A német autóipar üvölteni fog
Amióta Németországban bejelentették, hogy a roncsprémium-programot jövőre már nem újítják meg, ismét kiújultak a félelmek: az elemzők sok tízezer állás megszűnéséről, csődbe ment vállalkozásokról beszélnek.
A Die Welt című lap szerint legalább 90 ezer munkahely megszűnésére kell számítani. A roncsprémium – azaz a régi használt autókért járó 2500 eurós árkedvezmény – megszűnése a legközvetlenebbül az autókereskedéseket érintheti, ebben a szektorban mintegy 30 ezer fő elbocsátására számítanak az elemzők, de az autógyártók és a beszállítóipar is megszenvedheti a kereslet törvényszerű visszaesését. A helyzetet tovább súlyosbíthatja, hogy más országok roncsautó-beszámítási programjai is lejárnak a következő fél-egy év során, ami további csökkenést hozhat a gyártók forgalmában. Azt persze már korábban is tudni lehetett, hogy a roncsprémium kétélű fegyver: bár jól jött a bevezetése a válság elmélyülésével, amikor visszavonják a kedvezményeket, a kereslet időlegesen még alacsonyabbra csökkenhet a valós piaci viszonyok által diktált szintnél. Az iparág számára persze az lenne ideális, ha a kormányok a válság végéig kitartanának az autócserék támogatása mellett, de az ezzel járó sok milliárd eurós kiadásokat a német költségvetés sem képes finanszírozni hosszabb távon.
Abban mindenki egyet ért, hogy 2014 előtt nem várható, hogy az autók iránti kereslet a válság előtti szintre emelkedjen, sőt, egyes vélemények szerint egyáltalán nem várható, hogy az eladások elérik a tavalyi-tavalyelőtti mennyiséget. Épp ezért a gyártóknak tartós kapacitás- és költségcsökkentő, illetve hatékonyságnövelő lépésekre kell elszánniuk magukat akkor is, ha az eladások lassanként újra nőni kezdenek, mivel csak így érhetnek el újra nyereséget.