![]() |
|
![]() |
![]() |
A Keleti Blokk egyik utolsó autós legendája, a nők örökös kedvence,
mindannyiunk Kispolszkija a mai napon befejezte földi pályafutását,
miután Lengyelországban az utolsó példány is elhagyta a futószalagot. A
Fiat 126p így is
túlélte minden vetélytársát, sőt, az utódait, a vízhűtéses 126bis-t
és a Cinquecentot is. Afféle Nagy Öreget búcsúztatunk, bár korai
lenne még szomorkodni, hiszen jellegzetes formája, és markáns hangja
még sokáig köztünk él a használt példányok jóvoltából.
A kis kéthengeresből 1973 óta 3.318.674 darab készült a két
lengyelországi FSM-gyárban, Tychyben, és Bielsko-Bialában. Az 1972-től
1980-ig Olaszországban is gyártott Fiat 126-os típusból így összesen
4.671.586 hagyta el a gyártósorokat, bár ezek csaknem felét
Lengyelországban értékesítették. A Fiat 126p jelzésű modell hihetetlen
hazai sikerét az is jelzi, hogy a Fiat lengyel eladásainak egytizedét
még idén is ez a típus tette ki - ez a teljes piac mintegy 3%-át
jelenti. A Fiat lengyelországi kínálatában a Seicento veszi át a
Kispolszki helyét, a Bielsko-Bialai üzemet pedig a GM-Fiat
együttműködés keretében kis dízelmotorok gyártására állítják át.
A 126-os eltűnése törvényszerű volt, hiszen nyakunkon az Euro
4-es károsanyag-kibocsátási norma, a mára csaknem klasszikussá nemesült
kiskocsi léghűtéses motorja ezt az akadályt viszont már bizonyosan nem
vette volna. Bár még néhány hónapig gyártásban maradhatott volna,
hiszen így már nem érhette meg a harmadik évezredet...
