A furgonoknak sem kegyelmez az EU
A kisteherautókra is kiterjesztené a szén-dioxid-kibocsátás korlátozását az Európai Unió. Ezzel az utolsó kiskapu is bezáródott az autógyártók előtt.
A személyautókra vonatkozó korlátozásokat már megalkották, de az EU szakértői attól tartottak, hogy megismétlődik az, ami Észak-Amerikában történt, és az autóipar a terepjárók és pick-upok irányába próbál meg menekülni a törvények elől. Épp ezért a könnyű teherautóként regisztrált járművek szén-dioxid-kibocsátását is korlátozni kívánják, hasonlóan a személyautókéhoz. A végső cél az, hogy az átlag ne lépje túl a 135 g/km-t, de a normát fokozatosan tervezik szigorítani, 2014-től 2016-ig még csak 175 g/km lesz a kötelezően elérendő határ. A személyautók esetében is hasonló célokat fogalmaztak meg: ott 2012 és 2015 között csökkentik a határértéket több lépcsőben 130 g/km-ig.
A határérték túllépéséért az autógyártók bírságot fizetnek majd: az első g/km-ért 5, a másodikért 15, a harmadikért 25, a negyediktől pedig minden, a normát meghaladó g/km-ért 120 eurót kell majd fizetniük minden egyes autóért, azaz a túlzottan sok szén-dioxidot kipöfögő járművekkel elért haszon hamar eltűnik az EU kasszájában.
Az autógyártók persze keményen lobbiznak, hogy puhuljon a szabályozás: a válságra hivatkozva igyekeznek minél inkább elnyújtani a bevezetési folyamatot, de a bírságok csökkentése és a határértékek emelése érdekében is komoly nyomást gyakorolnak az EU-ra. Ennek is köszönhető, hogy a haszonjárművekre vonatkozó normák jóval később válnak kötelezővé, mint a személyautókra vonatkozók. Stavros Dimas, az unió környezetvédelmi biztosa azt mondja, bár a lobbitevékenységgel sikerült némileg felhigítani az eredeti elképzeléseket, a végső célt, azaz az autók átlagos szén-dioxid-kibocsátásának drasztikus csökkentését így is sikerül elérni.
Az unió szakembereinek becslései szerint a tisztább üzemű járművek nagyjából 3500 euróval lesznek drágábbak a maiaknál, viszont a fogyasztás csökkenése nagy részben kompenzálhatja a drágulást. Jelenleg mintegy 200 g/km a kis haszonjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátása, ami egyenesen arányos az üzemanyag-fogyasztással, azaz mintegy 32%-os fogyasztáscsökkenéssel lehet számolni a 2020-as határértéket elérő járművek esetében.