Akár olcsó is lehet a hibridautó

2003.10.02. 21:51

Így vélekednek a Toyotánál. A második generációs Prius gyártósorához szervezett első gyárlátogatás alkalmával a cég szakemberei hangsúlyozták, hogy a közhiedelemmel ellentétben a hibridhajtású autók elkészítéséhez sem kell több kézimunka, mint egy hagyományos modell legyártásához.

Ezt az állítást támasztja alá az a tény, hogy az új Priust már négy másik, hagyományos hajtásláncú modellel egy gyártósoron készítik, így az összeszereléshez szükséges kézimunka mennyisége sem térhet el az öt típus esetében. "A hibrid hajtásrendszert pontosan ugyanúgy kell beszerelni, mint egy hagyományos benzinmotort" - mondta el az összeszerelést irányító szakember. A siker titka persze a nagy számokban keresendő: a Priusból egy év alatt 76.000 példányt terveznek eladni világszerte, de ez a mennyiség talán nem is lesz elegendő: a típusból Japánban 17.500, az Egyesült Államokban pedig 10.000 példányt rendeltek egyetlen hónap leforgása alatt.

A Toyota persze most már könnyű helyzetben van vetélytársaival szemben: az elmúlt hat év és az első szériás Priusba ölt milliók már meghozták a várt eredményt, miközben a többi gyártó még csak az út elején jár. Még a Honda is, amely szintén szériában gyárt benzin-elektromos típusokat, úgy nyilatkozott, hogy a kissorozatú gyártás nem igazán érte meg nekik, és eddig még a viszonylag népszerű Civic Hybrid sem hozott jelentős profitot.

Az amerikai Hármak pedig évek óta csak halasztgatják saját hibridhajtású modelljeik piacra dobását, valószínűleg attól tartva, hogy a következő öt év során ezek is inkább csak viszik majd a pénzt. Ennek ellenére a Toyota példája jól mutatja, hogy a befektetés viszonylag hamar megtérülhet, és intenzív fejlesztéssel és sok reklámmal hamar el lehet érni hogy a vásárlók megkedveljék az új megoldást.