Isten veled, Kispolszki

2000.09.22. 19:46

 
   

A Keleti Blokk egyik utolsó autós legendája, a nők örökös kedvence, mindannyiunk Kispolszkija a mai napon befejezte földi pályafutását, miután Lengyelországban az utolsó példány is elhagyta a futószalagot. A Fiat 126p így is túlélte minden vetélytársát, sőt, az utódait, a vízhűtéses 126bis-t és a Cinquecentot is. Afféle Nagy Öreget búcsúztatunk, bár korai lenne még szomorkodni, hiszen jellegzetes formája, és markáns hangja még sokáig köztünk él a használt példányok jóvoltából.
A kis kéthengeresből 1973 óta 3.318.674 darab készült a két lengyelországi FSM-gyárban, Tychyben, és Bielsko-Bialában. Az 1972-től 1980-ig Olaszországban is gyártott Fiat 126-os típusból így összesen 4.671.586 hagyta el a gyártósorokat, bár ezek csaknem felét Lengyelországban értékesítették. A Fiat 126p jelzésű modell hihetetlen hazai sikerét az is jelzi, hogy a Fiat lengyel eladásainak egytizedét még idén is ez a típus tette ki - ez a teljes piac mintegy 3%-át jelenti. A Fiat lengyelországi kínálatában a Seicento veszi át a Kispolszki helyét, a Bielsko-Bialai üzemet pedig a GM-Fiat együttműködés keretében kis dízelmotorok gyártására állítják át.
A 126-os eltűnése törvényszerű volt, hiszen nyakunkon az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási norma, a mára csaknem klasszikussá nemesült kiskocsi léghűtéses motorja ezt az akadályt viszont már bizonyosan nem vette volna. Bár még néhány hónapig gyártásban maradhatott volna, hiszen így már nem érhette meg a harmadik évezredet...