A villanyautó árthat a levegőnek?
Egy független szervezet azt mondja, az EU bevezetésre váró szabályai mellett az elektromos járművek növelhetik a károsanyag-kibocsátást.
Az Európai Szövetség a Szállításért és Környezetért nevű, tudományos kutatással foglalkozó szervezet szerint a villanyautók terjedése lehetne hasznos is a környezetnek, de a jelenlegi szabályok mellett aligha lesz az, sőt. Az EU ugyanis beleegyezett, hogy egy-egy villanyautó után olyan engedményt ad a gyártóknak a szén-dioxid-kibocsátási kvótából 2016-ig, amely három és fél nagy teljesítményű terepjáró kibocsátásának felel meg. Eközben a villanyautók szén-dioxid-kibocsátása sem tekinthető nullának, amíg az erőművek egy jelentős része szénnel, földgázzal vagy gázolajjal üzemel, sőt, sokan attól tartanak, hogy az elektromos járművek terjedése a fosszilis üzemanyagokkal működő erőművek számának növekedéséhez vezet.
A szervezet elnöke szerint a törvényalkotóknak az összes károsanyag-kibocsátás csökkentésére kellene törekedniük, ahelyett, hogy egy üdvözítőnek hitt részmegoldást, amilyen a villanyautó, propagálnának. Az elektromos járművek csak úgy hozhatnak javulást, ha az elterjesztésük mellett az erőművek tisztább működését is garantálják valahogy, és közben megakadályozzák, hogy a gyártók nagy fogyasztású autókat készítsenek. A jelenlegi szabályozás azonban épp az ellenkező hatást éri el – lényegében minél több villanyautót adnak el, annál gyorsabban nőhet a levegő szén-dioxid-koncentrációja.