Ford iosis X: tanulmány csak úgy
Nem lesz belőle szériamodell, csak a Kinetic Design mutogatására csinálta a Ford az iosis X nevű furcsaságot. A szabadidőautónak látszó tárgyon látszik is, hogy mindenféle, korábban elfojtott ötletet zsúfoltak bele a láncaikból ideiglenesen kiszabadított formatervezők, bár talán épp emiatt mintha hiányozna az egyértelmű koncepció.
Az autó eleje látszik a legkaotikusabbnak. Az óriási alsó beömlőnyílást egy fura, részben krómozott, részben matt műanyag elemmel tömték be, a lámpák alatt pedig nyílások, és rajta fura kis díszítőelemek törik meg az egységet. A besüllyesztett motorháztető is érdekes ötlet lenne, de el is siklik felette a tekintet a túlzsúfolt orr-rész más részletei miatt. Oldalról sokkal tisztább a kép. A szép, dinamikus ívekkel megrajzolt forma egységét csak a látszólag levegőben lógó kis oldalspoilerek és az óriási, túlbonyolított formájú kerekek törik meg kissé. Vicces ötlet az A-oszlopok tetejére biggyesztett két kis tükör, amely egész rovarszerűvé teszi az autót. Belül folytatódnak a meglepetések.
A B-oszlop hiánya, az előre nyíló első és a hátra nyíló hátsó ajtók és az üvegtető már-már szokványos tanulmányautó-kelléknek számít, de a padlón elhelyezett ablakok már meglepőek. A belső anyagválasztás is izgalmas. A szürke bőrfelületek komorságát narancssárga és fehér műanyag betétek oldják a kormányon, a középkonzolon, az ajtókon és az üléseken, a műszerfalon pedig áttetsző narancssárga műszerekkel találkozhatunk. Az iosis X-en végigvonul a kardánalagút burkolata, sőt, a tervezők nem elégedtek meg azzal, hogy a középkonzol még a hátsó ülések között is folytatódik. Az üléstámlák vonalában ez az elem felfelé kezd húzódni, és hátul eléri a plafont, hogy a tető közepén végigfutó betétben térjen vissza.
Az egészben az a legfurcsább, hogy a Kinetic mindezek ellenére a sok szürke szín miatt valahogy mégsem tűnik lebilincselőnek, sőt, igazán valóságosnak sem. Olyan, mintha eredetileg játékautónak tervezték volna óriás gyerkőcök számára, egyszerre látványos, de mégis inkább olcsón hivalkodónak érezzük, mint elegánsan újszerűnek. Állítólag az iosis X a Ford jövőbeli modelljeinek formavilágát tükrözi, azaz bár egyetlen modell sem készül ilyen arányokkal, a részleteket újra és újra viszontláthatjuk. Reméljük, legközelebb szerencsésebb formában.