mégis, talán ez a modell hordozza a legérdekesebb ötleteket az összes újdonság közül. A 2004-ben szériagyártásba kerülő Freestyle előfutárát úgy alakították ki, hogy egymagában többféle autót legyen képes helyettesíteni. A Freestyle FX háromféle formát vehet fel a C oszlop mögötti rész kialakításának köszönhetően: lehet hatszemélyes kombi, négyszemélyes lépcsőshátú limuzin vagy kisteherautó. A különböző formák között egyetlen gombnyomással választhatunk, az átalakulás pedig nem vesz igénybe több időt, mint egy kabrió tetejének kinyitása. A megoldás lényege, hogy a tető hátsó része és a hátsó ablak előre-hátra mozgatható, a kombi üzemmódban használt leghátsó oldalablakok pedig az oldalfalba süllyeszthetők.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A pick-up és a limuzin forma között mindössze
annyi a különbség, hogy felhelyezzük-e a csomagtartó-fedelet vagy
sem. Sajnos úgy néz ki, hogy ez a funkció kimarad a sorozatgyártású
változatból, amely fix ötajtós karosszériát kap, de a szintén
gombnyomással fel-le hajtható második és harmadik üléssorral a
Freestyle vásárlói is találkozhatnak majd, ahogy a LED-ekből álló
hátsó lámpákkal, a beépített DVD lejátszóval és a 3 literes Duratec
V6-oshoz kapcsolódó fokozatmentes variátorszíjas automataváltóval
is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A második tanulmány, amelyről beszámolunk, a Ford Model U, amelyet a cég a legendás Model T 21. századi megfelelőjeként mutatott be. A rokonság egyetlen halvány jele a Model U fura szögletes, magas építésű formaterve, amelyet a deszka-illesztéseket idéző vízszintes hornyokkal tagolt ajtópanelek, az óriási szögletes sárvédő-szélesítések, az utascellánál valamivel keskenyebb orrész és a LED-ekből álló trapézforma első lámpák tesznek jellegzetessé. Az autó belül is hasonló, leegyszerűsített formákat hordoz: a műszerfalon például semmi más nincs, csak két monitor és némi narancsos árnyalatú kárpit, a rendszerek kezelésének nagy részét hangvezérléssel oldották meg. Az ajtók sem mindennapiak: az utastérhez "öngyilkos" rendszerű ajtókon keresztül juthatunk, amelyek akár 90 fokig is kitárhatók, a csomagteret pedig nem felülről, hanem hátulról közelíthetjük meg a lefelé nyíló hátfalon keresztül. Emellett a tető teljes hosszában kinyitható, így a bezártság-érzéstől biztosan nem kell félniük az utasoknak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Model U hajtáslánca sem mindennapi: a 2,3
literes feltöltős négyhengeres motor
hajtóanyaga hidrogén, amelyet elektromos hibrid
hajtásrendszer egészít ki. Ezzel az autó gyakorlatilag némi vízen
kívül semmilyen mellékterméket nem bocsát ki, azaz a lehetőségekhez
képest maximálisan környezetkímélő. Az autó emellett biztonsági
téren is a ma létező legmodernebb megoldásokat vonultatja fel:
található benne a baleset-előrejelző berendezés, az aktuális
viszonyokhoz automatikusan alkalmazkodó világítás és éjjellátó
berendezés, így a vezető jóval hamarabb felfedezhet egy-egy
balesetveszélyes helyzetet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Ford 427 Concept színében inkább tekinthető a Model T utódának: a fekete csak még jobban kiemeli a szögletes, szinte teljesen sík - de legfeljebb egy tengely mentén hajló - felületekkel határolt jármű markáns, már-már zord egyéniségét. A 427-es az egyszerű vonások ellenére egy kicsit sem jellegtelen, amit sajátos méreteinek és arányainak köszönhet. Az autó minden irányban óriási, a rövid első és hosszú hátsó túlnyúlás a régi idők amerikai cirkálóit idézi, a viszonylag alacsonyan húzódó tető pedig dinamizmust sugall. Az óriási motorházba pillantva pedig az is kiderül, hogy ez utóbbi nem csak illúzió.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A 427 köbhüvelykes, azaz
hétliteres V10-es, amely a Ford moduláris motorcsaládjának
tagja, 590 lóerőt képes mozgósítani 6.500-as percenkénti
fordulatszámon, legnagyobb nyomatéka pedig eléri a 690 Nm-t 5.500
1/min-nél. Ráadásul a tízhengeres mintegy 30 kg-mal könnyebb, mint
a Mustang Cobra R nyolchengeres motorja. Sajnos nem valószínű, hogy
a 427-es ebben a formában valaha is gyártásba kerülne, de jól
mutatja, hogy a Fordnál még nem felejtették el a klasszikus
amerikai autóépítés hagyományait.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az utolsó detroiti Ford tanulmány is a
gyökerekhez nyúl vissza: a Mustang GT, amelyről korábban már
közöltünk fotót, a Ford sportos modelljének első szériáját idézi.
Ugyanakkor a tervezők bevallása szerint az autó egyben
a következő sorozatgyártású Mustang számos formai megoldását is
magán viseli. Az autóból két változatot is kidolgoztak: egy
kupét és egy roadstert. A Mustang GT mindkét változatát a
Thunderbird hátsókerék-hajtású padlólemezének módosított
változatára építették, a hajtást pedig a már jól ismert 4,6 literes
V8-asra bízták, amely a feltöltésnek köszönhetően 400 lóerős. A két
autó hajtáslánca is különbözik egymástól: a nyitott változatba
ötsebességes automataváltó kerül, míg a kupé hatsebességes kézi
kapcsolású váltót kapott.
