Május 21-én, 74 éves korában szenderült
jobblétre a sportkocsigyártás egyik utolsó nagy öregje. De Tomaso
1928-ban született Argentínában. Az apja révén olasz gyökerekkel is
rendelkező fiatalember még Argentínában kezdte versenyzői
karrierjét 1945-ben egy Bugatti 35-ös volánja mögött. Kilenc évi
klubversenyzés után 1954-ben lett a Maserati gyári
sportkocsi-csapatának versenyzője, és a Buenos Airesben rendezett
1000 km-es versenyen egy év múlva kategóriagyőzelmet is aratott.
Első autóját 1958-ban - már Olaszországban - építette saját
magának, és 1960-ban már inkább a versenyautó-készítéssel volt
elfoglalva, egyre kevesebb versenyen indult.
Egy darabig elsősorban együléses Formula
versenygépeket készített, de 1965-ben összeállt a Forddal, és
elkészítette első sorozatgyártású sportkocsiját, a
négyhengeres Cortina motorral hajtott Vallelungát. A Forddal
való közös munka vezetett később a Mangusta és a csúcsot jelentő
Pantera típusokhoz, amelyeket
már az amerikai Lincoln kereskedésekben is árusítottak. A
Forddal való együttműködés 1974-ben szakadt meg, de a Pantera
típust még 1990-ben is gyártotta De Tomaso cége.
Az 1990-es évek elején az üzletemberré
átvedlett De Tomaso egész kis konszernt vezetett: az
övé volt a Mini alapú kisautókat gyártó Innocenti és a Maserati
is, azonban az idegen cégeket később megvette a Fiat, De Tomaso
pedig egy szívinfarktus után 1993-ban visszavonult. A De Tomaso
céget szintén autóversenyző múlttal rendelkező felesége, majd fiai
vették át, de a jelenleg egyetlen típust gyártó vállalkozás sorsa
újabb típusok hiányában meglehetősen bizonytalan.
Alejandro De Tomaso a Maserati fivérekhez, Enzo
Ferrarihoz és Ferruccio Lamborghinihez hasonlóan jelentős
részt vállalt az olasz sportkocsik legendájának
megteremtésében, így méltán említhető az autózás történetének
legnagyobb alakjai között.