Nagyobb, erősebb, stabilabb és tágasabb elődjénél az új modellsorozat. Az A-osztály megtartotta elődje felépítését, így itt is egy merev alsó keret adja a konstrukció alapját, amely magában foglalja a gépészeti egységeket, hatalmas teret hagyva a felette elhelyezkedő hasznos tereknek. Az új típus 232 mm-el hosszabb és 45 mm-el szélesebb mint elődje, és bár 3838 mm-es hosszával még így is rövidebb mint egy VW Polo, a Mercedes sajtóközleménye szerint a speciális felépítésnek hála az új A-osztályt helykínálata már a kompakt kategóriába sorolja.
Az autó formaterve az íveltebb tetővonalnak és a meredek övvonalnak köszönhetően valamivel dinamikusabb lett az elődmodellel összehasonlítva, de néhány jellegzetes vonás megmaradt: ilyen az oldalablakok hegyes hátsó végződése, és az ezt kiegészítő hátsó panoráma-ablak. Az autó orrát a jellegzetes Mercedes-hűtőrács mellett a ferde metszésű fényszórók határozzák meg. Az A-osztály második generációja már két karosszéria-változatban jelenik meg, az ötajtós mellett bemutattak egy háromajtóst is, amelyet sportosabb, fiatalosabb vásárlóknak szánnak.
Az előző A-osztály komoly botrányt kavart, amikor kiderültek az első sorozatok stabilitási problémái. Az új modellváltozat már szélesebb nyomtávja miatt is kevésbé hajlamos a borulásra, de a Mercedes közleménye szerint az új hátsó futómű és a változó csillapítású lengéscsillapítók révén nem csak az úttartás, de az autó menetkényelme is sokat fejlődött. Az új A-osztály összesen hétféle motorral érkezik: négy benzinmotorral és három azonos hengerűrtartalmú, de eltérő teljesítményszintű dízellel. Az A150-es jelzésű alapmodellbe 1,5 literes 95 lóerős négyhengeres motor kerül, az A170-esbe 1,7 literes 115 lovas motort szerelnek, az A200-ast pedig egy 2034 köbcentis 136 lóerős négyhengeres mozgatja. A negyedik benzinmotor, amely csak 2005 közepétől lesz elérhető, az A200-as motorjának 193 lóerős turbófeltöltős változata. A dízelmotorok mind 1991 köbcentis négyhengeresek közös nyomócsöves befecskendezéssel, az A160 CDI-ben 82, az A180 CDI-ben 109, az A200 CDI-ben pedig 140 lóerőnyi teljesítménnyel. A legtöbb motorhoz ötsebességes kézi váltó jár, de az A180 CDI, az A200 CDI és az A200 Turbo hatsebességes váltót kap. Emellett egyes változatokhoz az AUTOTRONIC fantázianevű fokozatmentes automata is elérhető lesz.
Az autó belső terét illetően a Mercedes jelentős javulást ígér a felhasznált anyagok tekintetében. Ez kb. ugyanazt jelenti, amit a VW minőségérzetként emleget, de a Mercedesnél a TAF (Touch and Feel, azaz érintés és érzés) faktor nevet kapta, azaz a tapogatásnak kitett alkatrészeknél különös gondot fordítottak az anyagok felületi minőségére. A csomagtartó méretével kapcsolatban a pontos adatot egyelőre nem ismerjük, csak annyit árultak el, hogy alaphelyzetben mintegy 15%-os a térfogatnövekedés. Ez számításaink szerint kb. 450 liternyi csomagot jelent. A 60:40 arányban dönthető hátsó ülések előrehajtásával ez a tér 1310 literre növelhető, az első utasülés lehajtásával pedig akár 1955 darab literes tejesdoboz is elférhet az A-osztályban, bár ez már inkább csak elméleti érték. A tér növekedésének ára, hogy egyes piacokon pótkerék sem jár az autóhoz, csak egy gumijavító készlet. A legnehezebben az utastér méretét lehet leírni, de a Mercedes közleménye szerint az első és a hátsó ülések közti 805 mm-es távolság sok középkategóriás modellnek is dicséretére válna.
Az új A-osztályról kiadott információk fényében úgy véljük, a Mercedes elsősorban azon igyekezett, hogy az előző sorozatot ért kritikákra válaszoljon. Erre utal a jelentősen továbbfejlesztett futómű, a nagyobb térkínálat, a szélesebb és erőteljesebb motorválaszték valamint a belső tér anyagminőségének javítására tett kísérlet. Ugyanakkor megtartották a helytakarékos koncepciót, amelynek révén az A-osztály továbbra is sokkal tágasabb mint amire a külső méretekből következtetni lehetne. Az adatok alapján akár nagyon jó autó, igazi Mercedes is lehet, de hogy igazunk van-e, az csak a forgalmazás őszre ígért megindítása táján az első próbaúton derülhet ki.