![]() |
|
![]() |
![]() |
Elképzelhető, hogy a harmadik Saab típus
Japánban készül majd, és a következő generációs Subaru Impreza
műszaki alapjait hasznosítja. A hihetetlennek tűnő információ a
Saab egyik szóvivőjétől származik, így valószínű, hogy a svéd
gyártónál
komolyan gondolkodnak ezen a lehetőségen is. A Saab az
utóbbi néhány évben jelentős veszteséget termelt - csak 2002 első
félévében 125 millió eurót - ami elsősorban annak köszönhető, hogy
a két jelenleg gyártott modellből éves szinten kb. 125.000 példányt
tudnak eladni.
Ez a mennyiség kevés: a Trollhatten kapacitása évi 175.000
autó, a nyereséges működéshez pedig legalább 200.000 eladott
járműre volna szükség a számítások szerint. A cég veszteségeit első
körben a Viggen tervvel igyekeznek csökkenteni, amelynek keretei
közt 1.300 főt bocsátanak el, a fejlesztési részleget pedig az Opel
irányítása alá vonják.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez azonban nem oldja meg a legnagyobb
problémát:
szükség volna új típusokra, amelyek a választék bővítésével
növelnék a cég eladásait. A Saabnál ebben a tekintetben
teljes káosz uralkodik: a hírek szerint három fontos típus
tervezését is megszakították. A 9-2 típus a GM Delta padlólemezére
épült volna abban az esetben, ha az Opel Astra utóda is ezt a
platformot használja. Az új Astra viszont a jelenlegi modell
továbbfejlesztéséből születik, mivel az Opel csak így tudja gyorsan
leváltani a most gyártott, viszonylag sikertelen modellt, így
a Delta platform használata a tömeggyártói háttér híján túl
drága lenne a Saabnak. Hasonlóan jártak a következő 9
5 számára tervezett Fiat és a GM közös Premium
padlólemezével is, amely mögül kihátráltak a GM és a Fiat márkái,
így már nem éri meg gyártani. A harmadik modell egy terepjáró lett
volna, amelyet a GM amerikai részlegével közösen fejlesztettek, de
végül ez a projekt is kútba esett, így a Saab e pillanatban
nagyon messze van a harmadik modell bemutatásától.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Itt jön a képbe a Subaru: a Saab anyacége, a GM
20 %-ot birtokol a japán cégből, így lehetősége nyílik összehozni a
svéd és japán érdekeltségeit, amelyek hasonlóan különleges
gyártmányokkal váltak híressé. Az Impreza padlólemeze persze
nem ideális megoldás a Saab számára. A platform a Subaru
négyhengeres boxermotorja köré épül, amely egyrészt nemigen
illeszkedik a Saab hagyományaihoz, másrészt
nincs belőle dízel-változat, ami fontos lenne a megfelelő
európai szerepléshez. Emellett az autót Japánban kéne gyártani,
mivel félkész modellek Japánból Svédországba szállítása nagyon
megdrágíthatná a gyártást, így viszont nem oldódik meg a
trollhatteni üzem kihasználatlansági problémája. Ennek ellenére még
ez látszik jelenleg a legkifizetődőbb lehetőségnek: az Impreza
padlólemez készen van, biztosan gyártásba kerül, és viszonylag
gyorsan tervezhetnek rá a Saabnál új karosszériát. Így
átléphetik a nyereséges működés egyik legnagyobb gátját, és
időt nyerhetnek további új modellek megtervezésére és
kivitelezésére.
