The up!: VW újra farmotorral

2007.09.11. 10:53

Egyelőre üres formatanulmány a Volkswagen városi törpéje, de hosszú ideje ez az első jele, hogy a cég versenyképessé válhat a szuperminik kategóriájában.


Galéria - kattintson a képre

A The up! idióta neve ellenére szokványos háromajtós, négyszemélyes kisautónak látszik. A formaterv a Golf mintájára egészen semmitmondó, egyedül a lökhárítóig érő hátsó ablak tűnik egy picit szokatlannak, bár ilyesmit is láttunk már a Toyota Aygón és francia testvérein. Ami meglepő, az a hajtáslánc elrendezése: a Volkswagen évtizedek óta nem készített farmotoros autót, a The up! viszont a két hátsó kereke közt hordja a motorját. Ha valami meglepő még a VW tanulmányán, az a mérete: 3,45 méter az elejétől a végéig, azaz hosszában pont akkora, mint a Fiat Seicento, viszont 1,63 méter széles, így vállban biztos nem lesz szűk négy utasának. Ráadásul meglepően széles a nyomtáv is – 1,42 méter – ami stabil útfekvést és viszonylag kis fordulókört ígér.


Galéria - kattintson a képre

A hétköznapi külső futurisztikus belső teret takar. Az optimális térkihasználás érdekében egész vékony üléseket terveztek a kiskocsihoz, amelyek kivehetők, összehajthatók, és így épp elférnek a csomagtartóban, így a jobb oldalon akár egész hosszú tárgyak – például egy kisebb szörfdeszka – is elférhetnek. A műszerfal a végletekig egyszerű: két digitális kijelző uralja, a kormány mögöttin a szokásos adatok – sebesség, benzinszint, megtett út – mellett a szén-dioxid-kibocsátás aktuális értéke és a navigációs rendszer instrukciói láthatók. A kormány mellett egy másik, érintés- és közelítés-érzékeny monitort is elhelyeztek, ezen keresztül szabályozható a fedélzeti hifi, a fűtés-hűtés és a többi kényelmi és biztonsági rendszer. A Volkswagen tervezői szerint ez a kijelző már a jövőttestesíti meg, hiszen kiváltja a gombokat és kapcsolókat – gomb csak négy van, azok is a kományon – viszont egyszerűen kezelhető, mivel nem csak a tapogatást érzékeli, de a monitor előtt a képernyő érintése nélkül gesztikulálva is aktiválhatók bizonyos funkciók.

A Volkswagennek nagy szüksége van egy olcsó városi kisautóra, és a The up! jó alap a fejlesztéshez. Nem valószínű, hogy a majdani szériagyártmányban sok marad a fura belső térből, de abban nem kételkedünk, hogy a sikertelen Fox utódja örökli az apró tanulmány jellegzetes arányait, és szokatlan farmotoros felépítését.