A Mercedes szakít a kompresszorral

2004.07.28. 15:27

A mechanikus kompresszorokat turbófeltöltők váltják fel a Mercedes újabb motorjain. A folyamat már elkezdődött: az új A-osztály csúcsmodelljébe már turbómotor kerül, és az S-osztályban használt 5,5 literes V12-est is két turbófeltöltő táplálja. A Mercedes motorfejlesztési igazgatója, Jürgen Frey, meg is indokolta a tervezési filozófia ilyen irányú változását: "Amikor elkezdtünk mechanikus kompresszoros motorokat tervezni, ez volt a legjobb megoldás, ám az utóbbi tíz évben a turbófeltöltés rohamléptekkel fejlődött. Mára a turbó ára és zajszintje is alacsonyabb mint a mechanikus feltöltőé, miközben korábbi hátrányai - amilyen a turbólyuk - szinte teljesen megszűntek."

A turbófeltöltés még az 1970-es években kezdett teret hódítani a személyautó-benzinmotorokon mint a teljesítménynövelés hatékony eszköze, de az 1990-es években már szinte kizárólag dízelmotorokon alkalmazták, ahol a turbófeltöltő a hatásfok növeléséhez és a fogyasztás csökkenéséhez is nagy mértékben hozzájárul. A dízelmotorokkal szerzett tapasztalatokat felhasználva az autógyártók egyre több turbós benzinmotort mutattak be az utóbbi néhány évben, és az elemzők szerint a megoldás csak most kezd majd terjedni. Egyes becslések szerint 2008-ban már a benzinmotoros személyautók mintegy 40%-ában lesz turbófeltöltő, méghozzá új szerepkörben: a teljesítmény növelése helyett elsősorban a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése lesz a turbó új feladata, akárcsak a dízelmotorok esetében.