Terepjárókat tesztelnek a NASA-nál

2003.06.10. 13:48

A terepjárók oldalstabilitásának kérdése régóta foglalkoztatja az Egyesült Államok biztonsági szakembereit, mivel az ilyen típusú modellek tömeges elterjedése óta drasztikusan megnőtt a borulásos balesetek száma. Az autógyártók a kormány nyomására újabban ugyanilyen típusú adatokat is közölnek. Ezek a számok azonban egyszerű elméleti számításon alapulnak, amely csupán az autó súlypontjának magasságát és a nyomtávot veszi figyelembe. A menet közben fellépő dinamikus hatásokról, amelyeket egyebek közt a futómű paraméterei is befolyásolnak, egyáltalán nem adnak információt.

 
   
   

A hiányzó információk begyűjtéséhez egy biztonságtechnikai csoport kibérelte a NASA Marylandben működő 36 méter átmérőjű és több tonna teherbírású centrifugáját, amelyet eredetileg űrkabinok tesztelésére építettek. Ez a szerkezet akár 300 km/h feletti kerületi sebességet is képes biztosítani a behelyezett jármű számára, így különlegesen nagy oldalterhelések is előidézhetők benne. Az új módszer alapja az, hogy a mérőeszközökkel felszerelt autó megforgatásával gyűjtött adatokból egy számítógépes szimulációval meghatározzák az autók különféle sugarú és különféle sebességgel bevett kanyarokban mutatott jellemzőit.

A módszer kidolgozói szerint ezzel az eljárással az autók veszélyeztetése nélkül határozható meg a terepjárók oldalstabilitása. Ez még a centrifuga bérleti díjával együtt is olcsóbb, mint ronccsá törni egy több tízezer dolláros autót, ugyanakkor sokkal pontosabb eredményre vezet, mint az autógyártók által megadott adatok.

Kép: AutoExpress

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.