Roverek Kínából Európába?

2004.10.01. 12:43

Európában forgalmazott autón még nem láthattuk a Made in China feliratot, de hamarosan ez is bekövetkezhet. Az MG-Rover vezetői ugyanis azt tervezik, hogy egyes jövőbeli modelljeiket kizárólag a népi Kínában gyártatják majd új partnerük, a Shanghai Automotive (SAIC) egyik üzemében, és onnan importálják majd vissza az autókat Európába.

Persze még semmi sem biztos, de egy ilyen lépés elsősorban a kisebb modellek esetében jelenthetne komoly megtakarítást, mivel a kínai munkaerő alacsony költsége miatt így még a szállítással együtt is olcsóbban jönnének ki, mintha minden típus az angliai Longbridge-ben készülne. Ugyanakkor a drágább modellek - így a Rover 75-ös különféle változatai és majdani utódja - egész biztosan Angliában készülhetnek a távolabbi jövőben is, már ha lesz ilyenje az MG-Rovernek. Az MG-Rover már most is kínál Angliában egy importmodellt, a Tata Indicán alapuló CityRover azonban nem saját fejlesztés, és egyértelműen a szükség szülte, ugyanakkor a kínai üzemekből származó Rover és MG modellek a britek tervein alapulnának.

Más iparágak, így az elektronika és a könnyűipar egyes ágazatai már korábban szinte teljes egészében áttelepültek a Távol-Keletre, de az autóiparban a magasabb szállítási költségek miatt mindeddig nem terjedt el ez a megoldás. Úgy tűnik azonban, hogy a bérköltségek és a nyersanyagárak emelkedése lassanként az autóipart is a gyártás kihelyezése felé tereli, és ennek a folyamatnak az egyik főszereplője lehet a Kínai Népköztársaság.