Noble M600: Ferrari-gyilkos Volvo motorral

2009.08.22. 15:53

Az apró brit sportkocsigyártó manufaktúra elkészült eddigi leggyorsabb és legdrágább típusával. A 650 lóerős M600 az utolsó csavarig új konstrukció, és bármelyik ismertebb német, olasz vagy brit szupersportkocsival könnyedén állja a versenyt. 1

A Noble korábban viszonylag egyszerű és olcsó, hathengeres középmotorral épített sportautóival szerzett nevet magának. Három évvel ezelőtt azonban szakítottak a régi filozófiával, eladták az M12/M400 széria gyártósorait, és igényesebb technikát felvonultató, bár egyszersmind jóval drágább típusok fejlesztésébe fogtak. Először az M15-ösbe kezdtek ikerturbós V8-as motort szerelni, de ez csak átmeneti megoldást jelentett arra az időszakra, amíg el nem készül az új, korszerűbb formatervű karosszéria.


A fejlesztés eredménye az M600-as, amely lekerekítettebb, aerodinamikailag hatékonyabb, teljes egészében karbonszálas műanyag elemekből álló burkolatot kapott. Az autó arányaiban és néhány részletében halványan az Audi R8-asra emlékeztet, de teljesen más karakter. A Noble sportkocsija jóval nyersebb, versenyautó-szerűbb, és persze sokkal gyorsabb is. A felszín alatt az M15-ösben már bevált megoldásokat találjuk: acélcsövekből hegesztett vázszerkezetet és a Volvo könnyű, 4,4 literes, 60 fokos hengerszögű V8-asának turbófeltöltéses változatát. Így az M600-as üresen csupán 1275 kilogrammot nyom, 3 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s és 6,5 másodperc alatt a 160 km/h-s sebességet, a végsebessége pedig 360 km/h felett van.

A tervezők tartották magukat ahhoz az elvhez, hogy a jó sportkocsi egyszerű. Nincsenek benne aktív lengéscsillapítók, a féktárcsák acélból készültek, és nincs sem menetstabilizáló elektronika, sem blokkolásgátló. Az egyetlen elektronikus segédberendezés a kipörgésgátló – azt alighanem az M600 alkotói is belátták, hogy enélkül egy átlagos sofőr hamar az árokban kötne ki – de ez is kiiktatható egy kapcsoló segítségével, ha valaki úgy érezné, képes maradéktalanul uralkodni mind a 650 lóerő felett.

Az M600-as ugyanolyan őszinte, egyszerű, de félelmetes és veszélyes, mint egy csőre töltött pisztoly. Szakértő kezekben kevés ellenfele akad, de ha hibázik a sofőr, legfeljebb a reflexei menthetik meg, az autóba épített nagytestvér, amely manapság szinte már kötelező, hiányzik belőle. Így talán nem is baj, hogy az ára durván 200 ezer angol font – átszámítva kb. 62 millió forint – lesz, és nem készül belőle több évi 50-60 példánynál.