9-X BioHybrid: háromajtós Saab tanulmány

2008.03.04. 12:17

A GM svéd luxusmárkája ígéretéhez híven egy kompakt tanulmányt leplezett le a Genfi Autószalon első sajtónapján.

A 9-X BioHybridnek a névazonosság ellenére nincs több köze a 2001-ben bemutatott 9-X tanulmányhoz, mint bármelyik másik Saab koncepció-autóhoz. A cég tervezői szokásukhoz híven ezúttal is a márka jellegzetes stíluselemeiből építkeztek. Elöl az aktuális 9-3 és 9-5 típusokára emlékeztető hűtőrács és lámpák teszik egyértelművé az autó hovatartozását, a sötét üveggel burkolt A- és B-oszlop, illetve a viszonylag meredek, és oldalirányban erősen hajlított szélvédő pedig a Saab 99-es és az első generációs 900-as stílusát juttathatja az eszünkbe.


Galéria - kattintson a képre

A 9-X BioHybrid legszokatlanabb része azonban a más gyártóknál teljesen hétköznapi, függőleges hátfalú kialakítás. A svéd gyártó eddig soha nem készített ilyen szériamodellt, és tanulmányt is keveset, a pletykák szerint azonban hamarosan véget vetnek ennek a hagyománynak. Állítólag épp a most bemutatkozó tanulmány tekinthető a 9-1 néven emlegetett, Opel Astra-alapú háromajtós előzetesének.

A tanulmányon persze több érdekes ötletet is megvalósítottak, amelyek aligha jutnak el a sorozatgyártásig. Ilyenek a hátsó rész aktív aerodinamikai elemei. A tető végébe integrált légterelő például 70 km/h felett hátrébb csúszik, 100 km/h feletti intenzív fékezésnél pedig felemelkedik, hogy növelje a hátsó kerekek tapadását. Szintén 70 km/h-nál nyúlik ki az autó alól egy diffúzorelem, amely a homlokfelület növelése nélkül fokozza a hátsó tengelyre jutó leszorítóerőt.

Természetesen a tanulmány hajtásláca is érdekes megoldásokat tartogat. A hajtást egy benzinnel és E85 alkohol-benzin keverékkel is használható 1,4 literes, 16 szelepes turbómotorra bízták. Ez az új négyhengeres, amely később várhatóan a Saab szériamodelljeiben is felbukkan, benzines üzemmódban 170, E85-tel hajtva pedig 200 lóerő leadására képes,


Galéria - kattintson a képre

ami önmagában sem kevés, de szükség esetén a hajtáslánchoz fogasszíjjal kapcsolódó motor-generátor is bekapcsolódhat a hajtásba. Ez a villamos gép nem sokkal több, mint egy nagyobb generátor, amely motorfék-üzemben visszatáplál a Li-ion akkumulátorokba, indulásnál és nagyobb gyorsításoknál pedig többlet forgatónyomatékot biztosít. Ez a fajta kiegészítő elektromos hajtás ugyan kevésbé hatékony, mint a Toyotáéhoz hasonló teljes hibrid rendszerek, de jóval egyszerűbb és olcsóbb is azoknál.

Ezek után nem csoda, hogy a 9-X BioHybrid egész dinamikus és takarékos: E85-tel 7,9 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra, a végsebessége 215 km/h, és 6,4 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren. Benzinnel a gyorsulása 0-ról 100 km/h-ra 8,3 másodperc, a legnagyobb sebessége 192 km/h, a fogyasztása viszont 4,9 literre csökken 100 kilométeren. A kis fogyasztás persze alacsony szén-dioxid-kibocsátással jár: E85-tel 105 g/km, benzinnel pedig 117 g/km kerül a levegőbe a gázból.