Új BMW dízelmotor kétlépcsős feltöltéssel

2004.02.17. 16:32

Genfben mutatja be a BMW új hathengeres dízelmotorját, igazi műszaki csemegének számít. Az új motor először az ötös sorozatba kerül beépítésre. Az ezzel felszerelt autók annak ellenére, hogy a motor 3 literes, nem 530d-ként hanem 535d néven kerülnek majd forgalomba: a BMW ezzel jelzi, hogy az új motor teljesítménye jóval magasabb mint egy azonos lökettérfogatú hagyományos turbódízelé. Az új motor 272 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 560 Nm 1500-as percenkénti főtengely-fordulaton, azaz mind teljesítményében, mind forgatónyomatékában összemérhető egy átlagos négyliteres V8-as turbódízel motorral. Mindez a kétlépcsős turbófeltöltésnek köszönhető. A megoldás lényege, hogy a motorba két eltérő paraméterekkel rendelkező turbó nyomja a sűrített levegőt: az egyik kis tehetetlenségű, így turbólyuk nélkül követi a motor fordulatszám-változásait, míg a másik jóval nagyobb kapacitású, így ez hatékonyan növeli a motor teljesítményét magasabb fordulatszámon. Így az új motor amellett hogy kivételesen erős, csaknem olyan spontán reakciókra képes mint egy turbó nélküli benzines. Sokat mond az erőforrás képességeiről, hogy az 535d automataváltóval is 6,6 másodperc alatt képes elérni a 100 km/h-s tempót, és végsebességét elektronika korlátozza 250 km/h-ra. Természetesen ez a motor is teljesíti az EU4 normát, ami részben a beépített részecskeszűrőnek köszönhető. Az új motor piaci megjelenése őszre várható.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.