Nem a sebesség öl?
Régóta kész tényként kezelik a szakértők, hogy a sebességkorlátozás mértékével arányosan csökken a balesetek száma, de van ellenpélda is.
Az Egyesült Államokban, közelebbről Utah államban kísérleti jelleggel 75-ről 80 mérföld/órára, azaz 120-ról 128 km/h-ra emelték a sebességkorlátozást egyes útszakaszokon, és a helyi közlekedési hatóság felmérése szerint nem nőtt kimutathatóan a balesetek száma. A magyarázat egyszerű: az autósok egy jelentős része korábban is átlépte a korlátozást, így lényegében csak a szokásjogot legalizálta az új rendelkezés. Az autósok sebességtúllépése nem követte a korlátozás emelését: a legtöbben korábban is a 81 és 85 mérföld/óra közti tartományt érezték biztonságosnak, míg most ugyanez a tartomány 83-85 mérföld/óra. Korábban voltak olyan vélemények, amelyek szerint a korlátozás lazítása miatt 90-95 mérföld/órára – 145-153 km/h-ra – fog nőni az átlagsebesség, de nem így történt.
A jelenség tapasztalataink szerint nem csak az Egyesült Államok közlekedésére lehet jellemző – a forgalom ritmusát Magyarországon is viszonylag kevéssé befolyásolják a sebességkorlátozó táblák, Budapest egyes főútjain azonban sokszor csak 100-as táblákkal lehetne a legális sávban tartani a közlekedőket.