A Siemens VDO és a Bosch szinte egyszerre mutatta be harmadik generációs dízel-befecskendező rendszerét. A tét az évtized második felében életbe lépő károsanyag-kibocsátási határértékek teljesítése és az újabb dízelmotorok még csendesebbé és kultúráltabb járásúvá tétele.
A Siemens a PCR3 jelű befecskendezővel lép
piacra, amely az ígéretek szerint 2006-ban kerülhet gyártásba. A
gyártó szerint ezzel a rendszerrel a következő generációs
dízelmotorok
részecskeszűrő nélkül is teljesíthetik a 2008-ban életbe lépő
károsanyag-kibocsátási határértékeket. A Bosch újdonságáról még
kevesebbet tudunk, bár ez a szerkezet állítólag már az idén ősszel
bemutatkozik egy luxusautóban. Ez a befecskendező a gyártó állítása
szerint két tonnánál könnyebb autókban a 2005-ös környezetvédelmi
szabványok teljesítésére lesz képes részecskeszűrő nélkül.
A common-rail technológiát két területen fejlesztik: egyrészt növelik a befecskendezési nyomást, ami javítja a befecskendezés hatékonyságát, másrészt igyekeznek minél kisebb reakcióidejű, azaz pontosabban vezérelhető befecskendező fúvókákat készíteni. A befecskendezési nyomás tekintetében a Siemens PCR3 látszik fejlettebbnek: ez képes akár 1800 baron is működni, míg a Bosch harmadik generációs befecskendezőjénél ugyanez az érték 1600 bar, de a Bosch a tervek szerint később - talán már a PCR3-as megjelenésének időpontjában - egy 1800 baros változatot is bemutat majd. Az új fúvókák terén jelenleg a Bosch piezo-hidraulikus rendszere jelenti a csúcsot, amely a korábban alkalmazott fúvókákhoz képest négyszer gyorsabb, így sokkal pontosabban adagolható vele a hengertöltet, ami végső soron kontrolláltabb égéshez, alacsonyabb zajszinthez és kevesebb vibrációhoz vezet.
Az adatokból úgy látszik, hogy a Siemens ugyan fejlettebb rendszert dolgozott ki, de a Bosch a korábban kezdődő gyártás miatt mégis helyzeti előnyben van, így a két gyártó 2006-ban újra fej-fej mellett küzdhet az autógyártók - és így áttételesen a vásárlók - kegyeiért. A Bosch jelenleg hat autógyártóval dolgozik együtt az új rendszerrel felszerelt tízféle motortípus fejlesztésén. A Siemens terveiről nincsenek ilyen konkrét információink, de a biztos ügyfelekre - így a Volkswagen csoportra, amellyel a beszállító nemrég stratégiai dízelmotor-fejlesztési megállapodást kötött - nyilván ez a cég is számíthat.