Megtörtént amitől mindenki tartott: a kínaiak lemásoltak egy autót, és nemigen tágítanak a gyártás ötletétől. A kérdéses autó a Daewoo Matiz, amelyet a GM Chevrolet Spark néven be is mutatott már Kínában, a másolat pedig a Chery QQ névre hallgat.
A két autó között persze vannak különbségek, de
a hasonlóság kísérteties: a kínai másolat az eltérő hűtőmaszk
ellenére is
egyértelműen a Matiz - méghozzá a modellfrissítés előtti
változat - jellegzetességeit viseli magán. Érdekes adalék, hogy
a GM nagyjából egy éve már figyelmeztette a Chery-t, hogy semmilyen
formában nem járul hozzá típusainak utángyártásához. Ez máshol
valószínűleg elegendő is lett volna hozzá, hogy a másolók
abbahagyják a gyártás előkészítését, de
úgy látszik, Kínában nem ilyen egyszerű a kérdés. Az pedig
különösen kellemetlen, hogy a Chery 20 %-ban a GM kínai
partnerének, a Shanghai Automotive-nak a tulajdona.
Az autó-másolás egyébként nem könnyű, hiszen a tervrajzok és műszaki leírások nélkül, egy kész autóból kell reprodukálni a gyártási folyamatot, ami kétségtelenül fontos hibaforrás lehet, de mindenképp megéri: egy új autó kifejlesztése 500 millió és 2 milliárd dollár közti összeget emészt fel és nagyságrendileg egy licenc megvásárlása sem sokkal olcsóbb, az utánzat elkészítése viszont ennek a töredékéből is megoldható.
Kínában korábban is előfordultak már súrlódások a helyi autógyártók és a nagy multinacionális vállalatok között, azonban legtöbbször csak alkatrészekről vagy emblémákról folyt a vita. A GM-Chery ügy jóval nagyobb horderejű lehet ezeknél, kimenetele alapvetően befolyásolhatja a kínai autógyártás jövőjét.